۸ نكته درباره اينترنت اشيا كه سبك زندگي ما را تغيير مي‌دهد

پنج‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مفهوم اينترنت اشياء (Internet of Things-IoT)، به انديشه متخصصين شبيه داستان‌هايي علمي تخيلي است كه در آن يخچال‌ها حرف مي‌زنند و خودروها به طور خودكار استارت مي‌خورند. اما ارتباط با بستر اينترنت در وسايلي كه دائم به يكديگر متصل هستند، بسيار بيشتر از يك خانه يا خودرو هوشمند بر زندگي ما اثر خواهد گذاشت. براي نيروي سادهان، اينترنت اشياء روش اشتغال آن‌ها را با حفظ وقت و منابع و ايجاد فرصت‌هاي تازه در رشد صنايع و اختراعات تغيير خواهد داد. در ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا بيشتر درباره تاثيرات اينترنت اشياء بر شيوه كار انسان‌ها صحبت كنيم.
تبليغات

۱. حجمي انبوه‌تر از اطلاعات

اينترنت اشياء يك ماشين پردازش اطلاعات خواهد بود. به اين معني كه شركت‌ها مجبور به تغييراتي در روش جمع‌آوري و تحليل اطلاعات خواهند شد؛ نه فقط در حوزه‌ي تصميم‌گيري؛ بلكه در شيوه هماهنگ كردن خود با هوش مصنوعي و حتي در حجم و نوع اطلاعاتي كه اينترنت اشياء توليد مي‌كند نيز نقش‌هاي جديدي براي تحليل، استراتژي‌ها و حتي مشتري مداري تعريف مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران

مري جي كرانين، پروفسور دانشگاه بوستون، مدير مدرسه‌ي كرول و نويسنده جزوه رايگان «توليدات هوشمند، خدمات هوشمند تر؛ استراتژي هايي براي كنترل تجمعي» مي‌گويد:

شركت‌ها به حجم عظيمي از اطلاعات به شكل سيل‌آسا دسترسي دارند كه همه‌ي اين وسايل مرتبط با يكديگر، آنها را توليد مي‌كنند. اما اين حجم زياد اطلاعات نيازمند تحليل است تا اطلاعات بيشتري را در مورد مشتريان و گرايش‌هاي آنان بدست آوريم. شركت‌ها به اطلاعات اينترنت اشياء نياز پيدا خواهند كرد كه به وسيله‌ي آن بخشي از طرح‌هاي خود را در راستاي ماندن در بازار رقابت و ايجاد خلاقيت در خدمات و توليدات جديد پيدا كنند.

۲. هميشه مي دانيد هرچيزي كجاست

پروفسور كرانين مي گويد:

اينترنت اشياء ظرفيت ساخت يك زندگي، تجارت و محيط كاري توأم با توليد و بهره‌وري بيشتر را به ارمغان خواهد آورد.

راهكار مهم ما در مورد رابطه‌ي اينترنت اشياء و توليد و بهره‌وري بيشتر اين است كه مكان‌يابي ساده‌تر و امكان‌پذيرتر خواهد شد. اكنون در بيمارستان‌ها اين مهم به شكلي تجهيزات متصل به اينترنت با علائم جغرافيايي مشخص مي‌شوند و به نيروي سادهان در سرعت بيشتر كارهايشان و ذخيره‌ي زمان و پول بيشتر با دستيابي به فرآيندي كوتاه‌تر در انجام كار‌ها كمك مي‌كنند.

پروفسور كرانين مي‌گويد:

شركت‌ها مي‌توانند هر جنبه‌اي از تجارت را دنبال كنند؛ مديريت ليست‌هاي انبارداري و پر شدن سفارش‌ها با سرعتي زياد براي پيداكردن اينكه چه خدمات و كالاهايي در كجا مورد نياز است. ابزار، كارخانه‌ها و وسايل نقليه با هم در ارتباط خواهند بود و محل دقيق خود را گزارش خواهند كرد.

۳. انتقال سريع‌تر به هرجا

اينترنت اشياء اتفاق بزرگ زندگي روزانه‌ي شما خواهد شد. ارتباط وسايل متحرك، خودروها و جاده‌هايي كه در آن ها خواهيد راند مي‌توانند به كاهش زمان مسافرت شما كمك كنند و بنابراين شما را قادر به كار سريع‌تر يا فعاليت‌هايي در زمان‌هاي مختلف كنند.

مرجع متخصصين ايران

امروزه عبارت «خودرو هاي مرتبط» فقط شروعي براي نمايش ظرفيت اينترنت اشياء است. ماكاريو نامي، مدير بازاريابي صنايع بي سيم جاسپر، شركتي كه در حوزه ارتباطات بين دستگاه‌ها و ماشين‌ها فعاليت دارد، مي‌گويد:  

AT&T، با توليد كنندگان بزرگ خودرو مانند جي ام و بي ام دبليو در ايجاد ارتباطات نسل چهارم بين خودرو‌ها فعاليت دارد و بدين ترتيب خدمات ارتباطي جديدي را مانند اطلاعات ترافيكي لحظه‌اي و نيز تشخيص لحظه‌اي صندلي‌هاي نشيمن جلو و ايجاد اطلاعات براي اشخاصي كه عقب نشسته‌اند عرضه مي‌كنند. جهاني را تصور كنيد كه زيرساخت‌هاي يك شهر به حسگرهاي كنار جاده مجهز شده‌اند. اين حسگرها مي‌توانند براي تحليل الگوهاي ترافيكي درون شهر و ايجاد دستوراتي براي عمكرد بهينه‌ي چراغ‌هاي راهنمايي براي كم كردن يا حتي از بين بردن قفل‌هاي ترافيكي استفاده شوند. اين موضوع مي‌تواند نه چند ساعت، كه حداقل چند دقيقه‌اي را در طول روز براي ما ذخيره كند.

در آينده اينترنت اشياء همه چيز را از خيابان‌ها تا اطلاعات چراغ‌هاي راهنما با يكديگر ادغام خواهد كرد.

۴. توليداتي سبزتر و ارزان‌تر

بايد از اينترنت اشياء قدردان بود كه با فراهم كردن ارتباطات بين وسايل، ايجاد شبكه‌اي هوشمند از فناوري‌ها را تسهيل مي‌كند. از ابزار اندازه گيري، حسگر‌ها و ابزار ديجيتالي براي ايجاد و جمع‌آوري منابع جايگزين انرژي سازگار با محيط زيست مانند انرژي خورشيدي و باد استفاده مي‌كند.

ماكاريو نامي مي‌گويد: «اينترنت اشياء به شدت هزينه‌ها را در توليد صنعتي و تجاري كاهش خواهد داد. اين امر با كاهش اتلاف انرژي، مصرف سوخت و جلوگيري از عمليات هاي غير اقتصادي، ممكن خواهد شد. اينترنت اشياء همچنين مي‌تواند به بهبود و بهينه شدن توليد و انتقال انرژي و كاهش توليد گازهاي گلخانه اي با تسهيل تغيير آن به انرژي‌هاي تجديد پذير كمك كند.»

۵. كنترل كامل وسايل همراه

رويي باچر، بنيانگذار و رئيس ابداعات MNH و يكي از اعضاي شوراي اينترنت اشياء مي گويد: «دپارتمان‌هاي فناوري اطلاعات ممكن است كنترل كامپيوتر‌ها و وسايل همراه را از دور فراهم كنند، اما اينترنت اشياء افراد را قادر خواهد ساخت تا همه‌ي وسايلي كه به اينترنت متصل هستند را كنترل كنند.»

باچر همچنين با شركت CommuniTake, همكاري دارد. كاميونيتيك يك استارت آپ در زمينه‌ي تهيه‌ي فناوري‌هاي كنترل از راه دور است. باچر مي گويد فناوري‌هايي كه به متخصص امكان راهبري و كنترل از راه دور موبايل‌هاي هوشمند و تبلت‌ها را مي‌دهند، حالا ديگر امكان كنترل ديگر وسايل را از قبيل دوربين‌هاي مبتني بر اندرويد و ست‌تاپ‌باكس‌ها را فراهم خواهند ساخت.

به زودي فناوري هاي MDM، توسط سيستم‌هاي مديريت كنترلي اينترنت اشياء گسترش پيدا خواهند كرد كه تغييراتي را براي شركت‌هاي فعال در حوزه آي‌تي‌ و متخصصان فعال در اينترنت اشياء به ارمغان خواهد آورد.

وي مي افزايد: «كاملاً مشخص است كه غول‌هاي ارتباطات بازيگران اصلي در حوزه‌ي اينترنت اشياء هستند و راهكار‌ها را معرفي مي‌كنند. من معتقدم به زودي شاهد معرفي وسايلي مبتني بر اينترنت اشياء توسط شركت‌هاي كوچك و بزرگ خواهيم بود.»

۶. مديريت پيچيده‌تر وسايل

براساس سخنان باچر، وقتي تعداد وسايل رشد كند، پيچيدگي مديريت آنها نيز بيشتر خواهد شد. به عنوان مثال نيروي سادهاني را تصور كنيد كه از موبايل‌هاي هوشمند خود براي برقراري ارتباط، سرگرمي و اموركاري استفاده مي‌كنند. وقتي اينترنت اشياء اضافه شود، مورد جديدي را به اين استفاده‌ها اضافه خواهد كرد، كنترل وسايل مبتني بر اينترنت اشياء و مديريت آنها.

لاچر مي گويد: «خيلي از وسايل متصل به اينترنت اشياء مانيتور ندارند. راهي كه براي كنترل وسيله وجود دارد، استفاده از موبايل هوشمند است. پيچيدگي با تنوع سيستم عامل‌ها افزايش مي‌يابد.»

بنابراين، متخصصان و بخش‌هاي فناوري اطلاعات محدوده‌ي وسيع‌تري از ارتباطات را نه فقط با اندرويد و iOS خواهند داشت. بنابراين ممكن است نياز به يادگيري پلتفرم‌هاي جديد نيز بين متخصصان به وجود آيد.

۷. صرفه جويي در وقت

برندان ريچاردسون، از پايه‌گذاران و مديران PsiKick، استارت آپي واقع در ويرجينيا كه به توسعه‌ي سنسور‌هاي اينترنت اشياء مشغول است، مي‌گويد: «با كنترل وسايل متصل به اينترنت اشياء، موبايل‌هاي هوشمند شما تبديل به يك وسيله براي كنترل از راه دور وسايل مي‌شود."

يكي از مهم‌ترين جنبه‌هاي در دسترس اينترنت اشياء اين است كه شما وسايلي را داريد كه شما را مي‌شناسند و مي‌توانند به شما در مديريت بيشتر امور كاري و زندگي شما ياري برسانند و وقت بيشتري را براي شما نگه دارند.

مرجع متخصصين ايران

ريچاردسون به صحبت‌هاي خود اينطور مي‌افزايد: «آيفون و اندرويد به نسبت زيادي با حسگرهايي در همه‌ي ابعاد كه ممكن است نديده و نشناسيد در ارتباط خواهند بود و موبايل‌هوشمند شما را به وسيله‌اي با اطلاعات با ارزش و با اپليكيشن‌هاي مختلف تبديل خواهند كرد.»

با اين حسگرها، ديگر دغدغه و استرس صبحگاهي براي آماده كردن يك قهوه نخواهيد داشت و دستگاه قهوه‌جوش به صورت خودكار در زمان بيدار شدن شما، قهوه را آماده كرده است. به عنوان مثال حسگرهاي بي‌سيم مي‌توانند وقتي شما در حال قدم زدن به طرف يكي از شعبه‌هاي يك مغازه هستيد، براساس سفارش‌هاي قبلي شما يك فنجان قهوه سفارش دهند و شما مي‌توانيد آن را تأييد يا تعويض كنيد و پول آن را به وسيله‌ي موبايل همراه خود پرداخت كنيد."

۸. سخت‌تر كار كردن

ريچاردسون بر اين عقيده است كه اينترنت اشياء ممكن است زندگي را در همه‌ي ابعاد ساده‌تر كرده و تغييرات بزرگي را در صنايع به وجود بياورد. وي بر اين عقيده است: «هر تجارت و صنعتي در ۳۰ سال آينده متحول خواهد شد. ما شاهد هستيم كه با رشد اينترنت معمولي نيز اين تغييرات آغاز شده است. با افزايش اطلاعات در ابعادي وسيع، بايد خيلي چيزها را به بيت تغيير داد تا به اتم.»

ريچاردسون به عنوان مثال به تغييراتي كه در صنعت پخش فيلم در جريان است اشاره مي‌كند: «سرويس نت‌فليكس كم و بيش بلاك باستر‌ها {مغازه‌هاي اجاره فيلم} را به مرز نابودي كشانده است. اين كار را با اينترنت وسيع و بهبود لجستيكي آن و نيز با حذف ارزش‌هاي اضافي انجام داده است. آنها اتم‌هاي دي‌وي‌دي را به بيت‌ها تبديل كرده‌اند و ۸۰ درصد فيلم‌هاي آنها روي باند پهن اينترنت عرضه مي‌شود. شما مي‌توانيد فيلم‌هاي بيشتري را با ارزش‌هاي پايين تقاضا كنيد. صنعت دي‌وي‌دي در حال پيوستن به تاريخ است و رونق آن به عنوان يك تجارت بزرگ ديگر واقعيت ندارد.»

ريچاردسون در پايان روي اين موضوع كه همه‌ي صنايع از اينترنت اشياء تأثير خواهند پذيرفت تاكيد كرده و به شركت‌ها گوشزد مي‌كند كه هرچه زودتر خود را آماده سازند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات