مروري بر تاريخچه ايموجي‌ها

دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اين روزها، ده‌ها ايموجي با شكل‌ها و طرح‌هاي مختلف در پلتفرم‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي ردوبدل مي‌شود. ايموجي‌ها ارتباطات عصر جديد را متحول كرده‌اند..
تبليغات

در چند سال اخير، ايموجي‌ها به بخشي جدانشدني از ارتباطات روزمره‌ي الكترونيك تبديل شده است. استفاده از ايموجي‌ها از دهه‌ي ۲۰۱۰ افزايش يافت، تا جايي كه به كاراكترهايي براي زبان نسل جديد تبديل شد؛ اما ايموجي‌ها قدمتي‌ طولاني‌تر دارند.

ويدئو

تماشا در آپارات | تماشا در يوتيوب | تماشا در IGTV

از دهه‌ي ۱۹۹۰، از كاراكترهاي تركيبي براي ساخت ايموجي‌هايي مثل چهره‌ي خندان استفاده مي‌شد. اسكات فالمن، يكي از استادان كارنيگ ملون، ابداع‌كننده‌ي اين كاراكترها بود. به اين كاراكترها ايموتيكان (Emoticon) گفته مي‌شود كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به ايموتيكان :-) و :-( و D-8 در مكالمه‌هاي چت‌رومي دهه‌ي ۱۹۹۰ اشاره كرد. براي القاي سخن طعنه‌آميز از كاراكتر ;-) و براي انتقال بي‌اطلاعي از مسئله‌اي از كاراكتر ¯_(ツ)_/¯ استفاده مي‌شود.

بااين‌همه، در سال ۱۹۹۹، هنرمندي ژاپني به‌نام شيگتاكا كوريتا اولين ايموجي را ساخت. كوريتا روي تيم توسعه‌ي i-mode كار مي‌كرد كه اولين پلتفرم اينترنتي موبايل از حامل موبايل ژاپني DOCOMO بود. هدف كوريتا طراحي واسط متخصصي جذاب براي انتقال اطلاعات به شيوه‌اي ساده و مختصر بود. براي مثال، در اين واسط متخصصي به‌جاي تلفظ هواي ابري از آيكن استفاده مي‌شود. كوريتا تصاويري در ابعاد ۱۲ در ۱۲ پيكسل طراحي كرد كه ازطريق شبكه‌ي شبه‌صفحه‌‌كليدي واسطه‌ي i-mode انتخاب‌شدني بود. سپس، اين تصاوير به‌صورت كاراكترهاي مستقل به موبايل‌ها راه پيدا كرد. كوريتا درمجموع ۱۷۶ ايموجي طراحي كرد كه حالا به بخشي از مجموعه‌ي دائمي موزه‌ي هنر مدرن نيويورك تبديل شده ‌است.

مرجع متخصصين ايران اولين ايموجي ها

كاراكترهايي هم براي نمايش وضعيت هوا (آيكن‌هاي خورشيد، ابر، چتر و آدم‌برفي)، ترافيك (خودرو، هواپيما، كشتي و قطار)، فناوري (تلفن‌همراه، تلويزيون، تلفن روميزي و گيم‌هاي دستي) و تمام حالت‌هاي ماه منتشر شد؛ اما اين كاراكترها كاملاً آگاهي‌بخش نبود. اولين‌بار ايموجي‌‌ بود كه راهي براي اضافه‌كردن احساسات به متن ارائه كرد. شايد جمله‌ي «من درك مي‌كنم» به‌تنهايي جمله‌اي سرد و بي‌روح باشد؛ اما اضافه‌كردن كاراكتر قلب به آن مي‌تواند احساس دل‌گرمي و دل‌سوزي را منتقل كند؛ اما اين تازه آغاز راه ايموجي‌ها بود.

ايموجي‌ها به‌سرعت در ژاپن به‌شهرت رسيد؛ به‌طوري‌كه شركت‌هاي موبايل رقيب از ايده‌ي DOCOMO تقليد كردند. شركت‌هاي خارج از ژاپن مثل اپل، از ايموجي‌ها در پلتفرم‌هاي ديگر استفاده كردند. در سال ۲۰۰۷، تيمي از گوگل از كنسرسيوم يونيكد درخواست كرد استانداردهاي جهاني را براي يكپارچه‌هاي ايموجي‌ها در تمام پلتفرم‌ها ايجاد كند. Unicode Consortium به‌عنوان سازماني غيرانتفاعي براي پايه‌ريزي طرح رمزنگاري كاراكتر جهاني به‌نام يونيكد در سال ۱۹۸۷ تأسيس شد.

متني كه روي صفحات نمايش ظاهر مي‌شود، تركيبي از كاراكترهاي يونيكد است و صرف‌انديشه متخصصين از دستگاه استفاده‌شده (مك، پي‌سي، آيفون يا اندرويد) ظاهر يكپارچه‌اي دارد. تمام دستگاه‌هاي مدرن تابع استانداردهاي يونيكد است؛ درنتيجه، حرف «a» روي تمام صفحات نمايش ظاهر يكساني دارد. قبل از يونيكد، صدها استاندارد رقيب براي رمزنگاري متن وجود داشت؛ به‌همين‌ترتيب، پس از تأييد شباهت‌ها و با مطالعه‌هاي دقيق، طرح پيشنهادي يكپارچه‌سازي ايموجي‌ها در مه ۲۰۰۷ تأييد و ۱۱۴ ايموجي به Unicode 5.2 اضافه شد.

در سال ۲۰۰۸، اپل در iOS 2.2، صفحه‌‌‌كليدي مخصوص ايموجي‌ها طراحي كرد. يك سال بعد، ياسو كيدا و پيتر ادبرگ، مهندسان اپل، ۶۰۸ ايموجي جديد به استاندارد يونيكد اضافه كردند. طرح پيشنهادي آن‌ها در سال ۲۰۱۰ پذيرفته شد و همراه‌با انتشار Unicode 6.0، آمار رسمي ايموجي‌ها به ۷۲۲ مورد رسيد.

مرجع متخصصين ايران تنوع ايموجي ها

درنهايت اپل در سال ۲۰۱۱، صفحه‌‌كليد رسمي ايموجي‌ها را به iOS اضافه كرد. اندرويد هم دو سال بعد، از اين مجموعه پيروي كرد. بدين‌ترتيب، مردم مي‌توانستند مستقيما ازطريق صفحه‌كليدهاي تلفن‌همراه خود به ايموجي‌ها دسترسي پيدا كنند. به پيشنهاد نيويورك‌تايمز، متن‌ها را مي‌توان به آيكن‌هاي كوچك تبديل كرد؛ مثلا عبارت «I love you» به كاراكتر قلب و عبارت «LOL» به آيكن خنده.

با افزايش محبوبيت ايموجي‌ها تعداد آن‌ها هم افزايش يافت. كنسرسيوم يونيكد سالانه‌ ايموجي‌هاي جديدي به مجموعه‌ي خود اضافه مي‌كند كه از متخصصان سراسر دنيا جمع‌آوري شده ‌است. اين ايموجي‌ها شامل انواع گياهان، جانوران، غذاها و نمايش فعاليت‌ها است. يونيكد براي اضافه‌كردن هر دسته از ايموجي‌ها، به فرايند تأييد و تصويب نياز دارد و ممكن است رسيدن ايموجي از طرح اوليه به تلفن‌هاي همراه، دو سال طول بكشد. در ابتدا ايموجي‌ جديد ازطريق طرح پيشنهادي رسمي به كنسرسيوم يونيكد ارائه مي‌شود. طرح‌‌هاي پيشنهادي ايموجي‌ها شامل توضيحاتي مثل دليل استفاده از ايموجي و ايده‌هايي براي ظاهر آن است.

جنبه‌ي طراحي ايموجي‌ها پيچيده‌تر از حد تصور است. براي مثال، اگر ايموجي نشان‌دهنده‌ي دانه‌هاي لوبيا باشد، بايد طراح بين انواع لوبيا انتخاب كند: لوبياي سياه، لوبياي پخته، لوبياي سبز يا لوبياي سفيد؛ لوبيا بايد داخل قوطي باشد يا كاسه يا در زمين سبز شده باشد. در مرحله‌ي بعدي، زيركميته‌ي ايموجي‌ها در كنسرسيوم يونيكد طرح‌هاي پيشنهادي را مطالعه مي‌كند. پس از رسيدن به توافق، ايموجي جديد متولد خواهد شد.

ممكن است فرايند طراحي تا انتشار هر ايموجي، حداقل دو سال طول بكشد

با رشد و توسعه‌ي مجموعه‌ي ايموجي‌ها، پرسش‌هاي مختلفي براي افراد در سراسر جهان به‌وجود آمد. براي مثال، چرا برخي تصاوير درمقايسه‌با برخي ديگر ارجحيت دارد؟ چرا تعداد زيادي از آيكن‌ها به سوشي (غذاي ژاپني) اختصاص دارد؛ اما ايموجي‌اي براي تاكو (غذاي مكزيكي) يا ديگر غذاهاي دنيا وجود ندارد؟ تعداد مشاغل در ايموجي مثل آشپز و پزشك و پليس هم افزايش يافته‌؛ اما چرا تمام آن‌ها مرد است؟ چرا در ميان ايموجي‌هاي مختلف انساني، هيچ‌كدام سياه‌پوست يا رنگين‌پوست نيستند؟

در واكنش به پرسش‌هاي مذكور، در سال ۲۰۱۴، كمپين بزرگ سياسي‌سازي ايموجي‌ها آغاز شد. طبق پيشنهاد اين كمپين، تنوع جنسيتي و خانوادگي و حتي غذايي ايموجي‌ها افزايش يافت. تنوع ايموجي‌ها به‌منزله‌ي تأييد فرهنگ‌هاي مختلف بود؛ بدين‌ترتيب، ايموجي به‌عنوان زباني مهم در عصر ديجيتال به تكامل رسيد.

در سال ۲۰۱۵، يونيكد اولين گام به‌سمت افزايش تنوع ايموجي‌ها را با ارائه‌ي گزينه‌اي براي تغيير رنگ پوست ايموجي‌هاي انساني برداشت. همچنين، فعاليت‌هاي بيشتري به ايموجي‌ها اضافه كرد. از آن زمان، هر به‌روزرساني شامل گام‌هايي به‌سمت افزايش تنوع فرهنگ‌ها و افراد بوده است. براي مثال، ورزش‌كاران و پزشكان زن يا زنان باحجاب هم به مجموعه‌ي ايموجي‌ها اضافه شد. اخيراً يونيكد گام‌هايي براي انتشار ايموجي افراد معلول جسمي و نمادهاي ديگري از افراد مختلف جامعه برداشته است.

مرجع متخصصين ايران تنوع ايموجي ها

با اينكه هركدام از پلتفرم‌ها به‌شكل متفاوتي ايموجي‌ها را اجرا مي‌كند‌، استاندارد يونيكد براي شكل اصلي ايموجي‌ها يكسان است و صرفاً اجرا و ظاهر نهايي برعهده‌ي طراحان است. به‌همين‌دليل، ممكن است يك ايموجي در دستگاه‌هاي اپل ظاهر متفاوتي با ايموجي‌هاي اندرويدي داشته باشد. به‌دليل اشكالات مجوز، هر شركت برند ايموجي خود را دارد كه حتي مي‌تواند به خروجي‌هاي بامزه‌تري منجر شود.

ناگفته نماند جهت ايموجي هم يكي از ديگر ابعاد مهم در طراحي ايموجي است. تغيير جهت مي‌تواند به‌شكل درخورتوجهي معناي ايموجي‌ها را تغيير دهد. براي مثال، جهت ايموجي تفنگ مي‌تواند به‌معني شليك‌كردن به شخصي خاص باشد.

كنسرسيوم يونيكد گام‌هايي براي افزايش تنوع فرهنگي ايموجي‌ها برداشته است

با وجود تلاش‌هاي متعدد براي طراحي و مفاهيم سازگار، برخي ايموجي‌‌ها ممكن است معني خود را از دست دهد يا برداشت ديگري از آن‌ها شود. براي مثال، بسياري از افراد از ايموجي دو دست مقابل يكديگر برداشت اشتباهي مي‌كنند. اين ايموجي مي‌تواند به‌معني ضربه‌زدن به شخصي ديگر يا دعاكردن باشد. علاوه‌بر‌اين، نمي‌توان تأثير فرهنگي ايموجي‌ها را ناديده گرفت. مدت‌ها است بازاريابان بر تأثير ايموجي‌ها آگاه هستند و از آن‌ها در تبليغات خود استفاده مي‌كنند. اين كار مي‌تواند به افزايش خلاقيت برند و جذابيت شركت‌ها كمك كند.

آينده‌ي ايموجي‌ها

كنسرسيوم يونيكد هرسال ايموجي‌هاي جديدي منتشر مي‌كند؛ درنتيجه، طيف فرهنگي ايموجي‌ها با هربار به‌روزرساني iOS و اندرويد گسترش پيدا مي‌كند. براي مثال در به‌روزرساني سال ۲۰۱۷، موجودات اسطوره‌اي (پري دريايي، جن، الف و خون‌آشام)، غذاها (پاي و ساندويچ و بروكلي)، حيوانات (دايناسور، زرافه، گورخر و جوجه‌تيغي) و كاراكترهاي عجيب‌و‌غريب به مجموعه‌ي ايموجي‌ها اضافه شدند. در سال ۲۰۱۸، مجموعه‌ي جديد ايموجي‌ها با موي خاكستري يا قرمز و نمادهاي فرهنگي مثل چشم‌انديشه متخصصين به ايموجي‌ها اضافه شد. اخيراً، ايموجي‌هايي مخصوص افراد ناشنوا و معلول حركتي افزوده شده است. اضافه‌شدن چنين ايموجي‌هايي را مي‌توان يكي از پيشرفت‌هاي بنيادي در واژگان ايموجي‌ها در انديشه متخصصين گرفت.

با گسترش ايموجي‌ها، افراد در سراسر جهان مي‌توانند اولويت‌ها و تنوع فرهنگ‌هاي ديگر را درك كنند. گروه بعدي ايموجي‌ها به طراحي و تأييد يونيكد بستگي دارد. هر شخصي مي‌تواند طرح پيشنهادي خود براي ايموجي‌هاي جديد را ارائه دهد. در درجه‌ي اول، يونيكد به طرحي اوليه از ايموجي توضيحاتي درباره‌ي دليل استفاده از آن و معني‌اش در واژگان ايموجي‌ها نياز خواهد داشت. پژوهشگران دانشكده‌ي سلامت عمومي دانشگاه جانز هاپكينز و مؤسسه‌ي بيل و مليندا گيتز، ايموجي مگس را به‌عنوان راهي براي توصيف بهتر بيماري‌هاي مرتبط با حشرات مثل مالاريا و زيكا معرفي كردند.

همه بر زبان انگليسي مسلط نيستند. همه نمي‌توانند پيامدهاي پزشكي زيكا را مستقيما درك كنند و همه نيز باسواد نيستند؛ اما آيكن مگس براي همه مفهوم است. تصويب چنين ايموجي‌هايي نشانه‌ي خوبي براي آينده‌ي ايموجي‌ها است و مي‌تواند فرهنگ و ارتباطات جهاني را شكل دهد. حالا تعداد ايموجي‌ها به ۱۸۰۰ عدد رسيده و درك آن‌ها بسيار ساده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات