كوالكام پلتفرم اسنپدراگون Ride را براي خودروهاي خودران معرفي كرد

سه‌شنبه ۱۷ دي ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
طي رويداد CES كوالكام با پرده‌برداري از پلتفرم اسنپدراگون Ride، گامي بزرگ در جهت پررنگ‌كردن نقش خود در صنعت اتومبيل برداشت.
تبليغات

كوالكام با طيفي گسترده از اهدافي چون ارائه‌ي فناوري 5G تا قدرت‌بخشي به اتومبيل‌هاي خودران، درصدد است تا نقش پررنگ‌تري در صنعت خودروها بازي كند. اين شركت يك قرارداد همكاري بسط‌يافته را براي ساخت سيستم‌هاي سرگرم‌كننده و پيشرفته‌ي دستيار راننده، با شركت خودرو‌سازي جنرال‌موتورز امضا كرده است. غول تراشه‌ساز مذكور كه مقر آن در سن‌ديگو است، طي رويداد CES در لاس‌وگاس پلتفرم اين شركت با نام اسنپدراگون Ride را معرفي كرد.

پلتفرم يادشده، اين قدرت را به خودروسازان مي‌دهد تا وسايل نقليه‌شان را به شكل آسان‌تر و كارآمدتري به اتومبيل‌هاي خودران تبديل كنند.اين سيستم به‌گونه‌اي طراحي شده تا پاسخ‌گوي تمامي سطوح رانندگي خودران، از سيستم ايمني فعال حال حاضر در اتومبيل‌هاي مسافربري گرفته، تا روبوتاكسي‌هايي باشد كه ممكن است روزي در خيابان‌هاي شهر تردد كنند. اين پلتفرم از يك سيستم روي چيپ (SOC)، يك شتاب‌دهنده و يك پشته‌ي نرم‌افزاري خودمختار تشكيل شده است.

كوالكام شايد بيشتر براي همراهي از تلفن‌هاي همراه به‌واسطه‌ي ساخت تراشه‌هاي اين محصولات شناخته‌شده باشد، اما شركت مذكور خانواده‌اي از محصولات در رابطه با خودرو را نيز توليد مي‌كند؛ از جمله تراشه‌هاي نيمه‌هادي براي سيستم‌هاي انتقال پيام در اتومبيل‌ها. اسنپدراگون Ride جديدترين و شايد برجسته‌ترين تلاش كوالكام تا به امروز، براي به‌دست‌آوردن سهم بيشتر بازار اشباع‌شده‌ي سيستم‌هاي پيشرفته‌ي دستيار راننده (ADAS) و صنايع رانندگي خودكار است. همچنين تلاش جديد كوالكام، اين شركت را به رقيبي جديد براي انويديا و شركت تابعه‌ي اينتل، Mobileye تبديل مي‌كند.

ناكول دوگال، معاون ارشد در بخش مديريت محصولات كوالكام، اخيرا در مصاحبه‌اي با وب‌سايت حوزه‌ي فناوري، TechCrunch، گفته است پلتفرم اسنپدراگون Ride به‌منظور همراهي از سه بخش برتر صنعت در رانندگي خودكار طراحي شده است. اين سيستم مي‌تواند نيازهاي سخت‌افزاري را براي سيستم‌هاي پيشرفته‌ي ايمني و فعال دستيار راننده كه در وسايل نقليه‌ي مسافربري امروزي يافت مي‌شود، از جمله حركت‌كردن در امتداد خط، تشخيص علائم راهنمايي و رانندگي و ترمز اضطراري خودكار مديريت كند. اما دوگال مي‌گويد پلتفرم مذكور همچنين مي‌تواند الزامات سخت‌افزاري متمركزتري را سطح +۲ از رانندگي خودكار، از جمله رانندگي خودكار در بزرگ‌راه‌ها و پارك خودكار و همچنين سطح چهارم مديريت كند كه اين نيز عامل تعيين‌كننده‌اي براي متخصصي‌هاي مستقل رانندگي خودران همچون روبوتاكسي‌ها است.

مرجع متخصصين ايران snapdragon-ride-platform

كوالكام مي‌گويد پلتفرم مذكور روي پردازنده‌هاي چندهسته‌اي ماژولار، هوش مصنوعي كارآمد از انديشه متخصصين توان مصرفي، موتورهاي بينايي رايانه‌اي و پردازنده‌هاي گرافيكي ساخته شده است. همچنين از انديشه متخصصين حرارتي بسيار كارآمد بوده و مي‌تواند تا ۳۰ ترا عمليات را در هر ثانيه (TOPS) براي سيستم‌هاي ايمني فعال سطح پايين انجام دهد و در رانندگي خودكار با توان ۱۳۰ واتي، ۷۰۰ ترافلاپس قدرت پردازشي دارد. دوگال مي‌گويد پلتفرم اسنپدراگون Ride مي‌تواند در سطوح يادشده بدون نياز به هيچ سيستم خنك‌كننده‌ي اضافي كار كند. اين امر به كاهش هزينه‌ها و افزايش قابليت اطمينان‌پذيري كمك مي‌كند. او اضافه كرد كه اين سيستم به‌ويژه در خودروهاي الكتريكي كارآمدتر است.

پيش‌بيني مي‌شود پلتفرم اسنپدراگون Ride در نيمه‌ي اول سال ۲۰۲۰ براي پيش‌توسعه در اختيار خودروسازان و تأمين‌كنندگان رديف اول قرار بگيرد. انتظار مي‌رود وسايل نقليه‌ي مجهز به اسنپدراگون Ride در سال ۲۰۲۳ توليد شوند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات