يادگيري نظارت بر اتصال پايدار به اينترنت در ويندوز

شنبه ۱۶ دي ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر سرعت اينترنت شما مرتب تغيير مي‌كند يا به‌طور كلي با اشكالاتي مواجه است؛ بهتر است نگاهي به اتصال و پينگ اينترنت خود بيندازيد.
تبليغات

اگر مي‌خواهيد به تماشاي ويدئوهاي الكترونيك مثل نت‌فليكس يا به بازي در يك محيط الكترونيك بپردازيد، به يك اتصال سريع و با‌ثبات به اينترنت نياز داريد. اتصال به اكثر سرورهايي كه از يك كانكشن ضعيف و پر از لگ برخوردار هستند، موجب مي‎شود كه ارتباط شما قطع شود و نتيجه‌ي مطلوب حاصل نشود؛ مثلا اگر با دانلود فايل‎هاي حجيم از طريق اسكايپ يا با تماشاي بدون وقفه در نت‌فليكس اشكال داريد، ممكن است بخواهيد كه پايداري اتصال اينترنت خود را چك كنيد. براي نظارت بر ثبات اتصال به اينترنت، احتياج به مطالعه پينگ (Ping) در طي يك مدت طولاني داريد.

به برنامه‌ي ديگري براي نظارت بر ثبات اتصال به اينترنت نياز نداريد. تمام چيزي كه احتياج داريد، خط فرمان (command prompt) و اجراي فرمان درست است.

چك كردن پايداري اتصال اينترنت

براي نظارت بر ثبات اتصال اينترنت احتياجي به دسترسي مديريت سيستم و اجراي آن از طريق run as administrator نداريد. كافي است خط فرمان خود را با فشردن كليدهاي پنجره (ويندوز) و R، سپس با وارد كردن «cmd.exe» باز كنيد و دستور زير را در آن بنويسيد.

ping -t 8.8.8.8

سپس كليد اينتر (Enter) را بفشاريد.

مرجع متخصصين ايران monitor internet connection

اين دستور از سرور گوگل پينگ مي‌گيرد. اگر مي‎خواهيد از سرورهاي مختلفي كه به آن متصل هستيد، پينگ بگيريد، كافي است آدرس DNS آن را جايگزين 8.8.8.8 كنيد، يعني آدرس سروري كه مي‎خواهيد به آن متصل شويد را به جاي 8.8.8.8 وارد كنيد.

هنگامي كه اينتر را فشار مي‎دهيد، در فواصل منظم، سيستم شروع به گرفتن پينگ از سرور خواهد كرد. پيام‎هايي كه ظاهر مي‎شود، حاكي از آن است كه با چه سرعتي قادر به دريافت پاسخ از سرور هستيد. در اين فرآيند، در هر ثانيه يك پاسخ تازه دريافت مي‎كنيد. براي همين اجازه بدهيد كه اين فرآيند براي مدت‌زمان زيادي در حال اجرا باشد.

مرجع متخصصين ايران پاسخ پينگ

اگر سرور قابل دسترسي نباشد، پيغام «Request timed out» را در خط فرمان دريافت خواهيد كرد و اگر اينترنت قطع شود، پيغام «General failure» را در خط فرمان مشاهده مي‎كنيد.

مرجع متخصصين ايران ping failed

اگر هيچكدام از اين پيام‎ها را دريافت نمي‎كنيد، به مقدار «Time» كه در حال دريافت آن هستيد، نگاه كنيد؛ اين مقدار به شما مي‎گويد كه با چه سرعتي در حال گرفتن پاسخ از سرور هستيد. اگر اختلاف و تغيير اين مقادير زياد است، يعني احتمالا اتصال شما يا خود سرور دچار اشكالاتي شده باشد.

براي اينكه متوجه شويد اشكال از سرور است يا اتصال شما، از DNS سرور گوگل پينگ بگيريد. بسيار بعيد به انديشه متخصصين مي‏‎رسد كه سرور گوگل با اشكالي روبه‌رو شود؛ بنابراين هرگونه اختلاف قابل توجه در زمان پينگ، متوجه اشكال در اتصال خواهد بود.

كليدهاي Ctrl+C را براي متوقف كردن فرآيند گرفتن پينگ از سرور بفشاريد. پس از اين كار گزارش كوتاهي در پايان مشاهده مي‎كنيد. مطالعه كنيد كه چقدر اختلاف بين حداكثر و حداقل در هر دور (Round trip times) وجود دارد. همچنين مطالعه كنيد كه چه مقدار بسته (Packet) از‌دست‌رفته داريد. در حالت ايده آل، مقدار ازدست‌رفته (Lost) بايد صفر باشد.

مرجع متخصصين ايران پايان پينگ

پينگ در برابر سرعت اتصال اينترنت

ممكن است برخي از متخصصان سؤال كنند كه آيا سرعت اينترنت مي‎تواند روي زمان پينگ اثر داشته باشد؟ احتمالا تعجب مي‎كنيد؛ ولي پاسخ اين سؤال منفي است. سرعت اينترنت و پينگ دو مؤلفه‌ي متفاوت هستند. سرعت دانلود، ميزان سرعت گردش اطلاعات است؛ درحالي‌كه پينگ، مدت‌زمان پاسخ گرفتن است. مثلا، مي‎توانيد سريع‌ترين اتصال در جهان را داشته باشيد اما زمان پاسخ پينگ به واسطه يك سرور ناپايدار پايين باشد كه به اين ترتيب، اين اتصال بسيار سودمند و راضي‌كننده نخواهد بود. اگر از طريق VPN به اينترنت متصل هستيد، ممكن است روي نرخ پينگ تأثير داشته باشد. به همين خاطر براي دريافت نرخ پينگ بهتر، اطمينان حاصل كنيد كه به يك VPN سريع متصل هستيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات