علي بابا با درآمد ۲ ميليارد دلاري طي فصل سوم ۲۰۲۰، در زيرساخت ابري از IBM پيشي گرفت
مؤسسهي تحقيقاتي Synergy گزارشي از درآمد حاصل از زيرساخت ابري در فصل سوم مالي امسال منتشر كرد كه نشان ميدهد ميزان درآمد عليبابا از IBM بيشتر شده است. سال ۲۰۱۵، اين غول تجارت الكترونيكي چيني بهطور جدي و با اهداف بلندپروازانه وارد حوزهي زيرساختهاي ابري شد و از آن زمان رشد تدريجي را تجربه ميكند. روز گذشته، عليبابا ميزان درآمد حاصل از زيرساختهاي ابري در سهماههي سوم سال جاري را ۲٫۱۹۴ ميليارد دلار اعلام كرد؛ درحاليكه مؤسسهي تحقيقاتي Synergy، درآمد IBM را ۱٫۶۵ ميليارد دلار اعلام كرد كه عملكرد بهتر عليبابا را نشان ميدهد.
با اينكه درآمد ۲ ميليارد دلاري حاصل از زيرساخت ابري عدد درخورتوجهي است؛ اما بد نيست نگاهي به عملكرد ساير شركتهاي پردرآمد اين حوزه داشته باشيم. در سهماههي سوم سال ۲۰۲۰، آمازون ميزان درآمد حاصل از زيرساخت ابري را ۱۱٫۶ ميليارد دلار اعلام كرد و آژور مايكروسافت با ۵٫۹ ميليارد دلار درآمد در جايگاه دوم پردرآمدترين شركتهاي زيرساخت ابري قرار گرفت. گوگل كلاد نيز با درآمد ۲٫۹ ميليارد دلاري و ۹ درصد از سهم بازار همچنان در جايگاه سوم است.
با توجه با آمارهاي يادشده، درآمد عليبابا با اختلاف جزئي از گوگل كمتر است و در جايگاه چهارم زيرساخت ابري و قبل از IBM قرار ميگيرد. شايد عليبابا به اين زودي نتواند جايگاه گوگل را تصاحب كند؛ بهويژه باتوجهبه اينكه توماس كوريان مديرعامل كنوني گوگل كلاد است. كوريان چندين سال به ساخت پايگاه داده اوراكل كمك كرد و پس از آغاز فعاليت در گوگل كلاد، براي توسعهي خدمات ابري اين شركت استراتژيهاي مؤثري تدارك ديد. بههرحال، عليبابا بهعنوان يك شركت نسبتا تازهوارد در حوزهي ابري، با سبقت از شركت قدرتمند IBM پيشرفت قابلتوجهي در اين حوزه تجربه ميكند.
درآمد حاصل از كسبوكار ابري غول تجارت الكترونيك در سومين فصل مالي امسال در مقايسه با زمان مشابه در سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشت. اين آمار براي فصل مالي قبلي ۵۹ درصد اعلام شد كه رشد ثابت علي بابا را نشان ميدهد.
دنيل ژانگ، رئيس و مديرعامل عليبابا اعلام كرد در بازار اصلي اين شركت، يعني چين، تحول ديجيتالي پس از شيوع كرونا عامل اصلي رشد ثابت عليبابا بوده است. او همچنين افزود:
زيرساخت ابري، كسبوكاري در حال رشد سريع است و اگر نگاهي به درآمد شركتمان بياندازيد، حوزهي ابري رشد بسيار سريعي داشته است. ما شاهد تحول ديجيتالي در تمامي صنايع هستيم و ورود به زيرساخت ابري گام بسيار مهمي براي آنها بهشمار ميآيد.
ژانگ معتقد است در نهايت بيشتر كسبوكارها به حوزهي ابري ورود پيدا ميكنند و رشد اين صنعت تا مدت كوتاهي ادامه دارد. به گفتهي او، هنوز بسياري از شركتها وارد زيرساخت ابري نشدهاند؛ اما بهزودي اين اتفاق رخ خواهد داد.
جان دينسدال، تحليلگر مؤسسهي تحقيقاتي Synergy گفت با اينكه چين بازار اصلي عليبابا محسوب ميشود؛ اما اين شركت در خارج از چين نيز فعاليتهايي دارد و در شرايط كنوني جنگ تجاري چين و آمريكا ميتواند به توسعهي فعاليتهاي خود ادامه دهد. دينسدال در گفتوگو با تككرانچ گفت:
عليبابا عملكرد خوبي در خارج از چين و هنگكنگ داشته؛ هرچند كه ميزان فعاليت آن در مقايسه با عمليات شركت در چين كمتر است؛ اما در شش كشور منطقهي آسيا-اقيانوسيه، آمريكا، انگلستان و امارات متحده عربي پايگاه داده تأسيس كرده و خدمات ابري ارائه ميدهد. در ميان اين كشورها، عليبابا در اندونزي و مالزي رهبر اصلي بازار سرويسهاي ابري محسوب ميشود.
چند هفتهي گذشته و پيش از اعلام ميزان درآمد عليبابا، مؤسسهي Synergy با انتشار گزارشي از ميزان درآمد خدمات ابري در سهماههي سوم مالي سال ۲۰۲۰، آمارهايي از سهم بازار شركتهاي فعال در خدمات ابري ارائه داد كه درصدر آنها به ترتيب آمازون، مايكروسافت، گوگل، عليبابا و آيبيام ديده ميشوند. براساس اين گزارش، آمازون ۳۳ درصد، مايكروسافت ۱۸ درصد، گوگل ۹ درصد، عليبابا ۵ درصد و آيبيام ۵ درصد سهم دارند. همچنين، سيلزفورس ۳ درصد، تنسنت ۲ درصد، اوراكل ۲ درصد، انتيتي يك درصد و در نهايت SAP يك درصد از سهم بازار زيرساخت ابري را به خود اختصاص ميدهند.
هم انديشي ها