پيش‌بيني كاهش فروش ۱۴ درصدي كامپيوتر شخصي، موبايل هوشمند و تبلت در سال ۲۰۲۰

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گارتنر در گزارش جديد خود پيش‌بيني كرد كه كامپيوترهاي شخصي، موبايل‌هاي هوشمند و تبلت‌ها تا پايان سال جاري كاهش فروش ۱۴ درصدي تجربه مي‌كنند.
تبليغات

تأثير ويروس كرونا بر حوزه‌هاي متعدد صنعتي و اقتصادي بر كسي پوشيده نيست. كاهش فروش در تمامي صنايع و تعديل نيروها به‌صورت جهاني ديده مي‌شود و تأثيري عميق بر تمامي كسب‌وكارها دارد. اين تأثير قطعا روي آمار فروش در صنايع گوناگون هم تأثير خواهد داشت. شركت تحليلي گارتنر در گزارش جديد خود، پيش‌بيني كاهش فروش ۱۳/۶ درصدي را براي كل سال جاري در بازار كامپيوتر شخصي، موبايل و تبلت ارائه كرد.

از ميان تمامي بخش‌هاي بازار، تلفن بيشترين خسارت را از بحران كوويد ۱۹ تحمل كردند. اين صنعت چندي پيش با بيشترين كاهش فروش در تاريخ خود روبه‌رو شد و آمار توليد نيز به يكي از پايين‌ترين ركوردها در تاريخ رسيد. گارتنر مي‌گويد دسته‌ي تلفن كه شامل موبايل‌هاي هوشمند و مدل‌هاي قديمي مي‌شود، تا پايان سال جاري كاهش مجموع ۱۴/۶ درصدي را در فروش، نسبت به سال گذشته تجربه خواهد كرد. دراين‌ميان كاهش فروش موبايل‌هاي هوشمند، ۱۳/۷ درصد پيش‌بيني مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران گزارش گارتنر

گارتنر مي‌گويد اگرچه امروزه افراد بيش از هميشه از موبايل‌هاي هوشمند استفاده مي‌كنند، اما اشكالات اقتصادي، كاهش درآمد و نگراني از امنيت شغلي، مانع از به‌روزرساني دستگاه و خريد محصولات جديد مي‌شود. به‌هرحال قرنطينه‌ي خانگي و تعطيلي دفاتر كسب‌وكارها، منجر به ارتباط بيشتر مردم و افزايش استفاده از سرويس‌هاي فناورانه شد، اما همين مردم تمايل و تصميم جدي براي ارتقا دستگاه‌هاي خود در شرايط كنوني ندارند. درنتيجه، عمر ميانگين موبايل‌هاي هوشمند از ۲/۵ سال در سال ۲۰۱۷ به ۲/۷ سال در سال جاري رسيده است.

برخي متخصص كارشناسان بازار پيش‌بيني مي‌كردند كه عرضه‌ي موبايل‌هاي هوشمند 5G، متخصصان بيشتري را به خريد دستگاه‌هاي جديد تشويق كند. البته آمارها نشان مي‌دهد اين نوع از موبايل‌هاي هوشمند، تنها ۱۱ درصد از فروش كل سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص مي‌دهند. همه‌گيري و بحران‌هاي حاصل از آن، باعث تأخير در عرضه‌ي بسياري از موبايل‌هاي هوشمند 5G هم شده است. به‌علاوه، عدم پوشش كافي اين شبكه در بسياري از نقاط جهان، مانع از توجيه‌پذير شدن موبايل‌هاي هوشمند مجهز به آن مي‌شود.

در بخشي از گزارش گارتنر به كاهش فروش كامپيوترهاي شخصي هم اشاره مي‌شود. اين بخش از بازار احتمالا در سال جاري كاهش فروش ۱۰/۵ درصدي را تجربه خواهد كرد. البته گارتنر تخمين مي‌زند كه آمارها مي‌توانست بسيار بدتر باشد. به‌هرحال كوويد ۱۹ باعث شد تا بسيراي از مردم كار و تحصيلات خود را از خانه و به‌كمك كامپيوترهاي شخصي همراه و روميزي انجام دهند. درنتيجه فروش اين دستگاه‌ها و لوازم جانبي، افزايش قابل‌توجهي را تجربه كرد. گارتنر هم مي‌گويد دولت‌ها و سازمان‌هاي گوناگون در ماه‌هاي گذشته با هدف سرمايه‌گذاري بيشتري روي كار و يادگيري از راه دور، هزينه‌هاي خود را در اين بخش افزايش داده‌اند.

متخصص كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه پس از اتمام تعطيلي‌هاي گسترده هم كار كردن در خانه به يكي از روندهاي مرسوم كسب‌وكاري تبديل شود. درنتيجه پيش‌بيني مي‌شود كه كسب‌وكارهاي بيشتري، كامپيوترهاي روميزي متخصصان خود را را با لپ‌تاپ، تبلت و كروم‌بوك جايگزين كنند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات