دل در پي بازگشت دوباره به تالار بورس و عرضه عمومي سهام است

دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گزارش‌ها حكايت از آن دارند كه شركت دل پس از گذشت پنج سال، بار ديگر در انديشه متخصصين دارد تا با عرضه‌ي اوليه سهم وارد بازار بورس شود.
تبليغات

به‌گفته‌ي منابع آگاه، Dell يك سال پس از كنار گذاشتن گزينه‌ي عرضه‌ي اوليه‌ي سهام (IPO) و دنبال‌كردن ايده‌ي ورود به بازار سهام از طريق بازخريد سهم‌هايي خاص از سرمايه‌گذاران، بار ديگر عرضه‌ي عمومي سهام را مطالعه مي‌كند. مطالعه گزينه‌ي عرضه‌ي اوليه‌ي سهام پس از آن مطرح شد كه تعدادي از صندوق‌هاي پوشش ريسك، شامل Elliott Management Corp و Canyon Capital Advisors LLC در كنار سرمايه‌گذار فعالي به‌نام كارل ايكان، پيشنهاد تركيبي پولي و سهمي ۲۱.۷ ميليارد دلاري دل براي بازخريد «سهام هدف‌دار» در كنار سهم ۸۱ درصدي Dell از شركت نرم‌افزاري VMware Inc را رد كردند.

چنين سهامي به‌جاي كاركرد كل شركت، تنها به عملكرد مالي يك واحد تجاري يا گروه خاصي از آن بستگي دارند. تصاحب سهام هدف‌دار مي‌تواند به ورود دل به‌بازار بورس بدون عرضه‌ي اوليه‌ي سهام منجر شود. هرچند كه صندوق‌هاي پوشش ريسك اعلام كرده‌اند كه پيشنهاد دل، از ارزش آن‌ها مي‌كاهد، چرا كه ارزش خود را بالاتر از مقدار واقعي نشان مي‌دهد؛ اما ارزش سهام هدف‌دار را پايين در انديشه متخصصين مي‌گيرد.

مرجع متخصصين ايران VMware

دل در ابتداي سال جاري ميلادي به‌عنوان بخشي از پروسه‌ي بازبيني استراتژيك كه احتمال ادغام معكوس با شركت VMware را نيز مطالعه مي‌كرد، گزينه‌ي برگزاري IPO را روي ميز داشت؛ اما در ماه جولاي به‌گفته‌ي برخي منابع، به‌دليل نگراني‌هاي موجود بر سر احتمال استقبال نكردن سرمايه‌گذاران، به‌دليل حجم بالاي بدهي‌ها، Dell اين گزينه را كنار گذاشت.

دل با پي‌گرفتن قرارداد بازخريد سهام هدف‌دار نيازي به جذب سرمايه نخواهد داشت؛ چرا كه سرمايه‌ي مورد نياز از طريق عرضه‌ي سهامي جديد توسط Dell و سهم ۹ ميليارد دلاري آن از شركت VMware تأمين خواهد شد. به‌گفته‌ي برخي منابع كه خواستار مصون ماندن هويتشان را دارند، عملكرد مالي اخير دل، بار ديگر به اين شركت جرات مطالعه جدي گزينه‌ي برگزاري IPO را داده است.

دل در انديشه متخصصين دارد تا طي هفته‌ي جاري با بانك‌هاي سرمايه‌گذار پيرامون نقش‌ها در برگزاري احتمالي IPO جلساتي را برگزار كند، همچنين گفته مي‌شود كه اين شركت برگزاري نمايشگاهي با سرمايه‌گذارن سهام هدف‌دار در طول هفته‌ي جاري را به هفته‌ي آينده موكول كرده است. برنامه‌ريزي Dell براي برگزاري IPO‌ در ابتدا روز گذشته توسط وال‌استريت ژورنال گزارش شد؛ اما شركت مورد مباحثه تاكنون در اين‌باره اظهار انديشه متخصصيني نكرده است. تام سوئيت، مديرمالي ارشد دل هفته‌ي گذشته اعلام كرد كه برگزاري عرضه‌ي اوليه‌ي سهام توسط شركت متبوع او قطعي نيست و چنانچه سرمايه‌گذاران سهام هدف‌دار، پيشنهاد اين شركت رد كنند، Dell به «وضعيت كنوني» خود بازخواهد گشت.  

مرجع متخصصين ايران EMC

دل در ماه جاري اعلام كرد كه جريان نقدينگي عملياتي اين شركت در سه‌ماهه‌ي با افزايش ۴۵ درصدي نسبت به بازه‌ي زماني مشابه در سال گذشته، به ۲.۶ ميليارد دلار رسيد، در حالي كه بدهي كلي آن نيز از حدود ۵۷.۳ ميليارد دلار در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ به‌دليل تصاحب شركت فعال در حوزه‌ي ذخيره‌‌سازي داده موسوم به EMC Corp به ۵۰.۳ ميليارد دلار كاهش يافت.

دل سهام هدف‌دار را در سال ۲۰۱۶ براي تصاحب EMC طي قراردادي به ارزش ۶۷ ميليارد دلار عرضه كرد؛ چرا كه توان مالي پرداخت نقد چنين مبلغي را نداشت و نمي‌خواست تا بر بار سنگين بدهي‌هاي خود بيافزايد. EMC بخش عمده‌اي از سهام VMware را در اختيار داشت، سهامي كه اكنون به دل تعلق دارند.

دل پيشنهاد مبادله‌ي هركدام از سهام هدف‌دار را در ازاء ۱.۳۶۶۵ از سهم از مجموعه‌ي سهام Class C خود در كنار مقداري مبلغ نقد داده است كه در مجموع ارزش هر سهم هدف‌دار را به ۱۰۹ دلار مي‌رساند. در چنين حالتي، ارزش خالص دل بين ۶۱.۱ تا ۷۰.۱ ميليارد دلار خواهد بود كه بيش از دو برابر ارزش قرارداد ۲۴.۹ ميليارد دلاري مايكل دل، بنيان‌گذار و مديرعامل Dell و مؤسسه‌ي Silver Lake خواهد بود كه به‌موجب آن، شركت مورد مباحثه در سال ۲۰۱۳ به‌مجموعه‌اي خصوصي بدل شد؛ اما درست‌مانند قرارداد خصوصي‌سازي كه مايكل دل، شرايط آن را كمي تغيير داد، صندوق‌هاي پوشش ريسك با پيشنهاد سهام هدف‌دار موافق نيستند. ارزش هر سهم هدف‌دار در پايان معاملات روز جمعه به ۹۶.۲۰ دلار رسيد كه پايين‌تر از ارزش ۱۰۹ دلاري پيشنهادي دل است و همين موضوع بر ترديد سرمايه‌گذاران صحه مي‌گذارد.

مرجع متخصصين ايران مايكل دل / Michael Dell

با برگزاري احتمالي IPO، دل مي‌تواند مالكان سهام هدف‌دار را به فروش آن‌ها وادار كند، در اين شرايط، با توجه به اسناد رگولاتوري، پاداش مي‌تواند بين ۱۰ تا ۲۰ درصد، بسته به فاصله‌ي زماني بين تكميل‌شدن IPO و وادار شدن سهام‌داران به فروش سهام باشد. قرارگيري مالكان سهام هدف‌دار تحت اين سناريو در وضعيتي بهتر، نسبت به حالتي كه اكنون سهام خود را به دل بفروشند، به عملكرد IPO و زمان‌بندي خروج سهام‌داران بستگي خواهد داشت. ورود به بازار بورس به مايكل دل و مؤسسه‌ي Silver Lake فرصت مي‌دهد تا در نهايت سهام خود را به‌فروش برسانند، هرچند كه اكنون داشتن چنين برنامه‌اي را انكار مي‌كنند. چنانچه توافق سهام‌ هدف‌دار صورت بگيرد، مايكل دل بين ۴۷ تا ۵۴ درصد از سهام و سيلور ليك بين ۱۶ تا ۱۸ درصد از سهام شركت تركيب‌شده را در اختيار خواهند داشت.

مايكل دل براي بدل‌كردن شركت خود از يك توليدكننده‌ي كامپيوترهاي شخصي به فروشنده‌‌اي كه سرويس‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات را در اختيار كسب‌وكارهايي از شركت‌هاي فعال در حوزه‌ي ذخيره‌سازي داده و سرورها تا توليدكنندگان تجهيزات شبكه و امنيت سايبري قرار مي‌دهد، دست به عقد قراردادها و توافق‌هاي گوناگوني زده، استراتژي دل در تضاد كامل با HP Inc رقيب آن است كه در سال ۲۰۱۶ از شركت Hewlett Packard Enterprise Co جدا شد، چرا كه به‌زعم HP راه‌اندازي دو شركت فعال در حوزه‌ي فناوري با تمركز جداگانه بر سخت‌افزار و سرويس‌ها، ايده‌ي بسيار هوشمندانه‌تري است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات