چري تيگو 7 جديد؛ مشخصات متخصص، امكانات و ارزش احتمالي
چري يكي از موفقترين صادركنندگان خودرو در چين محسوب ميشود. اين شركت، در شهر ووهو استان آنهوي (Wuhu, Anhui Province) كشور چين فعاليت ميكند. اين شركت در سال ۱۹۹۹ بنيان نهاده شد و از سال ۲۰۰۳ با توليد انواع خودروهاي سواري آغاز به كار كرد و هماكنون رتبه دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چين را با تيراژ ۶۰۰ هزار دستگاه در سال به خود اختصاص داده است. چري علاوه بر توليدات خود، براي شركتهاي مطرح دنيا مثل جگوار و لندرور، خودرو مونتاژ ميكند و در مجموع نزديك به يكچهارم كل توليدات اين شركت، به خارج از چين صادر ميشود. محصولات چري علاوه بر كشور ميزبان و ايران، در روسيه، تركيه، مراكش، مصر، برزيل، شيلي و آفريقاي جنوبي عرضه ميشوند. از سويي ديگر، هرچند برندهاي چيني متعددي در بازار استراليا فعاليت ميكنند، خبري از كراساورهاي چري در اين كشور نيست.
فراموش نكنيم كه خودروهاي برند MVM هم زيرمجموعه شركت چري هستند و در كشور چين و ديگر نمايندگيهاي اين برند، با همان نام چري فروخته ميشوند. شاسيبلندهاي اين شركت با نام تيگو، از انديشه متخصصين كيفيت متخصص و جذابيت طراحي، در گروه خودروهاي برتر كشور چين هستند و مثل بسياري از توليدات شركت جيلي و برند امگرند، براي رسيدن به استانداردهاي جهاني، بهروزرساني شدهاند.
تيگو 7 در سال ۱۳۹۶ وارد ايران شد و با ارزش بيش از ۱۰۰ ميليون تومان، در كلاس ارزشي سوزوكي گرند قرار داشت. اين كراساور با چهرهي مدرن، كيفيت مطلوب كابين و پيشرانه ۱/۵ ليتر توربوشارژ كه قدرت قابل قبول و مصرف سوخت بهينه فراهم ميكرد، به سرعت ذهنيت مردم ايران راجع به خودروهاي چيني را تغيير داد. طي سالهاي گذشته، خريداران تيگو 7 با اشكال جدي از انديشه متخصصين متخصص روبهرو نشده و عموما از خريد خود رضايت داشتهاند. مديران خودرو طي هفتههاي آتي، نسل جديد تيگو 7 (Tiggo 7 Pro) را در ايران رونمايي خواهد كرد؛ درحاليكه نام نويسي مدل فعلي تيگو 7 هم در پيشفروشهاي اخير، متوقف شده است تا شرايط براي معرفي محصول جديد آماده شود.
طراحي بدنه و كابين
در نماي روبهرو، به زحمت ميتوان شباهتي بين نسل اول و دوم تيگو 7 ديد. تركيب چراغهاي اصلي و جلوپنجره، تداعيكننده هيونداي سانتافه ۲۰۲۰ و محصولات لوكس DS فرانسه هستند؛ اما در مجموع، طراحي مستقل و نزديك به كلاس جهاني ارائه ميكنند. روشنايي اصلي، با هالوژنهاي داخلي و گوشههاي تيز، حالتي سراسر تهاجمي دارند. سبك مشبك نقطهاي در جلوپنجره ششظلعي، ضمن حالت مدرن براي تيگو 7، هماهنگ با ديگر اجزا بهانديشه متخصصين ميرسد. حجمدهي متناسب در سپر جلو و مهشكنهاي LED در طرفين هم، كراساور جديد چري را فراتر از خودروهاي اقتصادي توليد چين، نشان ميدهد.
در نماي جانبي تيگو 7 جديد، حالت مكعبي و لوكس، تقويت شده است. ستونهاي با رنگ تيره مخفي شدهاند و بخش انتهاي بدنه و نزديك به شيشه پشت هم، كاملا سياهرنگ خواهد بود تا شباهتهايي به شاسيبلندهاي مدرن لندرور داشته باشد. ظاهرا رينگهاي ۱۸ اينچ اسپرت ۵پر با پايههاي باريك، تنها ادوات الهامگرفته از نسل اول تيگو 7 براي مدل جديد هستند. حجمدهي بدنه در محدودهي گلگيرها و درهاي ورودي كابين، با زيادهروي در خطوط برجسته اجرا شده است تا تيگو 7، مدرن و پهنپيكر جلوه كند.
نماي پشت تيگو 7 مدل ۲۰۲۰، چراغهاي پيوسته با LED، اگزوزهاي دوگانه، آنتن كوسهاي و سپر اسپرت با ادوات نقرهاي دارد. در مجموع، طراحي جديدترين محصول چري با كمترين نكات منفي همراه است و ايرادات جزئي، مثل كشيدگي بيش از حد درپوش صندوق يا حجم نسبتا زياد پلاستيك سياهرنگ در ركاب و سپر عقب را پوشش ميدهد. ابعاد اين كراساور شامل طول ۴,۴۷۰ ميليمتر، عرض ۱,۸۳۷ ميليمتر و ارتفاع سقف ۱,۶۷۰ ميليمتر با فاصله محورهاي ۲,۶۷۰ ميليمتر است كه تفاوت چنداني با مدل فعلي ندارد.
در فضاي داخلي، تيگو 7 جديد گرفتار سبك طراحي مرسوم در خودروهاي مدرن چيني است و الهامگرفته از محصولات بيامو ارائه ميشود. داشبورد باريك، همراه ادوات چرم و فلز براق كروم، نمايشگر تبلتشكل ايستاده در وسط، كليدهاي كوچك فلزي و چيدمان مينيمال (كمينهگرا)، مهمترين مشخصههاي اين سبك هستند كه البته در نسل دوم تيگو 7 به وضوح ديده ميشوند.
مشابه نسل اول، مدل جديد هم صندليهاي چرم با طراحي اسپرت و متناسب با ارگونومي بدن فراهم ميكند. تركيب رنگ صندليها و داشبورد و تودريها، ميتواند قرمز و سياه يا سفيد و سياه يا تمام مشكي باشد. تيگو 7 از معدود خودروهاي چيني است كه شارژر بيسيم، پنل تمام رنگي پشت فرمان و صفحه لمسي مخصوص مديريت تهويه مطبوع و امكانات رفاهي در كنسول مياني دارد.
پيشرانه و شرايط متخصص
هنوز اطلاعات دقيقي از مشخصات متخصص تيگو 7 جديد توسط مديران خودرو ارائه نشده است؛ اما تا حد زيادي ميتوان اطمينان داشت موتور و جعبهدنده مشابه نسخه فعلي باشد. با اين شرايط، موتور ۱/۵ ليتري توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسببخار و گشتاور ۲۱۰ نيوتنمتر، همراه جعبهدنده ۶ سرعته دبل كلاچ، روي تيگو 7 باقي خواهد ماند تا سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت ۱۱ ثانيه و نهايت سرعت ۱۸۰ كيلومتربرساعت فراهم شود. ميانگين مصرف سوخت اين مدل، حدود ۸ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است. همچنين، خودروسازي چري، بهتازگي جعبهدنده CVT جديدي به توليدات خود اضافه كرده كه ممكن است روي تيگو 7 آينده نصب شود.
امكانات ايمني و رفاهي
در تصاوير موجود از نسل جديد تيگو 7، نمايشگر لمسي ۱۰ اينچ ديده ميشود. همچنين، دو نوع پنل عقربهاي با كامپيوتر سفر (مشابه نسل اول تيگو 7) يا صفحه تمام رنگي ديجيتال در مدلهاي مختلف نسل دوم وجود خواهد داشت. امكانات جانبي، مثل گرمكن داخل صندلي، صندوق برقي با قابليت بازشدن بدون دست، تنظيمات برقي براي صندلي سرنشيان جلو و سقف پانوراميك نيز مخصوص نسخههاي سفارشي خواهند بود.
مهمترين امكانات ايمني تيگو 7 جديد عبارتاند از:
- چهار كيسه هوا
- قفل مركزي
- ايموبيلايزر
- قفل از راه دور
- استارت / استاپ دكمهاي
- سيستم ورود بدون كليد
- رادار پاركينگ
- ترمز ضد قفل (ABS)
- توزيع الكترونيكي نيروي ترمز (EBD)
- كنترل كشش
- مديريت الكترونيكي تعادل (ESP)
- ترمز دستي برقي
- حفظ خودرو در شيب (Hill Start Assist)
ارزش نهايي و مقايسه با رقبا
در بازار روسيه، ارزش تيگو 7 نسل دوم از ۱۳ هزار دلار شروع ميشود و با جعبهدنده خودكار و امكانات اضافي به ۲۲ هزار دلار ميرسد. با اين اوصاف، ضمن توجه به نرخ ۳۰ هزار توماني دلار آزاد و هزينه خريد نسل فعلي تيگو 7، ميتوان اطمينان داشت مدل جديد با ارزشي حدود يك ميليارد تومان پيشفروش شود.
مشابه سالهاي قبل، تنها رقيب تيگو 7 در بازار داخلي، نمونههاي كمكار و نزديك به صفر كيلومتر سوزوكي گرند ويتارا مونتاژ ايرانخودرو است كه البته ۱/۲ ميليارد تومان ارزش دارد. مدلهاي دست دوم كيا اسپورتيج يا هيونداي توسان با كاركرد ۱۰۰ هزار كيلومتر و عمر نزديك به ۵ سال هم، ارزش مشابه چري تيگو 7 صفر كيلومتر دارند. اين شرايط، ضمن افزايش نرخ دلار و هجوم مردم براي خريد انواع خودرو با هدف حفظ ارزش داراييهاي نقدي، تقاضا بسيار بالا براي تيگو 7 نسل دوم را تضمين ميكند.
هم انديشي ها