عملكرد خيرهكنندهي علي بابا در جشنواره روز مجردها؛ بيش از ۷۴ ميليارد دلار فروش
علي بابا (Alibaba) همهساله در جشنوارهي روز مجردها (Singles Day) تخفيفهايي ويژه براي فروش محصولات در انديشه متخصصين ميگيرد و امسال شاهد شرايط مشابهي بوديم. اين غول چيني خردهفروشي ساعاتي پس از اتمام جشنوارهي روز مجردها، در اطلاعيهاي گفت فروش ۷۴ ميليارد دلاري به ثبت رسانده كه عددي شگفتانگيز است.
همهساله در روز ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) جشنوارهي روز مجردها در چين برگزار ميشود. اين جشنوارهي فروش توسط شركت علي بابا آغاز شد و در مقابل روز ولنتاين قرار ميگيرد. مطالعهها نشان ميدهد ميزان فروش محصولات در روز مجردها، هر سال از مجموع فروش جمعهي سياه (Black Friday) و دوشنبهي مجازي (Cyber Monday) بيشتر ميشود تا روز مجردها، بزرگترين رويداد خريد دنيا باشد.
امسال علي بابا تصميم گرفت شماري از استراتژيهاي خردهفروشيهاي آمريكايي براي جمعهي سياه را در روز مجردها اتخاذ كند تا فروش محصولات افزايش يابد. بخشي از فروش در بازهي يكم تا سوم نوامبر (يازدهم تا سيزدهم آبان) انجام شد و شامل محصولاتي از برندهاي آمريكايي نظير آديداس، نايكي و اپل بود.
علي بابا فعلا عدد دقيق محصولات فروختهشده در بخش اول جشنوارهي روز مجردها را اعلام نكرده است؛ اما ميگويد فروش محصولات نشان ميدهد تقاضا مجددا افزايش يافته و براي محصولات در چين، هيچگاه تا اين حد بالا نبوده است.
جشنوارهي روز مجردها، امسال در چهار روز برگزار شد
جوزف ساي، قائممقام اجرايي هيئتمديرهي گروه تجاري علي بابا، در جريان كنفرانسي كه بهصورت زنده پخش شد، گفت اقتصاد چين اكنون به دوران پيش از آغاز دنياگيري ويروس كرونا بازگشته است. بازگشت شرايط به حالت عادي باعث شده صنعت تجارت الكترونيك در چين با رشد سالانهي ۱۷ درصدي مواجه شود.
بهگفتهي جوزف ساي، جشنوارهي روز مجردها بهوضوح نشان ميدهد كه صنعت تجارت به چه سمتي حركت ميكند. تا ساعات پاياني روز مجردها، پنج ميليارد دلار محصول آمريكايي به فروش رسيد؛ اين عدد باعث ميشود آمريكا بيشترين سهم را در بين كشورهاي خارجي داشته باشد. در محل برگزاري جشنوارهي روز مجردها تابلوي بزرگي ديده ميشد كه ميزان كل فروش محصولات را نشان ميداد.
آمار رسمي نشان ميدهد بيشتر از ۲۵۰ هزار برند و ۸۰۰ ميليون نفر مشتري در بزرگترين جشنوارهي خريد دنيا شركت كردهاند. اين نخستين بار در تاريخ جشنوارهي روز مجردها است كه فرايند كلي فروش محصولات در چهار روز انجام ميشود؛ همهساله صرفا روز ۲۱ آبان به فروش محصولات اختصاص داده ميشد.
همانطور كه اشاره كرديم، علي بابا بيش از ۷۴ ميليارد دلار محصول در جشنوارهي روز مجردهاي امسال به فروش رساند و تحليلگران ميگويند دليل اصلي رشد فروش، افزايش مدت روز مجردها است. با وجود دنياگيري ويروس كرونا، فروش علي بابا تقريبا دو برابر شد؛ اين شركت در روز مجردهاي سال گذشته ۳۵٫۸ ميليارد دلار محصول فروخته بود.
بيش از ۲۵۰ هزار برند در جشنوارهي روز مجردها حضور داشتند
خبرگزاريهاي چيني كه روز مجردها را از نزديك مورد مطالعه قرار دادند، ميگويند از همان ساعات آغازين، فروش محصولات بسيار بالا بود و خريداران توجه ويژهاي به برندهاي خارجي نشان دادند. صرفا يك دقيقه از آغاز جشنواره گذشته بود كه ۱۵ ميليون دلار از محصولات برند نايكي به فروش رسيدند.
علي بابا ميگويد امسال ميزان فروش برندهاي لوكس نيز به شكلي محسوس افزايش پيدا كرد؛ در جشنوارهي روز مجردها ۲۰۰ برند لوكس نظير پرادا، بالنسياگا و كارتيه حضور داشتند. خبرگزاري رويترز ميگويد فروش جشنوارهي روز مجردهاي علي بابا ۱۶ برابر بيشتر از محصولاتي است كه آمازون در جشنوارهي پرايم دي (Prime Day) به فروش رساند.
غذا و نوشيدني وارداتي جزو مواردي بودند كه متخصصان علي بابا از آنها استقبال نسبتا زيادي بهعمل آوردند. مطالعهها نشان ميدهد ميزان فروش نوشيدني الكلي وارداتي ۴۰۰ درصد و ميزان فروش قهوهي وارداتي بيش از ۹۰ درصد افزايش پيدا كرده است.
هم انديشي ها