بازار رايانه‌هاي شخصي در فصل دوم سال ۲۰۲۰ به حالت عادي بازگشته است

جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گزارش‌هاي جديد IDC و گارتنر خبر از بازگشت بازار رايانه‌هاي شخصي به وضعيت عادي در فصل دوم ۲۰۲۰ مي‌دهند.
تبليغات

به گزارش IDC و گارتنر، عرضه‌ي جهاني رايانه‌هاي شخصي (PC) در فصل دوم ۲۰۲۰ پس از رفع اشكالات ايجادشده از سوي همه‌گيري كوويد در زنجيره‌ي توليد، به حالت عادي بازگشته و پاسخ‌گوي نيازهاي مشتريان است؛ البته بنابر هشدار اين مؤسسات تحقيقاتي، شايد بازگشت بازار رايانه‌هاي شخصي موقتي باشد. درخواست براي رايانه‌هاي شخصي با فراگيري يادگيري مجازي و دوركاري، بالا گرفته‌است.

عرضه‌ي جهاني رايانه‌هاي شخصي در فصل دوم ۲۰۲۰، طبق گزارش گارتنر و IDC به ترتيب، ۶۴.۸ و ۷۲.۳ ميليون دستگاه بوده‌است. آمار گارتنر رشد ساليانه‌ي ۲٫۸ درصدي را نشان مي‌دهد؛ درحالي‌كه اين عدد در آمار IDC، ۱۱.۲ درصد است.

تعريف گارتنر و IDC از بازار رايانه‌هاي شخصي اندكي متفاوت است. داده‌هاي گارتنر شامل رايانه‌هاي دسكتاپ، لپتاپ‌ها و دستگاه‌هاي ممتاز قابل حمل (مانند سرفيس مايكروسافت) بوده و كروم‌بوك‌ها و آيپدها جايي در ميان اين داده‌ها ندارند؛ اما داده‌هاي IDC شامل دسكتاپ‌ها، لپتاپ‌ها (شامل كروم‌بوك‌ها) و ورك‌استيشن‌ها بوده و تبلت‌ها و سرورهاي x86 شمرده نمي‌شوند.

شركت

محصولات در فصل دوم ۲۰۲۰

سهم بازار در فصل دوم ۲۰۲۰

محصولات در فصل دوم ۲۰۱۹

سهم بازار در فصل دوم ۲۰۱۹

رشد ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹

لنوو

۱۶۱۹۷

۲۵.۰

۱۵۵۴۱

۲۴.۷

۴.۲

HP

۱۶۱۶۵

۲۴.۹

۱۳۸۱۰

۲۱.۹

۱۷.۱

دل

۱۰۶۴۸

۱‌۶.۴

۱۰۶۸۰

۱۶.۹

-۰.۳

اپل

۴۳۶۸

۶.۷

۴۱۵۷

۶.۶

۵.۱

ايسر

۴۰۰۷

۶.۲

۳۲۴۱

۵.۱

۲۳.۶

ايسوس

۳۵۹۳

۵.۵

۲۹۶۰

۴.۷

۲۱.۴

ساير

۹۸۲۹

۱۵.۲

۱۲۶۵۸

۲۰.۱

-۲۲.۴

مجموع

۶۴۸۰۸

۱۰۰.۰

۶۳۰۴۷

۱۰۰.۰

۲.۸

در فصل دوم ۲۰۲۰ شاهد بهبود كوتاه‌مدتي در بازار جهاني رايانه‌هاي شخصي به دليل رشد چشم‌گير EMEA بوده‌ايم. پس از اشكالات به‌وجودآمده در زنجيره توليد و فروش در ابتداي ۲۰۲۰ به دليل همه‌گيري كوويد-۱۹، بخشي از رشد فعلي بازار به اين علت است كه عرضه‌كنندگان و كانال‌هاي فروش تعداد محصولات خود را توانسته‌اند به نزديك تعداد معمول برسانند.

فروش رايانه‌هاي شخصي قابل حمل نيز رشد بالايي نشان مي‌دهد كه به مواردي مانند دوركاري و يادگيري مجازي بازمي‌گردد. البته اين افزايش تقاضا پس از ۲۰۲۰ ادامه نخواهد داشت؛ زيرا به دليل نيازي موقتي در اثر همه‌گيري كوويد-۱۹ پديد آمده است.

HP و لنوو بالاترين جايگاه را در ميان عرضه‌كنندگان فصل دوم ۲۰۲۰، از آن خود كردند. بنابر گزارش گارتنر، لنوو ۲۵ و HP حدود ۲۴.۹ درصد از بازار را در اختيار دارند. HP شاهد فصل خوبي بوده؛ زيرا پس از تجربه‌ي اشكالاتي در زنجيره تامين، حال در اين فصل شاهد رشدي ۱۷ درصدي است.

طبق گزارش IDC، شركت HP و لنوو به ترتيب ۲۵ و ۲۴.۱ درصد از بازار را در دست داشته‌اند و HP شاهد رشدي بيش از ۱۷ درصد بوده‌است. فهرست عرضه‌كنندگان برتر با دل، اپل و ايسر ادامه مي‌يابد.

طبق آمار گارتنر، در ايالات متحده HP با در دست‌داشتن ۳۳ درصد بازار توزيع‌كننده برتر شد. دل نيز پس از HP با ۲۶ درصد در جايگاه دوم ايستاد. در كل طبق اعلام گارتنر، بازار رايانه‌هاي شخصي ايالات متحده شاهد رشد ساليانه ۳.۵ درصدي، در پنجمين فصل متوالي رشد خود بود. سقوط ۴۴ درصدي رايانه‌هاي دسكتاپ با رشد دو رقمي رايانه‌هاي شخصي قابل حمل جبران شد.

بنابر گزارش IDC، بازار ايالات متحده شاهد بهترين فصل خود از زمان پايان ۲۰۰۹ بود. در اين فصل ۲۱ ميليون دستگاه در ايالات متحده عرضه شده كه رشدي دو رقمي را براي بازار رايانه‌هاي شخصي اين كشور به ارمغان آورده‌است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات