وزارت انرژي ايالات متحده به دنبال توليد باتري ارزان‌ براي خودروهاي برقي

پنج‌شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وزارت انرژي ايالات متحده در اقدامي غير منتظره هدف‌گذاري جديدي انجام داده است؛ ۶۰ دلار به ازاي هر كيلووات‌ ساعت انرژي در باتري. اين هدف در نهايت ارزش خودروهاي برقي را كاهش خواهد داد.
تبليغات

اصلي‌ترين دليلي كه باعث شده است خودروهاي برقي به شكل گسترده توسط مردم مورد استقبال قرار نگيرند، ارزش بالاي آن‌ها است. بسياري از مردم حاضر نيستند هزينه‌ي سنگين مربوط به خودرويي برقي را پرداخت كنند و به همين دليل سراغ گزينه‌هاي ارزان‌تر بنزيني مي‌روند.

با افت ارزش باتري، كل بازار خودروي برقي قرار است تغيير مثبتي به خود ببيند. وقتي ارزش باتري به اندازه‌ي كافي افت كند، خودروهاي برقي سرانجام ارزشي قابل قياس با خودروهاي بنزيني خواهند داشت. اهداف بلندپروازانه‌ي وزارت انرژي ايالات متحده در اين زمينه شامل وعده‌هاي بسياري است.

بر اساس آنچه InsideEVs مي‌نويسد، تابستان گذشته پس از مدت‌ها سرانجام اتفاق مثبتي براي صنعت خودروي برقي رخ داد و ارزش باتري‌هاي ليتيوم يون با افت مواجه شد. به انديشه متخصصين مي‌رسد هدف بلندمدت ۱۰۰ دلار به ازاي هر كيلووات ساعت باتري دست‌يافتني است؛ حداقل در برخي حوزه‌ها.

ايلان ماسك، مديرعامل تسلا، گفته است خودروهاي برقي صرفا در شرايطي مي‌توانند به بازار انبوه نفوذ كنند كه ارزش باتري ۴۰ درصد ديگر كاهش يابد. اين يعني از نگاه ايلان ماسك بايد ارزش هر كيلووات ساعت انرژي در باتري خودروهاي برقي به حدود ۵۶ دلار كاهش پيدا كند. فولكس واگن، يكي از بزرگ‌ترين خودروسازان دنيا، برنامه دارد به ارزش ۶۰ دلار به ازاي هر كيلووات ساعت برسد.

بر اساس گزارش Mobilist ، حدود چهار ماه پيش وزارت انرژي ايالات متحده «هدف فدرال خود را به ۸۰ دلار به ازاي هر كيلووات ساعت» كاهش داده است. ظاهرا اين كار در قالب بخشي از اقدامات گسترده‌تر وزارت انرژي در پروژه‌اي تحت عنوان «چالش بزرگ ذخيره‌ي انرژي» انجام شده است. Mobilist ادعا مي‌كند كه احتمالا پروژه‌ي چالش بزرگ ذخيره‌ي انرژي آمريكا تحت تأثير اهداف بزرگ تسلا و فولكس واگن قرار گرفته است.

اين هفته وزارت انرژي ايالات متحده هدف فدرال خود را باري ديگر كاهش داده و آن را به ۶۰ دلار به ازاي هر كيلووات ساعت رسانده است؛ عددي كه از نگاه InsideEVs «غافلگيركننده»‌ به انديشه متخصصين مي‌رسد. ديو هاول، مدير دفتر فناوري‌هاي خودروييِ وزارت انرژي ايالات متحده، به Mobilist گفته است هدف ارزشيِ جديد فاصله‌ي كمتري با ارزش نهايي توليد پيشرانه‌هاي احتراقي دارد. منظور پاول خودروهاي مجهز به موتور احتراقي داخلي است. 

الب است كه در سال ۲۰۰۹ ارزش هر كيلووات ساعت انرژي ۱۲۰۰ دلار بود. هدف ارزشي براي سال ۲۰۱۲، ۵۰۰ دلار تعيين شد و در همان زمان گفته شد كه ارزش نهايتا به ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار به ازاي هر كيلووات ساعت كاهش پيدا مي‌كند. البته در آن زمان اعلام نشد كه هدف ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلاري در چه سالي محقق مي‌شود.

ديو هاول مي‌گويد وقتي وزارت انرژي هدف ۱۰۰ دلار به ازاي هر كيلووات ساعت را تعيين كرد، او اصلا نمي‌دانست كه صنعت قرار است چگونه به اين هدف دست پيدا كند. هاول در بخشي از مصاحبه اعلام مي‌كند: «مطمئن نبوديم كه چگونه مي‌خواستيم هدف را عملي كنيم. با دقت در مورد اين مسئله‌ي دشوار فكر كرديم و از خود پرسيديم كه آيا واقعا مي‌توانيم به چنين جايگاهي برسيم؟ ما مي‌دانستيم كه امكان نزديك شدن به آن هدف وجود دارد و همين كافي بود تا اين فناوري را تجاري‌سازي كنيم.» 

وقتي از هاول پرسيده شد كه آيا به دليل نزديك شدن صنعت به هدف ۱۰۰ دلاري شوكه شده است يا خير، او گفت: «متعجب شدم. نه اينكه نتوانيم به هدف ۱۰۰ دلاري برسيم. بااين‌حال زمان رسيدن به اين هدف تسريع شده است. مي‌توان تسريع پيشرفت‌ها را مشاهده كرد. نه‌تنها پديده‌ي فشار بازار را مي‌بينيم، بلكه كشش بازار نيز مشاهده مي‌شود. اكنون سرمايه‌گذاري خصوصي در اين حوزه بيشتر شده است و اين موضوع به ما امكان مي‌دهد منابعمان را روي مسائل اساسي متمركز كنيم. اگر مسئله را حل كنيد، مي‌دانيد كه اين فناوري مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دانستن اين حقيقت، به روند تحقيق و توسعه انگيزه مي‌دهد.»

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات