پديدهاي به نام اثر آمازون مانع افزايش تورم به ۲ درصد در آمريكا
اهداف تعيينشده براي تورم در آمريكا كه توسط فدرال رزرو يا همان بانك مركزي ايالات متحدهي آمريكا تعيين ميشود، نشان از اين داشت كه اين نهاد براي افزايش تورم ۲ درصد بهصورت ساليانه برنامهريزي كرده است. در واقع بر اساس برآوردهاي اين نهاد، انتظار ميرفت ارزش اجناس و كالاهايي كه مردم آمريكا ميخرند، بهصورت سالانه ۲ درصد افزايش پيدا كند. اما اين اتفاق هرگز رنگ واقعيت به خود نگرفت.
فدرال رزرو با وجود تلاشهاي فراوان نتوانست ميزان تورم در آمريكا را ۲ درصد نگه دارد و از اينرو تورم آمريكا طي سالهاي پس از ۲۰۱۲ همواره پايينتر از دو درصد بوده است. بر اساس اطلاعات ارائهشده، همانطور كه تورم بالا ميتواند قدرت خريد عمومي را كاهش دهد و جامعه را در اتخاذ تصميمات بلندمدت اقتصادي دچار اشكال كند، نبود تورم نيز منجر به كاهش مداوم ارزشها ميشود كه نتيجهي آن كاهش دستمزدها است؛ از اينرو فدرال رزرو معتقد است كه بايد تورم هرچند اندك وجود داشته باشد تا يك سيستم اقتصادي بتواند از اشكالاتي كه به دليل تورم زياد يا نبود تورم ايجاد ميشود، در امان بماند.
همانطور كه اشاره كرديم، با وجود تلاشهاي فدرال رزرو براي نگه داشتن تورم روي ۲ درصد، اين نهاد اقتصادي موفق نشد به اين مهم دست پيدا كند. بر اساس آمارهاي اقتصادي ارائهشده، نرخ تورم پس از سال ۲۰۱۳ تا به امروز در كشور آمريكا زير ۲ درصد بوده و ارزش اجناس آنطور كه فدرال رزرو در انديشه متخصصين داشت افزايش پيدا نكرده است.
كوين كليسين، يكي از اقتصاددانان فدرال رزرو در سنتلوئيس، آمازون را علت اصلي پايين بودن ميزان تورم از آنچه اين نهاد در انديشه متخصصين دارد عنوان كرده است.
در آخرين نشست برگزارشده در فدرال رزرو سنتلوئيس، كليسين نتايج تحقيقاتي را به اشتراك گذاشت كه بر اساس آن، آمازون و ساير فروشگاههاي اينترنتي با پايين نگه داشتن ارزشها دليل اصلي پايين بودن تورم هستند. بر اساس آنچه اعلام شد، آمازون و ساير فروشگاههاي الكترونيك به دو دليل از بالا رفتن تورم جلوگيري ميكنند. اولين دليل فروش كالاها و اجناس با ارزش پايين است. استفاده از فرايندهاي كاملا خودكار و انبارهاي بسيار بهينه را بايد دليل اصلي پايين بودن ارزش خواند. عامل دوم، فشاري است كه آمازون به خردهفروشان سنتي براي پايين نگه داشتن ارزشها وارد ميكند. اين فشار غي مستقيم است؛ بهطوريكه اين خردهفروشها براي باقي ماندن در چرخهي رقابت دست به چنين اقدامي ميزنند.
فدرال رزرو حتي نامي ربراي اين پديده كه در واقع پايين بودن تورم است در انديشه متخصصين گرفته كه همان پديدهي اثر آمازون است.
كليسين با ارائهي يك نمودار ديگر نشان داده است كه چگونه پايين بودن تورم به دو عامل ديگر بستگي دارد. اين عوامل شامل افزايش سهم فروشگاههاي الكترونيك در ميزان خردهفروشي كلي در كنار كاهش ارزش كالاهاي مصرفي است.
ارزش پايين اصليترين سياست آمازون در مورد فروش از اولين روز فعاليت اين كمپاني بوده است. آمازون كار خود ابتدا با كاهش ارزش جزوه رايگانهايي كه به فروش ميرساند، آغاز كرد. پس از آنكه آمازون فروش ساير اقلام را نيز به ليست كالاهاي فروشي اضافه كرد، سياست كاهش ارزش همچنان سرلوحه كار آمازون قرار داشت.
فروشگاههاي الكترونيك براي افزايش فروش خود با ارزشهاي نازل، مفاهيمي نظير دوشنبهي سايبري را نيز وارد فرهنگ خريد قبل از سال نوي ميلادي كردهاند كه هدف آن ترغيب مردم و متخصصان براي خريد بهصورت الكترونيك است. خردهفروشيهاي الكترونيك كه بزرگترين آنها آمازون است، به اندازهاي قدرت دارند كه ميتوانند سياستهاي پولي تعيينشده توسط نهادهاي مسئول را به چالش بكشند. هرچند در كشورمان نيز شاهد رشد روز افزون فروشگاههاي الكترونيك هستيم؛ اما عملكرد اين فروشگاهها فاصلهي زيادي با همتايان خود دارد و اين تفاوت در برگزاري كمپينهايي نظير جمعهي سياه بيش از پيش مشهودتر ميشود.
هم انديشي ها