پاك‌سازي كامل و رفع اشكالات انواع حافظه‌ ذخيره‌سازي مكانيكي و ديجيتالي

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر يو‌اس‌بي فلش درايو، اس‌دي كارت يا هر درايو ذخيره‌سازي ديگري در اختيار داريد كه به درستي كار نمي‌كند، به‌راحتي مي‌توان با پاكسازي، حذف پارتيشن و فرمت دوباره‌ي آن، اشكالات مربوط به حافظه‌ي ذخيره‌سازي مورد انديشه متخصصين را رفع كرد. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

هر روز از حافظه‌هاي ذخيره‌سازي مختلفي استفاده مي‌كنيم كه ممكن است با گذشت زمان دچار اشكالات متعددي شده و عملكرد سابق را نداشته باشند. در اين مقاله قصد داريم تا با استفاده از پاك‌سازي كامل حافظه‌ي ذخيره‌سازي ‌كه در اصطلاح وايپ (Wipe) ناميده مي‌شود و حذف پارتيشن آن، اشكالات مربوط به فرمت نشدن درايو و نمايش اشتباه ظرفيت حافظه‌ي ذخيره‌سازي و غيره را برطرف سازيم. استفاده از اين روش را مي‌توان به انواع حافظه‌هاي ذخيره‌سازي از جمله فلش درايو، درايو حالت جامد (SSD)، درايو سخت (HDD) و اس‌دي كارت تعميم داد.

با استفاده از راهكاري كه در ادامه بيان خواهيم كرد، قادر به حذف پارتيشن‌هايي خواهيد بود كه نمي‌توان با استفاده از ابزارهاي عادي همچون نرم‌افزار مديريت ديسك (Disk Management) داراي رابط متخصصي گرافيكي كه به صورت پيش‌فرض در ويندوز وجود دارد، اين كار را انجام داد. در فرايند پاك‌سازي، جدول پارتيشن (partition table) ديسك مورد انديشه متخصصين حذف خواهد شد تا قادر به تنظيم دوباره‌ي جدول پارتيشن باشيد.

×هشدار: استفاده از راهكاري كه در ادامه‌ي مقاله شرح خواهيم داد به صورت كامل و تقريبا بدون امكان بازيابي اطلاعات، درايو ذخيره‌سازي شما را پاك‌سازي كرده و داده‌هاي درون آن را از بين خواهد برد. به همين دليل قبل از انجام هر كاري از داده‌هاي خود نسخه‌ي همراه تهيه كنيد. همچنين بايد هنگام انتخاب حافظه‌ي ذخيره‌سازي مورد انديشه متخصصين جهت پاك‌سازي، نهايت دقت را به عمل آوريد، زيرا انتخاب اشتباه، باعث از دست رفتن داده‌هاي مهم خواهد شد.

اجراي خط فرمان تحت اَدمين

در ابتدا، بايد پنجره‌ي خط فرمان را تحت ادمين اجرا كنيد. براي اين منظور، در ويندوز ۱۰ يا ۸.۱ مي‌توانيد به‌سادگي روي دكمه‌ي شروع كليك راست كرده يا كليدهاي تركيبي Win + X را بفشاريد و گزينه‌ي (Command Prompt (Admin را از منوي ظاهر شده برگزينيد. در ويندوز ۷ هم بايد در منوي شروع از طريق جستجوي عبارت Command Prompt، به دنبال آيكون ميان‌بر خط فرمان بگرديد و پس از كليك راست روي آن، عبارت Run as Administrator را انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران fix drive problems 1 e0e45

استفاده از diskpart براي پاك‌سازي ديسك

قصد داريم تا براي انجام پاك‌سازي و بهبودبخشي حافظه‌ي ذخيره‌سازي مورد انديشه متخصصين، از دستور ديسك‌پارت (diskpart) استفاده كنيم. قبل از شروع كار، از متصل بودن حافظه‌ي ذخيره‌سازي مورد انديشه متخصصين به رايانه اطمينان حاصل كنيد.

براي استفاده از ابزار ديسك‌پارت، دستور “diskpart” را درون پنجره‌ي خط فرمان بنويسيد و دكمه‌ي اينتر را از صفحه‌كليد بفشاريد.

مرجع متخصصين ايران fix drive problems 2 48673

سپس با تايپ دستور “list disk” و فشردن اينتر، فهرستي از ديسك‌هاي متصل شده به رايانه را مشاهده خواهيد كرد.

براي شناسايي شماره‌ي درايوي كه قصد پاك‌سازي آن را داريد، خروجي دستور قبلي را با نهايت دقت مطالعه كنيد. در صورت انتخاب اشتباه شماره‌ي ديسك، درايو ذخيره‌سازي اشتباه انتخاب شده و داده‌هاي مهم خود را از دست خواهيد داد.

در اسكرين‌شات زير مي‌توانيد ببينيد كه ديسك شماره صفر (Disk 0) داراي ظرفيت ۲۳۸ گيگابايتي و ديسك شماره‌ي ۱ (Disk 1) هم داراي ظرفيت ۱۴ گيگابايتي است. با توجه به ظرفيت و مشخصات ديگر مي‌توان فهميد كه ديسك شماره‌ي ۱، حافظه‌اي از نوع يو‌اس‌بي بوده و ديسك شماره‌ي صفر هم درايو ذخيره‌سازي داخلي رايانه است.

مرجع متخصصين ايران fix drive problems 3 b82e5

هنگامي كه شماره‌ي ديسك مورد انديشه متخصصين خود را جهت پاك‌سازي تشخيص داديد دستور “# select disk” را تايپ كرده و به جاي علامت # شماره‌ي ديسك شناسايي شده در مرحله‌ي قبلي را جايگزين كنيد.

×هشدار: در وارد كردن صحيح شماره‌ي ديسك مورد انديشه متخصصين بسيار دقت كنيد. وارد كردن اشتباه شماره‌ي ديسك همه‌ي داده‌ها را در ديسك انتخابي اشتباه، به باد خواهد داد!

هم‌اكنون ابزار ديسك‌پارت، ديسك مورد انديشه متخصصين شما را در حالت انتخاب قرار داده است و استفاده از هر دستوري، در ديسك انتخابي اعمال خواهد شد. براي پاك‌سازي كامل جدول پارتيشن ديسك انتخابي، فرمان “clean” را تايپ كرده و اينتر كنيد.

مرجع متخصصين ايران fix drive problems 4 8d453

×هشدار: اين دستور تمامي داده‌ها را در ديسك انتخاب شده براي هميشه پاك خواهد كرد. قبل از اينتر كردن، از داده‌هاي خود همراه گيري كنيد.

پس از فشردن اينتر، در صورتي كه همه چيز به خوبي پيش رفته باشد، پيامي مبني بر پاك‌سازي موفقيت‌آميز ديسك (diskpart succeeded in cleaning the disk) در پنجره‌ي خط فرمان ظاهر خواهد شد. هم‌اكنون عمليات پاك‌سازي به اتمام رسيده و براي ادامه‌ي كار بايد پنجره‌ي خط فرمان را ببنديد.

مرجع متخصصين ايران fix drive problems 5 1a9ae

پارتيشن بندي و فرمت ديسك

حال مي‌توانيد طبق معمول با استفاده از ابزار مديريت ديسك داخلي ويندوز اقدام به پارتيشن بندي و فرمت درايو ذخيره‌سازي مورد انديشه متخصصين كنيد. علاوه‌بر اين، مي‌توانيد از فرمان ديسك‌پارت هم براي انجام اين كار استفاده كنيد اما به احتمال زياد، استفاده از رابط متخصصي گرافيكي نرم‌افزار مديريت ديسك (Disk Management) براي شما ساده‌تر خواهد بود.

براي فراخواني نرم‌افزار مديريت ديسك داخلي سيستم عامل در ويندوز ۱۰ يا ۸.۱، روي دكمه‌ي شروع كليك راست كرده و Disk Management را انتخاب كنيد. در ويندوز ۷ هم ابتدا براي اجرا كردن ابزار Run، كليدهاي تركيبي Win + R را از صفحه‌كليد بفشاريد و عبارت diskmgmt.msc را داخل كادر مربوطه تايپ كرده و اينتر را بزنيد.

مرجع متخصصين ايران fix drive problems 6 5f03f

درون نرم‌افزار مديريت ديسك ويندوز، درايوي كه فاقد پارتيشن بوده، با برچسب Unallocated به‌راحتي قابل مشاهده است. روي درايو مورد انديشه متخصصين كليك راست كرده و گزينه‌ي New Simple Volume را براي ايجاد پارتيشن در درايو و فرمت آن با فايل سيستم مورد انديشه متخصصين، انتخاب كنيد. در مورد فلش درايو، مي‌توان نرم‌افزار مديريت ديسك به‌طور پيش‌فرض با استفاده از كل فضاي درايو ذخيره‌سازي يك پارتيشن ايجاد كرد.

مرجع متخصصين ايران fix drive problems 7 d55a2

اگر استفاده از راهكار ياد شده در مورد بهبود حافظه‌ي ذخيره‌سازي شما به دلايل مختلفي عمل نكرد؛ براي مثال اگر با موفقيت اقدام به پاك‌سازي درايو مورد انديشه متخصصين كرديد ولي هنگام پارتيشن بندي با اشكال مواجه شديد يا اگر ابزار ديسك‌پارت نمي‌تواند درايو مورد انديشه متخصصين شما را شناسايي كند، به احتمال بسيار زياد حافظه‌ي ذخيره‌سازي شما دچار آسيب ديدگي فيزيكي شده و متاسفانه بيش از اين كاري از دستان شما بر نخواهد آمد. با اين حال، پاك‌سازي و بهبودبخشي با استفاده از ابزار ديسك‌پارت راهكاري است كه مي‌تواند در بيشتر مواقع، درايوهايي كه به انديشه متخصصين بلااستفاده و خراب مي‌آيند را به زندگي بازگرداند!

تجربه‌ي شما عزيزان در اين باره چيست؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات