احتمال همكاري اپل با تسلا و فولكس ‌واگن؛ شايد Apple Car خودروي مستقل نباشد

جمعه ۵ دي ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بر اساس اخبار منتشرشده، پروژه‌ي تايتان اپل ممكن است روي سرويس‌هاي خدماتي تمركز داشته باشد و احتمالا اتحاد جديدي با بازيگران معتبر صنعت خودرو آغاز خواهد كرد.
تبليغات

مدتي است اخبار صنعت خودرو به سمت پروژه‌ي تايتان غول فناوري كوپرتينو معطوف شده است؛ خودرويي كه گفته مي‌شود سال ۲۰۲۴ به همراه تكنولوژي نسل بعدي باتري رونمايي و به بازار عرضه شود. گلدمن ساكس، بانك و شريك تجاري اپل در ارائه‌ي كارت اعتباري اپل كارت، در يادداشتي خطاب به سرمايه‌گذاران ادعا مي‌كند كه احتمالا جاه‌طلبي Apple Car بر ارائه‌ي تجربه‌ي خدمات اتومبيل متمركز خواهد بود؛ بدين مفهوم كه شايد خودروي فيزيكي در كار نباشد.

راد هال، تحليلگر گلدمن ساكس، آخرين يادداشت به سرمايه‌گذاران را با بيان اين نكته آغاز مي‌كند كه صنعت خودرو در طول تاريخ، يك صنعت با حاشيه‌ي سود كم بوده و دليل علاقه‌ي زياد اپل به صنعت خودروي خودران اين است كه باعث مي‌شود مردم بتوانند زمان بيشتري با استفاده از آيفون‌ سپري كنند. بيانيه‌ي راد هال به شرح زير است:

حاشيه‌ي سود كم تنها مربوط به صنعت خودروسازي نيست. به‌عنوان مثال، بدون آيفون، صنعت موبايل‌ هوشمند يك تجارت كم‌درآمد يا حتي ضررده خواهد بود؛ اما اپل درآمد زيادي از آن كسب مي‌كند. در حقيقت، [اپل] شركتي نيست كه در تعيين چگونگي دستيابي به درآمد و سود از كالاهايي كه مي‌فروشد، اشكالي داشته باشد.دليل اصلي اينكه اپل و ساير شركت‌هاي فناوري مي‌خواهند به اين حوزه وارد شوند، زمان زيادي است كه مصرف‌كنندگان آينده در اتومبيل‌هاي خودران صرف استفاده از خدمات مي‌كنند.

به عقيده‌ي راد هال، اپل با وجود داشتن توانايي يكپارچه‌سازي نرم‌افزار و سخت‌افزار، ممكن است پروژه‌ي تايتان را به‌صورت خودروي فيزيكي و مستقل ارائه ندهد و مسير ارائه‌دهنده‌ي خدمات را دنبال كند؛ تقريبا همان روندي كه با استفاده از اپل تي‌وي در صنعت تلويزيون‌ ايجاد كرده است. به گفته‌ي هال، بازار وسايل نقليه‌ي الكتريكي طي يك دهه‌ي آينده مي‌تواند تا يك تريليون دلار رشد كند و به فرصتي بزرگ تبديل شود؛ اما همچنان حاشيه‌ي سود اين صنعت در مقايسه با صنعت فناوري كم‌تر خواهد بود و اين امر ممكن است مدل بخش خدمات را براي اپل جذاب‌تر كند. او مي‌گويد:

ما معتقديم حضور در صنعت خودرو براي اپل به‌عنوان يك پلتفرم سخت‌افزاري همراهي‌كننده براي خدماتش منطقي خواهد بود؛ اما سودآوري پايين تجارت خودرو احتمالا به اين معني است كه سرمايه‌گذاران اين حوزه تأثيرات محدودكننده‌اي در كسب درآمد خواهند داشت. اپل احتمالا مسيري مشابه رويكردش در صنعت تلويزيون دنبال مي‌كند و به ‌جاي اينكه  خودرويي با حاشيه‌ي درآمد كم توليد كند، به ارائه‌دهنده‌ي خدمات در بازار خودروهاي الكتريكي تبديل مي‌شود. ممكن است اين روش‌ بدون نياز به توسعه و فروش خودروي الكتريكي (EV)، تقريبا به همان اندازه مفيد باشد.

طبق گفته‌ي تحليل‌گران وال استريت، خودروي اپل كه مدت‌ها در دست ساخت است، احتمالا وسيله‌ي نقليه‌ي مستقلي كه طرفداران در انتظارش هستند، نخواهد بود. دان ايوز، تحليل‌گر Wedbush، خاطرنشان مي‌كند كه با توجه به دستيابي سخت و طاقت‌فرسا به قابليت‌هاي خودران، از جمله فناوري باتري و موانع نظارتي، احتمال رونمايي اپل از وسيله‌ي نقليه‌ي شخصي الكتريكي (EV) تا سال ۲۰۲۴ فقط ۳۵ تا ۴۰ درصد است و ساخت اتومبيل خودران به دليل مسائل ايمني و مسائل نظارتي، ممكن است بيشتر طول مي‌كشد.

ايوز باور دارد كه اپل در حال شكل ‌دادن يك اتحاد و همكاري استراتژيك با يكي از بازيگران معتبر صنعت، مانند فولكس‌واگن يا تسلا است. ايلان ماسك (مديرعامل تسلا) مي‌گويد در سال ۲۰۱۷ كه با اشكالات اقتصادي مواجه بود، با اپل و شخص تيم كوك (مديرعامل اپل) تماس گرفت تا تسلا را به ارزش يك‌دهم ارزش كنوني، به غول فناوري كوپرتينو پيشنهاد بدهد؛ اما در نهايت تيم كوك از حضور در جلسه براي مذاكرات احتمالي صرف ‌انديشه متخصصين كرد.

تاكنون شايعات ضدونقيضي در مورد پروژه‌ي تايتان منتشر شده است. برخي از گزارش‌ها پيش‌بيني‌ مي‌كنند كه پروژه‌ي غول فناوري كوپرتينو بر توسعه‌ي فناوري براي تسهيل ساخت اتومبيل‌ خودران متمركز است؛ اما گزارشي ديگر نشان مي‌دهد كه اپل مي‌تواند وسيله‌ي نقليه‌ي تمام‌عيار خود را توسعه دهد. براي مثال، تحليل‌گران مورگان استنلي ادعا مي‌كنند اپل رقيبي تأثيرگذار براي توليدكنندگان پيشروي خودروي الكتريكي (EV) محسوب خواهد شد و مي‌تواند رقابت جذابي با تسلا آغاز كند. همچنين گفته مي‌شود كوپرتينويي‌ها از موقعيت منحصربه‌فردي برخوردار هستند تا در سيستم‌هاي خودران و فناوري‌هاي انرژي تجديدپذير نوآوري ارائه دهند.

به ادعاي رويترز، اپل مي‌تواند توليد اتومبيل فيزيكي را از سال ۲۰۲۴ آغاز كند؛ اما اين احتمال وجود دارد كه دامنه‌ي توسعه‌ي وسايل نقليه را به سيستم‌هاي خودران و كيت‌هاي سخت‌افزاري محدود كند كه مي‌توانند با وسيله نقليه ادغام شوند. البته اعتقاد بر اين است كه محدوديت‌ ايجادشده به دليل همه‌گيري ويروس كرونا مي‌تواند معرفي Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ يا حتي بيشتر به تأخير بيندازد.

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره‌ي خودروي خودران اپل چيست؟ به انديشه متخصصين شما اپل چه سياستي در قبال اين محصول اتخاذ خواهد كرد؟ 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات