ثبت اختراع جديد اپل سيستم تشخيص موانع Apple Car را نشان مي‌دهد

پنج‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اختراع جديد اپل سيستم و مكانيزمي را نشان مي‌دهد كه اتومبيل خودران با استفاده از حسگر لايدار مي‌تواند موانع رو‌به‌رو خود را شناسايي و با استفاده از حسگرهاي داشبرد لمس متخصص و داده‌هاي ورودي را درك كند.
تبليغات

گفته مي‌شود اپل چندين سال است كه در حال توسعه‌ي پروژه‌ي تيتان يا همان خودروي خودرانش موسوم به اپل كار (Apple Car) است و اگر اخبار را دنبال كرده باشيد مي‌دانيد كه اپل بارها اقدام به ثبت اختراع جديد درباره‌ي سيستم‌ها و مكانيزم‌هاي خودران كرده است. يكي از ويژگي‌هاي پروژه‌ي تايتان اين است كه اپل به‌‌طرز عجيب و محرمانه‌اي اين پروژه را در سكوت خبري پيش مي‌برد و تصور مي‌شود كه فعاليت اپل به طراحي سيستم‌ها و خدمات براي وسايل نقليه خودران معطوف شده باشد. البته جزئياتي نيز از توسعه‌ي خودروي فيزيكي نيز منتشرشده و واضح است كه اپل هنوز در حال توسعه‌ي فناوري‌هاي وسايل نقليه‌ي فيزيكي است.

اختراع ثبت‌شده در اداره‌ي ثبت اختراعات و علائم تجاري ايالات متحده در روز سه شنبه با عنوان « تشخص موانع» مجموعه سيستم‌هايي را براي شناسايي موانع نشان مي‌دهد كه مي‌تواند براي وسايل نقليه‌ي خودران بسيار حياتي باشد. سيستم يادشده مي‌تواند با استفاده از حسگر لايدار (LIDAR) موانع موجود در مسير را تشخيص دهد. براي مثال، داده‌هاي لايدار مي‌توانند به‌واسطه‌ي يك كنترل‌كننده‌ي خودكار اتومبيل، براي تشخيص اشيا در محيط اطراف استفاده شود و درنهايت اين اطلاعات مي‌تواند براي ناوبري يا برنامه‌ريزي حركت در محيط‌هاي دايناميكي استفاده شود.

اين سيستم مي‌تواند داده‌هاي لايدار را گرفته و آن را روي نقشه موسوم به «ديد پرنده» از يك محيط اعمال كند و از آنجا به‌وسيله‌ي فناوري يادگيري ماشين كلاس‌هاي مختلفي را براساس ويژگي‌هاي آن‌ها روي اشياء موجود در نقشه ايجاد كند. داده‌هاي طبقه‌بندي اشياء مي‌تواند به‌عنوان نقابي براي ردياب‌هاي شيء يا بومي‌سازي نقشه‌ها استفاده شود. تجزيه‌وتحليل نقشه‌هاي ديد پرنده ممكن است باعث بهبود دقت و تشخيص و رديابي اشيا شود كه به نوبه‌ي خود مي‌تواند عملكرد سيستم‌هاي كنترل خودكار خودرو را بهبود بخشد.

مرجع متخصصين ايران خودروي خودران

افزون‌براين، اپل اختراع ديگري نيز با عنوان «دستگاه‌هاي مبتني‌بر نور با آرايه‌هاي راهنماي نور» را به ثبت رسانده است. غول فناوري كوپرتينو در اختراع يادشده دستگاهي مبتني‌بر نور را توصيف مي‌كند كه مي‌تواند تصاوير يا ساير نورهاي خروجي را به متخصص نشان دهد و اطلاعات ورودي متخصص را از طريق لمس جمع‌آوري كند. دستگاه مبتني‌بر نور ممكن است شامل يك حسگر براي جمع‌آوري ورودي متخصص باشد. براي مثال، با استفاده از يك حسگر لمسي خازني كه روي سطح دستگاه مبتني‌بر نور را پوشانده است مي‌توان براي جمع‌آوري ورودي لمسي از متخصص استفاده شود.

اپل خاطرنشان مي‌كند كه آرايه راهنماي نور دستگاه مي‌تواند از دسته‌اي از الياف، ازجمله پلاستيك يا ساير مواد شفاف كه با روكش فلزي احاطه شده‌اند، تشكيل شود. اين ثبت اختراع به‌طور خاص يادآوري مي‌كند كه هدف آن بهبود استفاده از نمايشگر در برخي از محيط‌هاي چالش برانگيز است و در ادامه به اين نكته اشاره مي‌كند كه دستگاه مبتني‌بر نور مي‌تواند در سيستم‌هاي وسيله نقليه، مانند سيستم‌هاي داشبورد براي ارائه اطلاعات متخصص به ساير سرنشينان وسيله نقليه و جمع‌آوري اطلاعات ورودي آن‌ها مورد استفاده قرار گيرد. در تكميل ثبت اختراع، اپل خاطرنشان مي‌كند كه مي‌توان از چوب به‌عنوان ماده‌اي در داشبورد يا ساير سيستم‌ها استفاده كرد. الياف چوب را مي‌توان با تيمار در فرايندي موسوم به «حمام شيميايي» براي استفاده در آرايه راهنماي نور شفاف كرد.

شايعات مربوط به پروژه تايتان طي سال‌هاي گذشته به‌صورت دوره‌اي منتشر شده است. اين پروژه با تغيير جهت و كاهش كاركنان رو‌به‌رو شده؛ اما به انديشه متخصصين مي‌رسد توسعه سيستم‌هاي خودران همچنان ادامه دارد. ديجي‌تايمز بر اين باور است كه اپل خودروي خودران را تا سال ۲۰۲۵ روانه‌ي بازار خواهد كرد و مينگ-چي كو، تحليل‌گر نام‌آشناي محصولات اپل نيز معتقد است اين شركت در نهايت Apple Car را در بازه‌ي زماني ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ رونمايي و عرضه خواهد كرد.

اپل به‌صورت هفتگي اختراعات بي‌شماري ثبت مي‌كند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ي موضوعات مورد علاقه‌ي تحقيق و توسعه شركت‌ها محسوب مي‌شود؛ اما تضمين‌كننده‌ي ارائه آن در محصول يا خدمات آينده به‌حساب نمي‌آيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات