گزارش مالي آلفابت در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۰ منتشر شد

چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس گزارش مالي سه‌ماهه‌ي اول سال ۲۰۲۰ آلفابت، درآمدهاي اين شركت نسبت‌به سال قبل رشد داشته و بيشتر از پيش‌بيني‌ها بوده است.
تبليغات

آلفابت، شركت مادر گوگل، گزارش مالي خود از سه‌ماهه‌ي اول سال ۲۰۲۰ ميلادي را منتشر كرده است. درآمد شركت مذكور در سه‌ماهه‌ي يادشده، ۴۱ ميليارد دلار بوده كه درقياس‌با بازه‌ي زماني مشابه در سال قبل، ۱۳ درصد بيشتر است. درعين‌حال آلفابت در اين سه‌ماهه، ۶٫۸ ميليارد دلار درآمد خالص داشته است كه نسبت به ‌سه‌ماهه‌ي اول سال ۲۰۱۹، درحدود ۲٫۶ درصد رشد را نشان مي‌دهد. نكته‌ي جالب اين است كه با كسر جريمه‌ي نهايي ۱٫۷ ميليارد دلاري كه كميسيون اروپا سال پيش براي گوگل وضع كرد، درآمدهاي اين شركت نسبت‌به مدت مشابه در سال قبل با كاهش روبه‌رو بوده است.

بااين‌حال، حاشيه‌ي سود عملياتي در اين سه‌ماهه ۱۹ درصد رشد خالص را تجربه كرده است. البته درآمدهاي اين غول فناوري به‌ازاي هر سهم، كمتر از پيش‌بيني‌ها بوده و درحالي‌كه متخصص كارشناسان، انتظار سود ۱۰٫۳۸ دلاري را به‌ازاي هرسهم داشتند، گوگل ۹٫۸۷ دلار سود به‌ازاي هر سهم به‌دست آورده است.

درآمدهاي حاصل از بخش‌هاي ديگر آلفابت شامل بخش سخت‌افزاري اين شركت، درقياس‌با مدت‌زمان مشابه در سال قبل ۲۲ درصد رشد را نشان مي‌دهد كه حركتي رو‌به‌جلو محسوب مي‌شود؛ اگرچه، درآمد كلي اين بخش ۴٫۴ ميليارد دلار بوده و تنها قسمت كوچكي از درآمدهاي كلي آلفابت است. شركت مذكور از بخش‌هاي كمترشناخته‌شده‌اي شامل مجموعه‌اي از شركت‌هاي كوچك آزمايشي، ۱٫۱ ميليارد دلار ضرر را متحمل شده كه بيشتر از ضرر ۸۶۸ ميليون دلاري سه‌ماهه‌ي اول سال ۲۰۱۹ ميلادي از اين بخش‌ها است.

مرجع متخصصين ايران ساندار پيچاي

باتوجه‌به اينكه وسعت شيوع ويروس دنياگير كرونا تا اواخر سه‌ماهه‌ي اول سال جاري ميلادي هنوز در سطح كنوني نبوده، اين واقعه تاثير زيادي روي درآمدهاي آلفابت نداشته است؛ البته مي‌توان مشاهده كرد كه آمار مربوط به درآمد‌هاي اين شركت، آن‌چنان كه بايد باشد نيست. هنگام ارائه‌ي گزارش مالي، مدير ارشد مالي آلفابت، روث پرات، به كاهش چشم‌گير درآمدهاي تبليغاتي در ماه مارس اشاره كرد كه باتوجه‌به رويدادهاي جاري، روندي مشهود در كل صنعت تبليغات است؛ چنين روالي، باعث افزايش هزينه‌هاي تبليغاتي شده است. او در ادامه گفت كه آلفابت، درحالي‌كه به سرمايه‌گذاري روي فرصت‌هاي طولاني‌مدت ادامه خواهد داد، تمركز روي اجراي كارآمدتر فرصت‌هاي كنوني را شدت مي‌بخشد.

باتمامي موارد يادشده، درسه‌ماهه‌ي مذكور ارقام مربوط‌به اين بخش هم‌چنان بالا بوده است؛ سود بخش تبليغات يوتيوب، نسبت‌به سال قبل ۳۳ درصد رشد كرده و درآمد كلي تبليغات گوگل نيز، با ۱۰ درصد رشد درقياس با بازه‌ي زماني مشابه در سال قبل، به ۳۳٫۷ ميليارد دلار رسيده است. چنين درآمدي، ۸۲ درصد از كل درآمد گوگل در سه‌ماهه‌ي اول سال ۲۰۲۰ را تشكيل مي‌دهد. تنها دليل اصلي نگراني، افزايش هزينه‌هاي مالكيت ترافيك يا به‌عبارتي، مبلغي است كه گوگل براي آوردن ترافيك به تبليغاتش هزينه مي‌كند؛ هزينه‌ها در اين حوزه، نسبت‌به سال قبل ۸ درصد افزايش يافته و باعث شده است تا ارقام مربوط‌به رشد درآمد، چندان چشم‌گير به‌نطر نرسند.

باتوجه‌به رشد درآمدهاي گوگل در سه‌ماهه‌ي اول سال ۲۰۲۰ ميلادي، ازجمله در بخش تبليغات يوتيوب، به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد كه اين شركت چندان تحت تاثير شيوع ويروس دنياگير كرونا قرار گرفته باشد. به‌احتمال زياد تاثيرات اين پاندمي، در درآمدهاي سه‌ماهه‌ي دوم آلفابت چشم‌گيرتر خواهد بود؛ زيرا تاثير بيماري كوويد ۱۹ در تك‌تك روزهاي ماه مه و آوريل كاملا مشهود بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات