چگونه از حسگر اثرانگشت موبايل براي بازكردن قفل لپ تاپ استفاده كنيم

يك‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
درحالي‌كه اكثر موبايل‌هاي هوشمند حسگر اثرانگشت دارند، لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي زيادي از اين قابليت بي‌بهره هستند. بااين‌حال، چطور از حسگر موبايل براي آنلاك لپ‌تاپ استفاده كنيم؟
تبليغات

اگر با تمهيد سامسونگ براي برقراري ارتباط بين دستگاه‌هايش با نام سامسونگ فِلو (Samsung Flow) آشنا باشيد، حتما مي‌دانيد يكي از قابليت‌هاي تمهيد مذكور آن است كه به شما اين امكان را مي‌دهد با استفاده از آن، قفل لپ‌تاپ سامسونگ خود را با اثرانگشت تبلت يا موبايل هوشمند سامسونگ خود بازكنيد. البته، سامسونگ فِلو از دو سال پيش، به لپ‌تاپ‌هاي غيرسامسونگ نيز راه پيدا كرد؛ اما همچنان براي بازكردن قفل به موبايل سامسونگ با اندرويد ۶ و بالاتر و تبلت سامسونگ با اندرويد ۷ و بالاتر نياز است.

در اين مطلب يادگيريي، اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران روشي را به شما يادگيري مي‌دهد كه به كمك آن بتوانيد با هر موبايل و لپ‌تاپي امكان مشابهي داشته باشيد و قفل ويندوز دستگاه را با اثرانگشت موبايل خود بازكنيد.

بازكردن قفل لپ‌تاپ با حسگر اثرانگشت موبايل

براي اينكه بتوانيم قفل ويندوز لپ‌تاپ خود را با اثرانگشت تعريف‌شده در موبايل بازكنيم، به نرم‌افزاري به‌نام ريموت فينگرپرينت آنلاك (Remote Fingerprint Unlock) نياز داريم. اين نرم‌افزار دو نسخه‌ي رايگان و پولي دارد كه در زير، فهرست ويژگي‌هاي آن‌ها را مشاهده مي‌كنيد.

قابليت‌هاي مشترك (موجود در نسخه‌ي رايگان و پولي)

همراهي از پيكربندي ۳۲ و ۶۴ بيت

همراهي از رايانه‌هاي داراي ويندوز ويستا، ويندوز ۷، ويندوز ۸ و ويندوز ۱۰

همراهي از اندرويد ۶ و بالاتر

قابليت‌هاي كلي موجود در نسخه‌ي رايگان

همراهي از بازكردن قفل ازراه‌دور هم حساب‌هاي متخصصي محلي (Local) و هم الكترونيك به‌كمك حسگر اثرانگشت

ارتباط بين يك رايانه با يك حساب متخصصي براي بازكردن قفل از‌راه‌دور

همراهي از Wi-Fi Tethering

قابليت‌هاي مختص نسخه‌ي پولي نرم‌افزار

فاقد هرگونه تبليغات

امكان افزودن چندين رايانه‌ي ويندوزي

امكان افزودن حساب‌هاي متخصصي مختلف براي هر رايانه

همراهي از Wake-on-LAN

نحوه‌ي انجام كار

نصب و اجراي برنامه‌ي يادشده نسبتا ساده است. تمام كاري كه بايد انجام دهيد، نصب ماژول روي سيستم و نصب اپليكيشن روي موبايل يا تبلت داراي حسگر اثرانگشت است. براي اين‌ كار پس از اطمينان از اينكه هر دو دستگاه به يك شبكه متصل هستند مراحل زير را دنبال كنيد.

۱. ريموت فينگرپرينت آنلاك را از گوگل‌‌پلي دانلود و نصب كنيد.

۲. ويندوز فينگرپرينت Credential Module را براي ويندوز دانلود و روي لپ‌تاپ ويندوزي خود نصب كنيد.

۳. اپليكيشن اندرويدي را اجرا كنيد و به قسمت اسكن برويد.

۴. عمليات اسكن را آغاز كنيد و اجازه دهيد برنامه دستگاه ويندوزي شما را پيدا كند. توجه داشته باشيد براي اينكه اپليكيشن قادر به پيدا كردن لپ‌تاپ شما باشد، بايد هردو دستگاه به يك مودم وصل باشند و نرم‌افزارهاي تغيير IP نيز در هيچ‌يك از دو دستگاه فعال نباشد.

۵. روي رايانه‌ي مدانديشه متخصصين خود بزنيد. مي‌توانيد در اين مرحله نامي براي اين دستگاه ايجاد كنيد.

مرجع متخصصين ايران يادگيري آنلاك لپ تاپ با فينگرپرينت موبايل

۶. بعد از اضافه‌كردن رايانه، به بخش حساب‌هاي متخصصي (Accounts) برويد.

۷. روي اضافه‌كردن حساب متخصصي (Add Account) بزنيد. حالا نام متخصصي و رمزعبور حسابي را وارد كنيد كه قصد داريد قفلش را بازكنيد.

۸. پس از آنكه اطلاعات حساب متخصصي را وارد كرديد، روي حساب ايجادشده بزنيد تا عبارت Selected درمقابل آن ظاهر شود. توجه كنيد اگر اين‌ كار را انجام ندهيد با خطايي مبني بر انتخاب‌نشدن حساب پيش‌فرض مواجه خواهيد شد.

مرجع متخصصين ايران يادگيري آنلاك لپ تاپ با فينگرپرينت موبايل

۹. حالا رايانه را قفل كنيد (دكمه‌ي ويندوز + L). در صفحه‌ي قفل، بايد متخصص جديدي با نام Fingerprint Unlock با عبارت The module is active مبني بر فعال‌بودن ماژول را مشاهده كنيد.

۱۰. اپليكيشن ريموت فينگرپرينت آنلاك را روي موبايل يا تبلت اندرويدي خود اجرا كنيد و به بخش Unlock برويد و اثرانگشت خود را اسكن كنيد.

اگر همه‌چيز درست انجام شده باشد، خواهيد ديد قفل ويندوز به‌طور خودكار بازمي‌شود.

امنيت

اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران هيچ‌گونه مسئوليتي دربرابر امنيت اين برنامه ندارد؛ ولي براي اطمينان‌خاطر آن‌دسته از متخصصاني كه نگراني‌هاي زيادي بابت امنيت دستگاه‌هايشان دارند، به اطلاع مي‌رسانيم برنامه‌هاي معرفي‌شده را هيچ‌يك از آنتي‌ويروس‌ها مخرب شناسايي نكرده‌اند و عملكرد آن‌ها نيز به‌گونه‌اي است كه ايمني لازم را به‌همراه دارد.

لازم به ذكر است كه ارتباط بين ماژول و اپليكيشن از نوع ارتباط امن SSL است و اطلاعات به‌صورت محلي (Local) و رمزنگاري‌شده ذخيره مي‌شوند و حتي اگر كسي به آن‌ها دسترسي پيدا كند، نمي‌تواند كدگشايي كند. همچنين، در‌صورتي‌كه برنامه را حذف يا ريست كنيد يا حتي يكي از اثرانگشت‌هاي تعريف‌شده را تغيير دهيد، فايل شامل حساب‌هاي متخصصي براي هميشه پاك خواهد شد و بايد مراحل مربوط تعريف حساب متخصصي را بارديگر انجام دهيد.

نكات كليدي

جست‌وجو و پيدا كردن در اين روش به كمك قابليت WiFi Thethering انجام مي‌پذيرد. بنابراين لازم است هر دو دستگاه به يك شبكه (روتر) وصل باشند.

چنان‌چه باوجود اتصال به شبكه‌ي يكسان قادر به پيدا كردن لپ‌تاپ نبوديد، قبل از هرچيز مطمئن شويد كه ماژول روي صفحه‌ي Log On ويندوز شما قابل‌مشاهده باشد. براس مثال در ويندوز ۱۰ بايد ماژول را در سمت چپ، پايين صفحه مشاهده كنيد.

اگر از فايروالي غير از فايروال پيش‌فرض ويندوز استفاده مي‌كنيد، حتما مجوز ترافيك ورودي و خروجي را در هر دو حالت TCP و UDP به LogonUI.exe موجود در مسير C:\Windows\System32 بدهيد.

اطمينان پيدا كنيد هم رايانه و هم موبايل يا تبلت شما به يك شبكه متصل باشند؛ اين يعني آدرس IP در هر دو دستگاه با 192.168.1 آغاز شده باشد. طبيعي است استفاده از برنامه‌هاي تغيير IP روند كار را مختل خواهد كرد.

اگر در شبكه‌ي خود پورت‌هايي را بلاك كرده‌ايد، اطمينان حاصل كنيد پورت ۴۰۰۹ جزو آن‌ها نباشد. اين پورت بايد به‌منظور عملكرد صحيح برنامه، هم روي TCP و هم UDP فعال باشد.

چنان‌چه حساب متخصصي را اضافه كرده‌ايد، اما آنلاك اتفاق نمي‌افتد، موارد زير را مطالعه كنيد.

اگر از اكانت مايكروسافت (روش الكترونيك) براي لاگين به ويندوز استفاده مي‌كنيد، هنگام افزودن حساب متخصصي در اپليكيشن به‌جاي وارد كردن رايانامه از نام به‌نمايش در آمده در صفحه‌ي قفل ويندوز استفاده كنيد.

اگر از اكانت لوكال براي لاگين به ويندوز ويستا و ۷ استفاده مي‌كنيد، ممكن است قبلا نام متخصصي خود را تغيير داده باشيد، اما ويندوز اين نام را از ريشه تغيير نمي‌دهد؛ پس لازم است نام ريشه‌اي حساب خود را پيدا كنيد. براي اين‌كار كافي است Command Prompt را اجرا كرده و در آن تايپ كنيد: whoami. نام متخصصي به‌نمايش درآمده نام اصلي حساب متخصصي شما و همان نامي است كه اپليكيشن به آن نياز دارد.

اميدواريم از اين يادگيري به‌خوبي و به‌درستي بهره ببريد. مي‌توانيد انديشه متخصصينات‌ها و تجربه‌هاي خود را در بخش انديشه متخصصينات‌ها با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به‌اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات