گوگل درايو، وان درايو يا DropBox؛ كدام يك از اين سه سرويس ذخيره‌سازي ابري مناسب هستند؟

دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيا دنبال يك سرويس ذخيره‌سازي ابري هستيد؟ ما در اين مقاله قصد داريم گوگل درايو، وان‌درايو و DropBox را با هم مقايسه كنيم.
تبليغات

هنگامي كه قصد داريد فايل‌هاي خود را در فضاي ابري ذخيره‌سازي كنيد، گزينه‌هاي زيادي دردسترس قرار دارد. گوگل درايو، وان‌درايو و DropBox را مي‌توان به‌عنوان محبوب‌ترين فضاهاي ذخيره‌سازي ابري براي متخصصان شخصي و سازمان‌هاي تجاري معرفي كرد، اما چگونه مي‌توان بهترين سرويس‌ها را براي رفع نياز متخصصان به ذخيره‌سازي فايل‌ها تشخيص داد؟ در اين مقاله قصد داريم مقايسه‌اي ميان اين سه فضاي ذخيره‌سازي ابري داشته باشيم تا شما در انتخابتان، دچار خطا نشويد.

DropBox چيست؟

مرجع متخصصين ايران تصويري از منوي اصلي Dropbox

اين فضاي ذخيره‌سازي ابري را مي‌توان به‌عنوان يك روش كاملاً ايده‌ال و مستقل توصيف كرد كه متخصصان مختلف مي‌توانند از آن استفاده كنند. بد نيست بدانيد DropBox نسخه‌هاي مختلف دسكتاپ و موبايل را ارائه كرده كه ادغام آسان با رايانه و تلفن‌هاي هوشمند، توانسته از آن يك فضاي فوق‌العاده ذخيره‌سازي ابري بسازد.

لينك: DropBox

گوگل درايو (Google Drive) چيست؟

مرجع متخصصين ايران تصويري از منوي اصلي گوگل درايو

گوگل درايو را مي‌توان يك راه‌حل ذخيره‌سازي ابري دانست كه از نزديك با جيميل و تمام محصولات گوگل، مرتبط است. با گوگل درايو به تمام برنامه‌هاي گوگل دسترسي خواهيد داشت. حتي مي‌توانيد فايل‌هاي پاورپوينت را به‌صورت مستقيم در فضاي ابري گوگل درايو ويرايش كنيد. همچنين سرويس گوگل درايو در دسكتاپ هم ارائه شده كه به متخصصان امكان همگام‌سازي فايل‌هاي مختلف در بين رايانه و فضاي ابري را مي‌دهد.

لينك: Google Drive

وان‌درايو (OneDrive) چيست؟

مرجع متخصصين ايران تصويري از منوي اصلي وان درايو

وان‌درايو يك فضاي ذخيره‌سازي ابري بوده كه توسط مايكروسافت ايجاد شده و به‌راحتي با سيستم‌عامل ويندوز و ساير برنامه‌هاي مايكروسافت، همگام‌سازي مي‌شود. در حقيقت وان‌درايو اين اجازه را به متخصصان مي‌دهد تا بتوانند اسناد و ساير فايل‌هاي مرتبط با آفيس را به‌صورت هم‌زمان، ويرايش يا اشتراك‌گذاري كنند. با اينكه وان‌درايو براي سيستم‌عامل iOS دردسترس قرار دارد، اما درحال‌حاضر متخصصان لينوكس توانايي استفاده از آن را ندارند.

لينك: OneDrive

مقايسه مستقيم گوگل درايو، وان‌درايو و DropBox

براي اينكه بخواهيد مناسب‌ترين فضاي ذخيره‌سازي ابري را براي ذخيره‌سازي فايل‌هاي خود انتخاب كنيد، بايد نگاهي دقيق‌تر به ويژگي‌هاي اصلي تمام سيستم‌عامل‌ها داشته باشيد؛ با ما همراه باشيد.

هزينه‌ها؛ كدام يك ارزان‌تر هستند؟

DropBox در مقايسه با ساير سرويس‌هاي رقيب، يك نقطه ضعف دارد. در حقيقت DropBox هنگام نام نويسي، فقط ۲ گيگابايت فضاي رايگان را در اختيارتان قرار خواهد داد و اين در حالي‌ست كه وان‌درايو، ۵ گيگابايت و گوگل درايو ۱۵ گيگابايت را ارائه مي‌دهد. البته اگر بتوانيد بازاريابي هم براي DropBox انجام دهيد، ۵۰۰ مگابايت فضاي ذخيره‌سازي به‌عنوان هديه دريافت خواهيد كرد، اما بايد به يك بازارياب تبديل شويد.

در صورتي كه شما نيازمند فضاي ذخيره‌سازي بيشتري هستيد، بايد بدانيد كه هزينه ذخيره‌سازي ميان DropBox و گوگل درايو، مشابه است. بااين‌حال، وان‌درايو در مقايسه با دو فضاي ذخيره‌سازي ديگر، فضاي بيشتري را در ازاي مبلغ پرداختي ارائه خواهد كرد.

اشتراك‌گذاري فايل‌ها؛ هر سه عالي هستند

قابليت اشتراك‌گذاري ساده فايل‌هايي كه در فضاي ابري ذخيره‌سازي كرده‌ايد، يكي از ويژگي‌هاي اصلي سيستم‌عامل‌ها و فضاهاي ذخيره‌سازي ابري به حساب مي‌آيد. هر سه فضاي ذخيره‌سازي گوگل درايو، وان‌درايو يا DropBox از پيوندهاي قابل قبولي استفاده مي‌كنند كه به ساير افراد، امكان دسترسي به فايل‌هاي مختلف را خواهد داد. البته توجه داشته باشيد كه امكان تنظيم سطوح مختلف امنيتي ازطريق هر كدام از پيوندها، متفاوت خواهد بود.

DropBox شامل گزينه اشتراك‌گذاري فايل‌ها با فرمت‌هاي مختلف بوده كه كار شما را ساده‌تر مي‌كند. شما مي‌توانيد لينك فايل را به‌صورت مستقيم به رايانامه يك همكار ارسال كنيد كه مي‌تواند كپي و اشتراك‌گذاري شود.

با يك برنامه حرفه‌اي، شما مي‌توانيد از گزينه‌هايي براي قرار دادن تاريخ انقضاء به منظور اشتراك‌گذاري لينك‌ها استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد رمزگذاري را هم براي دستيابي به فايل‌ها در انديشه متخصصين بگيريد؛ البته در اين حالت بايد رمزهاي موردانديشه متخصصين را براي دستيابي ساير متخصصان، دوستان يا همكارانتان در اختيارشان قرار دهيد. همچنين يك صفحه اشتراك‌گذاري هم وجود دارد كه مي‌توانيد تمام فايل‌هاي اشتراك‌گذاري شده را مشاهده كنيد.

مرجع متخصصين ايران اشتراك گذاري فايل ها در فضاي ذخيره سازي ابري

ويژگي‌هاي اشتراك‌گذاري گوگل درايو در مقايسه با DropBox، استحكام كمتري دارند. شما به‌راحتي مي‌توانيد فايل‌ها را با همكاران خود اشتراك‌گذاري كنيد، اما تنها گزينه‌هايي كه دردسترس داريد، مشاهده يا ويرايش مجوزها است. در حقيقت هيچ قابليت امنيتي اضافي همانند محافظت از رمز عبور يا حتي امكان پيگيري فايل‌هايي كه در گذشته هم اشتراك‌گذاري كرده‌ايد، وجود ندارد.

وان‌درايو درمقابل DropBox، يك رقابت جدي‌تري را دنبال مي‌كند؛ اين رقابت در زمينه اشتراك‌گذاري فايل‌هاي جامع است. وان‌درايو ويژگي‌هاي امنيتي مشابه برنامه‌هاي حرفه‌اي DropBox را ارائه مي‌دهد كه مي‌توان در ميان آن‌ها به تاريخ انقضاء لينك و محافظت از پسورد اشاره كرد. شما نيازي به چيزي بيشتر از طرح رايگان براي دسترسي به اين گزينه‌هاي امنيتي نخواهيد داشت، اما به هيچ وجه امكان درخواست فايل‌ها از دوستان و همكاران همانند روش DropBox، وجود ندارد.

همگام‌سازي دسكتاپ؛ هر سه گزينه عالي هستند، اما DropBox كمي بهتر است

هنگامي كه همگام‌سازي فايل‌ها را ميان هارد ديسك و فضاهاي ذخيره‌سازي ابري مشاهده مي‌كنيد، تفاوت ميان DropBox، گوگل درايو و وان‌درايو را مشاهده خواهيد كرد.

هر سه سرويس ذخيره‌سازي ابري از يك كلاينت دسكتاپ استفاده مي‌كنند كه به شما اجازه مي‌دهد فايل‌ها را در پوشه Uploads قرار دهيد تا به‌صورت كاملاً خودكار در فضاهاي مربوطه قرار گيرند.

مرجع متخصصين ايران همگام سازي دسكتاپ با فضاهاي ذخيره سازي ابري

DropBox مزيت كمي نسبت به رقيبان خود در اين بخش دارد، زيرا متخصصان DropBox فقط هنگام دانلود در پوشه همگام‌سازي، پرونده‌هاي كامل را بارگذاري خواهند كرد. پس از آن DropBox فايل را به بخش‌هاي ۴ مگابايت تبديل خواهد كرد تا همگام‌سازي به پهناي باند كمتري نياز داشته باشد. درمقابل، وان‌درايو و گوگل درايو با هر دفعه كه ويرايش صورت گيرد، تمام فايل را مجددا بارگذاري خواهند كرد. تمام سرويس‌ها به شما اجازه مي‌دهند هنگام اتصال به اينترنت، تمام فايل‌ها را از هارد سيستم حذف كرده و آن‌ها را از فضاي ذخيره‌سازي ابري مشاهده كنيد.

ادغام برنامه‌ها؛ ۳ رويكرد متفاوت

امكان ادغام برنامه‌ها براي بهره‌وري و ويرايش در سرويس فضاي ذخيره‌سازي ابري، واقعاً چيزي است كه اين سه پلتفرم را متمايز مي‌كند. گوگل درايو، وان‌درايو و DropBox رويكردهاي متفاوتي را براي تركيب برنامه‌هاي شخص ثالث در انديشه متخصصين دارند كه باعث ايجاد تفاوت‌هاي زيادي مي‌شوند. براي آغاز كار بايد بدانيد DropBox مجهز به هيچ برنامه ويرايش فايل بومي نيست، اما براي ويرايش اسناد و پاورپوينت به مايكروسافت آفيس الكترونيك دسترسي خواهيد داشت. همچنين DropBox به شما اجازه مي‌دهد فايل‌هاي موسيقي و ويديويي را در مرورگر خود پخش كنيد. البته امكان افزودن ويژگي‌هاي بيشتر ازطريق ادغام با Slack و IFTTT هم وجود دارد.

بااين‌حال هيچ راه آساني براي جستجوي برنامه‌هاي DropBox وجود ندارد، بنابراين لازم است بدانيد كه كدام يك از برنامه‌ها در اين پلتفرم وجود دارد. در ميان وان‌درايو و DropBox، بايد بگوييم كه وان‌درايو با مجموعه‌اي از خدمات مايكروسافت همانند آفيس الكترونيك، آفيس ۳۶۵، اسكايپ، بينگ و Outlook به خوبي همگام‌سازي شده است. البته نبايد فراموش كرد كه وان‌درايو در ادغام با سرويس‌هاي فراتر از مايكروسافت همانند Zapier يا IFTTT با اشكال مواجه است.

با تشكر از API كه براي توسعه‌دهندگان طراحي شده است، مي‌توان گفت كه گوگل درايو داراي بهترين برنامه ادغام شخص ثالث در ميان هر سه سرويس ذخيره‌سازي ابري است. جزوه رايگانخانه برنامه به خوبي سازمان‌يافته و قابل جست‌وجو شده است تا بتوانيد برنامه‌هايي پيدا كنيد كه بهره‌وري شما را افزايش دهد.

بد نيست بدانيد كه برنامه Google Docs رقيبي جدي براي مايكروسافت آفيس به حساب مي‌آيد؛ البته علت اين مسئله را هم مي‌توان قابليت ويرايش هم‌زمان چند فايل توسط چند متخصص عنوان كرد. بااين‌حال اگر ظاهر و احساس برنامه‌هاي مايكروسافت آفيس چيزي است كه باعث جذب شما مي‌شود، گوگل درايو افزونه‌هايي را براي آفيس ۳۶۵ و آفيس الكترونيك ارائه مي‌دهد.

ارزيابي امنيت سرويس‌هاي ابري

هر سه پلتفرم ذخيره‌سازي ابري توانايي محافظت كامل از فايل‌هاي شما را دارند، اما وان‌درايو با گوگل درايو يا DropBox مقايسه مي‌شود. درحالي‌كه گوگل درايو و DropBox به ترتيب روي سرورهاي خود از فايل‌هاي شما با رمزگذاري AES 256Bit و 128Bit محافظت مي‌كنند، وان‌درايو پس از آپلود فايل‌هاي شما در سرورهاي مايكروسافت، هيچ رمزگذاري فايلي را ارائه نمي‌دهد، مگر آن كه داراي اشتراك تجاري باشيد.

مرجع متخصصين ايران ارزيابي امنيت سرويس‌هاي ابري

توجه داشته باشيد كه DropBox و گوگل درايو داراي اشكالات امنيتي خاصي نيستند. DropBox پس از بارگذاري، فايل‌هاي شما را مجددا رمزگذاري كرده و هك شدن را تا حد زيادي غيرمحتمل مي‌كند. همچنين تمام فايل‌هاي آپلود شده در گوگل درايو هم توسط گوگل قابل اسكن است و اين مسئله هم نگراني‌هاي اساسي پيرامون حريم خصوصي به وجود خواهد آورد.

گوگل درايو دربرابر DropBox

درحالي‌كه DropBox پيشنهاد اشتراك‌گذاري بدون اشكال فايل‌ها را مي‌دهد و رابط متخصصي فوق‌العاده‌اي هم دارد، اما شرايط ارزش‌گذاري آن باعث جلب رضايت متخصصان نمي‌شود. بد نيست بدانيد گوگل درايو دست و دل بازتر است و ۱۵ گيگابايت فضاي ذخيره‌سازي ابري را ارائه مي‌دهد؛ در ميان اين دو گزينه، گوگل درايو پيروز رقابت است.

وان‌درايو دربرابر گوگل درايو

گوگل درايو به‌علت بازار گسترده برنامه‌ها و همچنين استانداردهاي رمزگذاري قوي از مايكروسافت عبور كرده است؛ در حقيقت وان‌درايو باعث محدود شدن گزينه‌ها مي‌شود. در اين رقابت بايد گوگل درايو را بهترين گزينه به حساب آورد.

وان‌درايو دربرابر DropBox

همان‌طور كه قبلا هم گفته شد، وان‌درايو مايكروسافت در زمينه رمزگذاري فايل‌ها، توانايي زيادي از خود نشان نمي‌دهد و اين در حالي‌ست كه DropBox، روش رمزگذاري محبوب AES 128Bit و AES 256Bit را براي پرونده‌هاي شما در انديشه متخصصين گرفته است.

توجه داشته باشيد كه وان‌درايو قادر به ادغام برنامه‌هايي غير از مايكروسافت، نيست، بنابراين مي‌توان گفت كه اين سرويس ذخيره‌سازي ابري، عملكرد كمتري خواهد داشت. نتيجه‌گيري ما نشان مي‌دهد كه در اين مقايسه هم DropBox به دليل رابط متخصصي و فرايند همگام‌سازي ساده، پيروز رقابت خواهد بود.

جمع‌بندي

انتخاب بهترين سرويس ذخيره‌سازي ابري مبتني بر نيازهاي شما است. در حقيقت شما مي‌توانيد به‌راحتي نيازهاي خود را تشخيص دهيد و براساس آن، بهترين سرويس‌ها را از انديشه متخصصين امنيت، هزينه و ميزان فضاي ذخيره‌سازي رايگان انتخاب كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات