يادگيري دانلود و نصب ويندوز ۱۱

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
امروز به‌صورت رسمي نسخه نهايي ويندوز ۱۱ دراختيار متخصصان قرار گرفت كه مي‌توانيد هم‌اكنون اقدام به دانلود و نصب روي كامپيوتر خود كنيد.
تبليغات

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، امروز به‌صورت رسمي ويندوز ۱۱ عرضه شد. ويندوز ۱۱ با تغييرات و بهبود‌هاي متعددي همراه شده است تا تجربه‌ي كاملاً متفاوتي ارائه بدهد. در كنفرانس بيلد مايكروسافت براي توسعه‌دهندگان كه ۴ خرداد برگزار شد، ساتيا نادلا، مديرعامل مايكروسافت، اعلام كرد «ويندوز ۱۱ بزرگ‌ترين به‌روزرساني‌هاي ويندوز در دهه گذشته» است. همين جمله كافي است تا متوجه تغييرات عميق و انقلابي نسخه جديد ويندوز شويد.

ويندوز ۱۱ از طراحي جديد و ساده‌تري با رنگ‌هاي پاستيلي، گوشه‌هاي گرد، صداي راه‌اندازي جديد و در كل، ظاهري شبيه مك او‌اس برخوردار است. منو استارت ويندوز ۱۱ از سمت چپ به ميانه صفحه منتقل شده است و آيكون اپليكيشن‌ها در مركز و كنار آن قرار گرفته‌اند. در ويندوز ۱۱ مي‌توانيد ابزارهاي دسكتاپ جديدي از جمله ويجت‌ها و فيد هوشمند را پيدا كنيد. اپليكيشن‌هاي اندرويد هم بدون نياز به امولاتور به‌راحتي از مايكروسافت استور دانلود و روي ويندوز ۱۱ نصب خواهند شد.

مرجع متخصصين ايران ويندوز ۱۱ / windows 11

براي آشنايي كامل با ويندوز ۱۱ و قابليت‌هاي جديد آن پيشنهاد مي‌كنيم مقاله زير مطالعه كنيد:

ويندوز ۱۱؛ هر آنچه از نسل بعدي سيستم عامل مايكروسافت بايد بدانيد

مطالعه حداقل مشخصات سخت‌افزاري ويندوز 11

پيش از آنكه مراحل ثبت‌ نام در ويندوز اينسايدر را طي كنيد، بهتر است ابتدا مطمئن شويد ويندوز ۱۱ در سيستم شما قابل اجرا است يا خير. آسان‌ترين راه مطالعه اين موضوع، استفاده از نرم‌افزار PC Health Check است كه ازطريق اين صفحه در وب‌سايت مايكروسافت اقدام به دانلود و مطالعه سازگاري كامپيوتر خود با ويندوز ۱۱ كنيد. در صورتي كه كامپيوتر شما موارد مورد نياز براي نصب ويندوز ۱۱ را داشته باشد، با پيام زير مواجه مي‌شود:

مرجع متخصصين ايران نرم افزاي PC health Check براي نصب ويندوز ۱۱

حداقل مشخصات سخت‌افزاري سيستم مورد نياز براي اجراي ويندوز ۱۱ را كه مايكروسافت به‌طور رسمي اعلام كرده است، در زير مشاهده مي‌كنيد:

  • پردازنده‌ي ۶۴ بيتي دوهسته‌اي با فركانس يك گيگاهرتز
  • ۴ گيگابايت رم
  • ۶۴ گيگابايت حافظه‌ي ذخيره‌سازي
  • نمايشگر ۹ اينچي
  • رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸
  • همراهي از UEFI، Secure Boot و TPM 2.0
  • همراهي از دايركت ايكس ۱۲ و WWWDM 2.x

به‌طور كلي اگر در چهار سال گذشته اقدام به خريد پي سي كرده باشيد، به احتمال زياد سيستم شما قادر به دريافت ويندوز ۱۱ خواهد بود.

براي مطالعه سازگاري پردازنده با ويندوز ۱۱ مي‌توانيد فهرست كامل پردازنده‌هايي سازگار با ويندوز ۱۱ را مشاهده كنيد؛ اما در انديشه متخصصين داشته باشيد حتي مايكروسافت در مورد اين فهرست صد درصد مطمئن نيست؛ پس اگر پردازنده شما قديمي است و در اين فهرست نيامده، نااميد نشويد و خودتان امتحان كنيد كه آيا سيستم شما قابليت اجراي ويندوز ۱۱ دارد يا خير.

اما بزرگ‌ترين مانع سر راه بسياري از متخصصان براي نصب ويندوز جديد، نياز به همراهي از TPM 2.0 است كه اگر سيستمتان نسبتاً جديد باشد، كافي است آن را در قسمت BIOS فعال كنيد. چون فعال كردن اين ريزتراشه امنيتي به تنظيمات سازنده بستگي دارد، مراحل آن در سيستم‌هاي مختلف متفاوت است؛ اما براي فعال‌سازي قابليت TPM در سيستمتان مي‌توانيد راهنماي فعال‌سازي TPM در پي سي براي نصب ويندوز 11 را مطالعه كنيد.

اگر كامپيوترتان را قبل از سال ۱۳۹۵ خريده باشيد، احتمال همراهي آن از TPM 2.0 بسيار كم است؛ اما مايكروسافت خيلي بي‌سروصدا اشاره كرده است كه در شرايط خاصي، ويندوز 11 مي‌تواند با TPM 1.2 هم اجرا شود.

آپديت ويندوز ۱۰ به ويندوز ۱۱

ساده‌ترين راهكار مهاجرت به ويندوز ۱۱، ازطريق به‌روزرساني رسمي مايكروسافت است. اگر كامپيوتر شما حداقل مشخصات مورد نياز براي نصب ويندوز ۱۱ را داشته باشد و تمامي به‌روزرساني‌هاي قبلي را نيز نصب كرده باشيد، مي‌توانيد به‌سادگي به ويندوز ۱۱ مهاجرت كنيد.

براي نصب Windows 11 مي‌توانيد با مراجعه به بخش ويندوز آپديت (Settings > Windows Update) در ويندوز ۱۰، به‌روزرساني به نسخه‌ي جديد را دريافت و نصب كنيد.

مرجع متخصصين ايران آپديت ويندوز ۱۱

البته در انديشه متخصصين داشته باشيد كه تمامي متخصصان ويندوز ۱۰، از همين لحظه پيام به‌روزرساني به ويندوز ۱۱ را دريافت نخواهند كرد و به‌تدريج در صف قرار خواهند گرفت و مايكروسافت طي روندي تدريجي همه‌ي دستگاه‌ها را آپديت خواهد كرد. به‌همين‌دليل، احتمال زيادي وجود دارد كه اين پيام را دريافت نكنيد. در همين راستا روش‌هاي ديگري وجود دارد كه بدون معطلي مي‌توانيد ويندوز ۱۱ را تجربه كنيد كه در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ايم.

دانلود و نصب ويندوز ۱۱ ازطريق دستيار نصب مايكروسافت (روش پيشنهادي)

اين روش را مي‌توان سريع‌ترين و بهترين روش براي ارتقا از ويندوز ۱۰ به ويندوز ۱۱ دانست. مايكروسافت اين روش را بهترين روش براي نصب ويندوز ۱۱ مي‌داند و براي انجام آن كافي است نرم‌افزار Windows 11 Installation Assistant را دانلود و مراحل دريافت و نصب ويندوز ۱۱ را طي كنند.

مرجع متخصصين ايران دانلود نرم افزار Windows 11 installation guide

پس از دانلود، نصب و اجراي نرم‌افزار احتمالاً با پيامي مبني بر شرايط سازگاري كامپيوتر خود با ويندوز ۱۱ مواجه خواهيد شد. در اين شرايط، نرم‌افزار Windows 11 Installation Guide را باز گذاشته و سپس نرم‌افزار PC Health Check را دانلود كرده و عمليات مطالعه سازگاري مشخصات سخت‌افزاري را آغاز كنيد. در صورتي كه با پيام سازگاري مواجه شويد، عمليات دانلود ويندوز ۱۱ در نرم‌افزار Windows 11 Installation Guide و با پنجره زير مواجه مي‌شويد.

مرجع متخصصين ايران دانلود ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation Guide

پس از تأييد عمليات دانلود و نصب ويندوز ۱۱ آغاز مي‌شود كه بسته به سرعت اينترنت، از چند دقيقه تا چند ساعت زمان خواهد برد.

مرجع متخصصين ايران دانلود ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation Guide

پس از اتمام روند دانلود و نصب برخي فايل‌هاي مورد نياز، پنجره زير مبني بر ري‌استارت كامپيوتر نمايش داده مي‌شود:

مرجع متخصصين ايران دانلود ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation Guide

پس از ري‌استارت، باقي عمليات نصب و نهايي‌سازي ويندوز ۱۱ انجام مي‌شود و وارد محيط اين سيستم عامل خواهيد شد.

مرجع متخصصين ايران محيط ويندوز ۱۱

نصب ويندوز ۱۱ با ساخت درايو نصب

مايكروسافت ساز و كاري براي دانلود فايل ISO تدارك ديده است كه با استفاده از آن مي‌‌توانيد با يك حافظه‌ي فلش يا DVD، اقدام به ساخت درايو نصب ويندوز ۱۱ كنيد كه ازطريق آن هم مي‌‌توانيد به نحوي محدوديت‌هاي سخت‌افزاري نصب ويندوز ۱۱ با توجه به سخت‌افزار مورد نياز را دور بزنيد، و همچنين اقدام به نصب تميز (حذف ويندوز قبلي) ويندوز ۱۱ كنيد. از اين درايو مي‌توانيد براي نصب ويندوز ۱۱ روي كامپيوتر‌هاي ديگر نيز استفاده كنيد.

براي اين امر ابتدا ابزار Windows 11 Installation Media را دانلود و آن را اجرا كنيد.

مرجع متخصصين ايران نصب ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation media

پس از كليك روي گزينه‌ي Accept بايد زبان و نسخه‌ي ويندوز ۱۱ مورد انديشه متخصصين را انتخاب كنيد. در انديشه متخصصين داشته باشيد. پيشنهاد مي‌كنيم گزينه‌ي Use the recommended options for this PC را فعال كنيد تا دقيقاً نسخه‌ي مشابه با ويندوز ۱۰ فعلي خود را دريافت كنيد. بدين صورت از خطاهاي احتمالي در روند به‌روزرساني به ويندوز ۱۱ جلوگيري مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران نصب ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation media

سپس حافظه‌ي فلش خود را به كامپيوتر متصل كنيد و گزينه‌ي USB flash drive را انتخاب كنيد. در اين مرحله همچنين مي‌توانيد اقدام به دانلود فايل ايزو كنيد تا در آينده آن را روي DVD رايت كرده يا با استفاده از نرم‌افزار‌هاي سوم‌شخص ديگر روي فلش و به صورت درايو ويندوز، نصب كنيد.

مرجع متخصصين ايران نصب ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation media

در مرحله‌ي بعدي بايد درايو حافظه‌ي فلش خود را انتخاب كرده و روي گزينه‌ي Next بزنيد.

پس از دانلود و نصب موفقيت آميز ويندوز ۱۱ روي فلش، با پيام زير مواجه مي‌شويد.

مرجع متخصصين ايران نصب ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation media

اكنون به فلش مراجعه كرده و آن را باز كنيد و گزينه‌ي Setup را اجرا كنيد.

مرجع متخصصين ايران نصب ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation media

بدين ترتيب عمليات نصب ويندوز ۱۱ آغاز خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران نصب ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation media

اگر كامپيوتر شما برخي نياز‌هاي سخت‌افزاري را نداشته باشد، اما به TPM مجهز باشد، پيام زير را مشاهده مي‌كنيد كه با كليك روي Accept روند نصب ويندوز ۱۱ آغاز مي‌شود. اگر تمامي نياز‌هاي لازم براي نصب ويندوز ۱۱ را داشته باشيد، بلافاصله عمليات دانلود آپديت‌ها و نصب ويندوز ۱۱ آغاز مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران نصب ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation media

اما در صورتي كه نسخه‌ي TPM كامپيوتر شما با نياز‌هاي ويندوز ۱۱ سازگار نباشد، با پيام خطايي مواجه مي‌شويد كه قادر به ادامه‌ي عمليات نخواهيد بود.

پس از تأييد شرايط استفاده از ويندوز ۱۱، عمليات دانلود جديدترين آپديت‌ها آغاز مي‌شود كه بسته به سرعت اينترنت چند دقيقه زمان نياز خواهد داشت.

مرجع متخصصين ايران نصب ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation media

با اتمام اين مرحله، پنجره‌ي آماده بودن نصب ويندوز ۱۱ نمايش داده مي‌شود كه با كليك روي install، عمليات نصب آغاز مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران نصب ويندوز ۱۱ با Windows 11 installation media

در نهايت نيز پس از پايان نصب كامپيوتر ري‌استارت شده و با پنجره‌ي خوش‌آمدگويي ويندوز ۱۱ مواجه مي‌شود.

دانلود فايل ISO ويندوز ۱۱ و ساخت ديسك نصب با Rufus

اگر فايل ISO از ويندوز ۱۱ را با مراجعه به اين صفحه در مايكروسافت فايل ISO دريافت يا از ساير وب‌سايت‌هاي دانلود نرم‌افزار، دانلود كرده‌ايد، مي‌توانيد با دراختيار داشتن حافظه‌ي فلش يا DVD، درايو نصب و بوت‌شدني (Bootable)‌از ويندوز ۱۱ را بسازيد تا به‌راحتي اقدام به نصب تميز يا آپگريد ويندوز ۱۰ روي كامپيوترهاي مختلف كنيد.

پس از دانلود فايل ايزو ويندوز ۱۱، مي‌توانيد با استفاده از ابزار‌ Rufus‌، اقدام به ساخت ديسك يا فلش Bootable ويندوز ۱۱ كنيد. براي دانلود جديدترين نسخه‌ي Rufus از اين لينك اقدام كنيد. پس از دانلود، نصب و اجراي اين نرم‌افزار، با محيط زير مواجه مي‌شويد.

مرجع متخصصين ايران نرم افزار Rufus

پس از اتصال حافظه‌ي فلش به كامپيوتر، در بخش Device بايد درايو حافظه‌ي فلش را انتخاب كنيد.

همچنين با كليك روي گزينه‌ي Select، فايل ايزو ويندوز ۱۱ را كه پيش‌تر دانلود كرده‌ايد را انتخاب كنيد.

سپس با كليك روي گزينه‌ي Start، عمليات ساخت درايو نصب ويندوز ۱۱ روي فلش آغاز مي‌شود و با اتمام آن مي‌توانيد، اقدام به نصب تميز يا آپگريد ويندوز ۱۰ خود به ويندوز ۱۱ كنيد.

آيا شما متخصص اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران ويندوز ۱۱ را تجربه كرده‌ايد؟ تجربيات خود را از اين سيستم عامل جديد با ما در ميان بگذاريد.

اين يادگيري بعد از انتشار نسخه رسمي ويندوز ۱۱ به‌روز شده است

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات