آمازون تا سال ۲۰۱۸ به شركتي يك تريليون دلاري تبديل مي‌شود

پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پيش‌بيني مي‌شود كه ارزش كسب‌وكارهاي خرده‌فروشي، ابري، تبليغات و اشتراك‌هاي سرويس پرايم آمازون تا اواخر سال ۲۰۱۸ به بيش از يك تريليون دلار برسد.
تبليغات

بر اساس برآورد شركت خدمات مالي مورگان استنلي، ارزش آمازون تا پايان سال آينده‌ي ميلادي به يك تريليون دلار خواهد رسيد.

اين شركت خدمات مالي همچنين پيش‌بيني كرده است كه ارزش هر سهم غول خرده‌فروشي تا ۱۲ ماه آينده به مرز ۲۰۰۰ دلار خواهد رسيد.

علت اصلي اين افزايش ارزش فوق‌العاده اين است كه آمازون چندين كسب‌وكار با رشد سريع در بالاترين سطح را در تصاحب خود دارد كه بزرگ‌ترين آن‌ها كسب‌وكار عظيم خرده‌فروشي است. آمازون از وب سرويس‌ها، تبليغات و اشتراك‌هاي سرويس پرايم نيز به كسب درآمد مي‌پردازد. تمام اين كسب‌وكارها در مقايسه با خرده‌فروشي، نوپا به‌حساب مي‌آيند؛ با اين حال در قياس با نمونه‌هاي رقيب، اندازه و ارزش بسيار بالايي دارند. مورگان استنلي ارزش اين كسب‌وكارهاي جانبي آمازون را حدود ۶۰۰ ميليارد دلار تخمين مي‌زند.

برايان نيوارك، تحليلگر مسائل مالي، در يادداشتي با عنوان «حقيقت پشت پرده‌ي كسب‌وكار سودآور تريليون دلاري» مي‌نويسد:

حاشيه‌ي سود بسيار بالاي آمازون نشان‌دهنده‌ي ارزش يك تريليون دلاري مجموع كسب‌وكارهاي اين شركت است.

مورگان استنلي ارزش بخش‌هاي مختلف آمازون را به‌صورت زير برآورد كرده است:

  • خرده‌فروشي: ۶۰۰ ميليارد دلار (۴۵۸ ميليارد يورو)
  • وب سرويس‌هاي آمازون: ۲۷۰ ميليارد دلار (۲۰۶ ميليارد يورو)
  • اشتراك‌هاي سرويس پرايم: ۷۰ ميليارد دلار (۵۳.۴ ميليارد يورو)
  • تبليغات: ۵۵ ميليارد دلار (۴۲ ميليارد يورو)
  • مجموع: ۹۹۵ ميليارد دلار (۷۶۰ ميليارد يورو)

در حال حاضر كاملا واضح است كه آمازون در كنار وظيفه‌ي اصلي خود يعني خريد اينترنتي، به‌آرامي چندين كسب‌وكار مولتي ميليارد دلاري ديگر نيز برپا كرده است. مورگان استنلي اشاره مي‌كند كه تمامي اين كسب‌وكارها سودآوري بسيار بالايي دارند و به آمازون امكان مي‌دهند با دست باز اقدام به سرمايه‌گذاري مجدد در كسب‌وكارهايش كند.

مرجع متخصصين ايران Amazon 1 Trillion Company

نيوارك برآورد كرده است كه كسب‌وكار خرده‌فروشي ۶۰۰ ميليارد دلاري آمازون تا سال ۲۰۲۲ در هسته‌ي اصلي خود يعني تجارت الكترونيك به رشد فروش سالانه‌ي ۱۳ درصد و سود عملياتي ۵.۵ درصد دست خواهد يافت. وي تخمين زده است كه كسب‌وكار فروشگاه شخص ثالث آمازون در همان بازه‌‌ي زماني، موفق به كسب حاشيه‌ي سود ۲۵ درصد خواهد شد.

نيوارك براي وب‌سرويس‌هاي آمازون نيز رشد ۱۸ درصدي و حاشيه‌ي سود ۵۰ درصدي پيش‌بيني كرده است.

برآورد مي‌شود كه تا سال ۲۰۲۲ اشتراك‌ سرويس پرايم با نرخ رشد سالانه ۱۷ درصد، سودي ۲۱ ميليارد دلاري براي آمازون به ارمغان بياورد. نيوارك پيش‌بيني مي‌كند كه تعداد اشتراك‌هاي خانگي سرويس پرايم به ۱۴۶ ميليون عدد در سرتاسر جهان خواهد رسيد (اين رقم در حال حاضر ۹۰ ميليون عدد است.)

در نهايت نيوارك براي كسب‌وكار تبليغات آمازون نرخ رشد سالانه‌ي ۲۲ درصدي و سود ۱۲.۵ ميليارد دلاري پيش‌بيني مي‌كند. وي مي‌نويسد:

اگر آمازون موفق شود، اين چشم‌انداز قطعا محافظه‌كارانه است؛ زيرا براساس اين پيش‌بيني، رشد آمازون تنها ۴ درصد از بازار تبليغات ايالات متحده را در سال ۲۰۲۲ در بر خواهد گرفت. با اين حال و حتي در صورت وقوع چنين سناريويي، ما بر اين باوريم كه كسب‌وكار تبليغات آمازون ارزشي بالغ بر ۵۵ ميليارد دلار دارد.

مورگان استنلي تصريح مي‌كند كه ارزش آمازون به ۱۲۵۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات