پتنت جديد اپل به پنجره‌هاي پيشرفته‌ خودرو خودران اشاره دارد

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گهگاه اخباري جديد از تلاش اپل براي توسعه‌ي خودروي خودران منتشر مي‌شود و اين ‌بار با ثبت دو اختراع، اطلاعاتي در مورد رنگ‌آميزي هوشمند و فناوري پنجره‌ي اين خودروها به ما منتقل مي‌كند.
تبليغات

اولين زمزمه‌هاي خودروي خودران اپل در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و در قالب پروژه‌ي تايتان رسانه‌اي شد و يك سال بعد ايلان ماسك (مديرعامل تسلا موتورز) گفت اپل احتمالا يك خودروي الكتريكي جذاب خواهد ساخت و شايعات را بيش از هر زمان ديگري جديد كرد. در شرايطي ‌كه مشخصات محصولات اپل گاهي ماه‌ها و شايد سال‌ها قبل از معرفي افشا مي‌شود، كوپرتينويي‌ها به ‌طرز عجيب و محرمانه‌اي اين پروژه را در سكوت خبري پيش مي‌برند و آخرين خبر مهم در مورد آن، اين بود كه ۱۹۰ نفر از متخصصان پروژه‌ي تايتان را اخراج كرده‌اند و زمزمه‌هايي از متوقف ‌شدن اين پروژه مطرح شد. حال به لطف اختراعي كه به‌تازگي رسانه‌اي شده است، مي‌تواند ديدي نسبي در مورد تكنولوژي استفاده‌شده در پنجره‌هاي هوشمند اين نوع خودرو داشت.

مرجع متخصصين ايران apple car

پروژه‌ي تايتان اپل كه بيشتر با عنوان Apple Car آن را مي‌شناسند. مي‌تواند يك سيستم رنگ‌آميزي پنجره هوشمند داشته باشد كه از فناوري كريستال مايع براي جلوگيري از تابش نور خورشيد و ساير اشيا به داخل خودرو استفاده مي‌كند؛ سيستمي كه مي‌تواند به‌طور خودكار فعال شود و يك سطح حريم خصوصي فراهم كند.

رنگ‌آميزي پنجره مزاياي زيادي براي رانندگان فراهم مي‌كند. براي مثال مي‌تواند محيط‌ روشن را براي افراد حساس به نور خورشيد، با كاهش ميزان ورود نور به وسيله نقليه كنترل كند و با استفاده از رنگ‌آميزي شيشه‌ها باعث شود رانندگان و مسافران از چشم‌هاي كنجكاو ديگران دور باشند تا حريم خصوصي بيشتري ايجاد شود. اين ويژگي امنيت راننده را در هنگام پارك كردن بيشتر مي‌كند؛ زيرا مانع ديدن وسايل باارزش در صندلي عقب و وسوسه براي سرقت آن‌ها مي‌شود. اين امر ‌اكنون در وسايل نقليه‌اي كه افراد مشهور و افراد برجسته ديگر از آن‌ها استفاده مي‌كنند مشهود است؛ اما رنگ‌آميزي عادي پنجره‌ها ثابت است و بدون هيچ‌گونه قابليت تنظيم و شخصي‌سازي ديگري، با استفاده از كركره‌هاي الكترونيكي و مكانيكي مي‌توان نور را مسدود كرد و متخصص هيچ نقشي در تنظيم اين موارد ندارد. مي‌توان با استفاده از سخت‌افزار الكتروكروماتيك، انتقال نور را ازطريق تغيير ولتاژ تنظيم كرد؛ اما اپل معتقد است سرعت تغيير مي‌تواند بسيار كند باشد و باعث تيرگي بيش از حد يا ساير نقايص نوري شود.

در دو پتنت ثبت‌شده در اداره ثبت اختراعات ايالات متحده در روز سه‌شنبه، اپل راه‌حل‌هايي براي رفع اشكالات رنگ‌آميزي پنجره‌هاي اتومبيل ارائه مي‌دهد كه پيچيده، هوشمند و خلاقانه هستند.

مرجع متخصصين ايران پتنت اپل مرتبط با خودروهاي خودران

در اولين اختراع با عنوان «دستگاه‌هايي با تعديل‌كننده كريستال مايع ميزبان-ميهمان»، اپل پيشنهاد مي‌كند پنجره‌ها مي‌توانند چندين لايه داشته باشند كه براي جلوگيري از ورود انواع مختلف نور طراحي شده‌اند و آن را مي‌توان به دو طول موج مرئي و نامرئي تقسيم كرد.

در طرف غير قابل مشاهده، فيلتر انتخابي مي‌تواند نور ماوراء بنفش، نور نزديك به مادون قرمز و نور دورتر از فاصله‌ي كانوني مادون قرمز، مانند طول موج‌هاي مادون قرمز خورشيد و فرستنده‌هاي كم‌مصرف را كنترل و مسدود ‌كند. مسدود كردن پرتو مادون قرمز مي‌تواند از تجمع بيش از حد گرما در داخل خودرو و همچنين از صدمه‌اي كه مي‌تواند در اثر نور UV ايجاد شود جلوگيري كند. همان‌طور كه گفته شد، پخش دوم مربوط به نور قابل مشاهده است؛ مزاياي بارز مسدود كردن نور مرئي  مربوط به حريم خصوصي و كمك به ديد راننده است. اين فيلترها مي‌توانند از چند لايه‌ي فلز كريستالي روي لايه‌هاي دانه‌ي اكسيد كريستالي ساخته شوند و لايه‌هايي مانع، بين هر يك از آن‌ها قرار بگيرد. اين فيلتر مي‌تواند تا حد زيادي از لايه‌هاي ساكن (مانند لايه‌ي محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش) تشكيل شود؛ اما اين فرصت وجود دارد كه برخي از عناصر قابل تنظيم را خود انجام دهيد.

اپل پيشنهاد مي‌كند «تعديل‌كننده نور كريستال مايع ميزبان-مهمان» مي‌تواند به‌عنوان يك لايه استفاده شود؛ لايه‌اي حاوي مواد كريستال مايع با رنگي كه بين لايه‌هاي بستر پليمر قرار گرفته است. اين بستر پليمري مي‌تواند از انديشه متخصصين ترموپلاستيك، امكان قالب‌گيري براي تأييد سطح و اشكال پنجره ايجاد كنند و دو رنگ ارائه مي‌دهد كه مي‌تواند تركيبي از آزو و آنتراكيونون باشد.

به‌صورت ساده‌تر، سيستم اپل از فناوري مشابه صفحه‌نمايش LCD بهره مي‌برد. متن سياه روي نمايشگر با اعمال ولتاژ مختلف به عناصر ماتريس كريستال مايع و براي جلوگيري از عبور نور از پس‌زمينه به چشم متخصص ايجاد مي‌شود. مفهوم اصلي با صفحه‌نمايش‌ LCD يكسان است، با اين تفاوت كه اين تكنولوژي براي يك پنجره‌ي بزرگ و براي استفاده در خودرو بهينه شده است.

دقيقا مانند نمايشگرهاي مرسوم، اين سيستم مي‌تواند سطح متفاوتي از نوردهي ايجاد و مقادير كم يا حداكثر نور را مسدود كند؛ يا به‌ خواسته‌ي متخصص، به‌راحتي اجازه عبور تمامي نور را بدهد. در اين اختراع خديجه بيات، چنگ چن، ايبوكي كامئي، شي وي‌وي‌چانگ، اوري پي يوئن و زبيينگ چن نقش داشته‌اند و پرونده‌ي اصلي آن در تاريخ ۱۷ اكتبر ۲۰۱۶ به ثبت رسيده است.

مرجع متخصصين ايران پتنت اپل مرتبط با خودروهاي خودران

در اختراع دوم با عنوان «سيستم و روش براي حريم خصوصي پويا و رنگ‌آميزي پنجره» اپل راه‌حل‌هايي براي تكميل اختراع قبلي ارائه مي‌دهد و به‌نوعي با آن مرتبط است؛ به اين معني كه سيستمي براي تغيير سطح رنگ‌آميزي اعمال‌شده در پنجره ايجاد مي‌كند. اپل ادعا مي‌كند كه رنگ‌آميزي معمولي به ‌اندازه كافي از سرنشينان در برابر نور خورشيد و ساير اشكال نور محافظت نمي‌كند و همچنين حريم خصوصي مناسبي تأمين نمي‌كند.

كوپرتينويي‌ها در اين اختراع استفاده از يك دستگاه محاسباتي متصل به ماژول‌هاي سخت‌افزاري رنگي را پيشنهاد مي‌كنند كه يكي از آن‌ها مي‌تواند با تنظيم سطح ولتاژ فيلم رنگي قابل تنظيم، سطح رنگ‌آميزي را در محصولي ديگر تنظيم كند. با استفاده از اندازه‌گيري به لطف حسگرهاي مختلف روي يك ماشين، كامپيوتر مي‌تواند وضعيت را تعيين كند و به‌طور خودكار سطح رنگ‌آميزي پنجره‌ها را تغيير دهد. اين نقاط داده مي‌تواند شامل مختصات GPS، دماسنج، فشارسنج، حسگر بارندگي، حسگر نور محيط، دوربين‌هاي سه‌بعدي و دوبعدي، دوربين عنبيه، حسگر وزن، ميكروفون، نوار قلب، آنتن مادون قرمز و صفحه لمسي و ساير موارد باشد.

اين مجموعه از حسگرها مي‌تواند تشخيص دهد كه ديد راننده چه اندازه است و اگر ديد او پايين است، سيستم به‌صورت خودكار تصميم مي‌گيرد رنگ‌آميزي را كاهش دهد يا اينكه نوردهي بسيار روشن يا خيلي گرم ارائه دهد و رنگ‌آميزي را در روند كار افزايش دهد. اين سيستم به‌صورت هوشمند مي‌تواند از حسگرهاي خود براي تعيين مكان استفاده كند و مطابق با آن مكان، رنگ‌آميزي پنجره‌ها را تغيير دهد. براي مثال اين سيستم تعيين مي‌كند كه خودرو در يك منطقه‌ي شهري يا در يك بزرگراه واقع شده است؛ مورد اول نياز به رنگ‌آميزي بيشتري نسبت به مورد دوم دارد و سيستم به‌صورت هوشمند اين تغييرات نوردهي را ايجاد مي‌كند و سرنشينان وسيله‌ي نقليه مي‌توانند سطح رنگ‌آميزي را به‌صورت دستي تعيين كنند، به‌عنوان مثال هنگام پارك ‌كردن، رنگ‌آميزي به‌طور خودكار به حداكثر مي‌رسد. سيستم لايدار (LiDAR) موجود در پنجره، مي‌تواند تشخيص دهد كه فردي پياده در نزديكي خودرو و درحال نگاه كردن به داخل آن است؛ در اين صورت واكنش نشان مي‌دهد و سطح رنگ‌آميزي پنجره‌ها تنظيم مي‌كند؛ همچنين راننده و همراه او را در صورتي كه خارج از خودرو قرار دارند شناسايي مي‌كند و رنگ‌آميزي پنجره‌ها را متوقف مي‌كند يا با تأخير انجام مي‌دهد. اين اختراع در يكم دسامبر ۲۰۱۶ به ثبت رسيده است.

افزون‌بر دو پتنت ياد شده، اپل در ماه آوريل ۲۰۲۰ در اختراعي موسوم به «سيستم‌هايي با پنجره‌هاي قابل تنظيم» توضيح مي‌دهد كه چگونه يك سري لايه‌ مي‌تواند در پنجره‌هاي رنگي، جلوه‌هاي مختلف ايجاد كنند. به‌عنوان مثال اين تكنولوژي امكان ارائه‌ي حالت بازتاب نور، ايجاد يخ‌زدگي مانند مه يا جلوه آينه را بسته به شرايط روي شيشه‌ي خودرو مي‌دهد. اپل با استفاده از يك لايه كريستال مايع در پنجره‌اي كه با سيستم روشنايي داخلي هماهنگ شده است، سعي مي‌كند مانع از خروج نور از وسيله نقليه شود و يك سيستم روشنايي مبتني بر حريم شخصي نيز در انديشه متخصصين گرفته است كه براي مسافران امكان ديد كامل فضاي خارجي را فراهم مي‌كند. اين اختراع ابعاد بسيار بزرگ‌تري دارد و فقط به جلوه‌هاي رنگ‌آميزي پنجره محدود نمي‌شود؛ بلكه به راننده در مورد ترك ‌برداشتن پنجره هشدار مي‌دهد و تعبيه يك صفحه‌نمايش در شيشه جلو خودرو را شامل مي‌شود.

اپل به‌صورت هفتگي اختراعات بي‌شماري ثبت مي‌كند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ي موضوعات مورد علاقه تحقيق و توسعه شركت‌ها است؛ اما تضمين‌كننده‌ي ارائه آن در محصول يا خدمات نيست.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات