نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به محققان حوزه فقر بين‌المللي رسيد

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به آبيجيت بانرجي، استر دوفلو و مايكل كرمر رسيد كه تحقيقات گسترده‌اي را با هدف كاهش فقر در سطح جهاني انجام داده‌اند.
تبليغات

سه اقتصاددان آمريكايي به‌ نام‌هاي آبيجيت بانرجي، استر دوفلو و مايكل كرمر، جايزه‌ي نوبل اقتصاد موسوم به Sveriges Riksbank را دريافت كردند. دليل اهداي جايزه به آن‌ها، تحقيقات با موضوع كاهش فقر در سطح بين‌المللي بود. بانرجي متولد هند و دوفلو متولد فرانسه از اعضاي دانشگاه MIT و كرمر از دانشگاه هاروارد در تحقيقات متمركز بر فقر جهاني با هم همكاري كرده‌اند.

آكادمي سلطنتي علوم سوئد در بيانيه‌ي جايزه‌ي نوبل اقتصاد نوشت:

تحقيقات انجام شده توسط برنده‌هاي امسال نوبل اقتصاد، توانايي ما در مبارزه با فقر در مقياس جهاني را به ميزان قابل‌توجهي افزايش داد.

در تعريف ساده‌ي تحقيقي كه منجر به دريافت جايزه‌ي نوبل شد، مي‌توان راهكار پيشنهادي آن را در تقسيم چالش فقر به مسائل كوچك‌تر و قابل مديريت تفسير كرد. به‌عنوان مثال مسائل سلامتي كودكان يا افزايش درآمد به نسبت تحصيلات را مي‌توان از مسائل كوچك و قابل مديريت در حوزه‌ي فقر دانست. در تحقيق منتشرشده، روش‌هايي مطرح مي‌شوند كه با دقت روي افراد تحت تأثير فقر آزمايش شده‌اند. به‌علاوه نه‌تنها كارآمد بودن يا نبودن يك راهكار، بلكه دليل آن نيز در تحقيق مذكور مطالعه شده است.

در ادامه‌ي بيانيه‌ي آكادمي علوم مي‌خوانيم:

به‌عنوان پيامدي از يكي از فعاليت‌هاي تحقيقي، بيش از پنج ميليون كودك هندي از يادگيري‌هاي هدفمند در مدارس بهره بردند. مثال ديگر، يارانه‌هاي سنگين هستند كه در حوزه‌ي سلامت پيش‌گيرانه اهدا و در كشورهاي متعدد اجرا شدند.

خانم دوفلو دومين زني است كه از زمان معرفي جايزه‌ي نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۹ مفتخر به دريافت آن مي‌شود. او جايزه‌ي نوبل به ارزش ۹ ميليون كرون سوئد (حدود ۹۱۷ هزار دلار) را با دو محقق ديگر شريك خواهد شد.

كرمر در ميانه‌ي دهه‌ي ۱۹۹۰ با همكاري محققان ديگر نشان داد كه رويكردهاي جديد در مبارزه با فقر، چه مقدار تأثيرگذار خواهند بود. آن‌ها از آزمايش‌هاي ميداني براي مطالعه تغييرات متعدد روي كيفيت تحصيل در غرب كنيا استفاده كردند. بانرجي و دوفلو كمي بعد، مطالعه‌هاي مشابهي را روي چالش‌هاي ديگر در كشورهاي ديگر انجام دادند. تحقيقات تجربي آن‌ها امروز به‌عنوان رويكردهاي حاكم در توسعه‌ي اقتصادي شناخته مي‌‌شوند.

با وجود بهبودهاي شديدي كه در وضع اقتصاد در سطح بين‌المللي رخ داده است، هنوز ۷۰۰ ميليون نفر در سرتاسر جهان در فقر به سر مي‌برند. هرساله پنج ميليون كودك زير پنج سال در اثر فقر از دنيا مي‌روند كه بسياري از آن‌ها درصورت دسترسي به روش‌هاي درماني ارزان، نجات پيدا مي‌كنند. به‌علاوه نيمي از كودكان جهان هنوز يادگيري‌هاي ناكافي در مباحث رياضي و ادبيات دريافت مي‌كنند.

جايزه‌ي نوبل اقتصاد تنها جايزه‌اي است كه توسط آلفرد نوبل طراحي و تصويب نشد. بانك مركزي سوئد، اهداي اين جايزه را از سال ۱۹۶۸ شروع كرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات