مدياتك با عبور از كوالكام، اكنون بزرگ‌ترين توليدكننده تراشه‌ موبايل در دنيا است

شنبه ۶ دي ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كانترپوينت مي‌گويد مدياتك با داشتن ۳۱ درصد از سهم بازار، اكنون بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي تراشه‌ي موبايل در دنيا است. كوالكام با ۲۹ درصد سهم بازار، در رتبه‌ي دوم قرار دارد.
تبليغات

بر اساس گزارش جديد مؤسسه‌ي پژوهشي كانترپوينت (Counterpoint) كه نظارت دقيقي روي بازار دارد، مدياتك (MediaTek) موفق شده است از كوالكام عبور كند و  از لحاظ سهم بازار، به بزرگ‌ترين شركت توليدكننده‌ي تراشه‌‌ي موبايل در دنيا تبديل شود.

كوالكام همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترين تأمين‌كننده‌ي تراشه‌ي مجهز به فناوري 5G شناخته مي‌شود، اما داده‌هاي كانترپوينت نشان مي‌دهند بيش از ۱۰۰ ميليون موبايل هوشمند مجهز به تراشه‌ي مدياتك در سه‌ماهه‌ي سوم سال ۲۰۲۰ به ‌فروش رسيده است كه  نسبت‌ به بازه‌ي زماني مشابه در سال ۲۰۱۹، رشد تقريبا پنج درصدي محسوب مي‌شود.

گزارش كانترپوينت به عملكرد مالي مدياتك نيز اشاره مي‌كند. در آخرين گزارش مالي مدياتك اعلام شد اين شركت توانسته است ۸۷,۲۷۵ ميليون دلار جديد تايوان درآمد كسب كند. درآمد مدياتك در سه‌ماهه‌ي سوم ۲۰۲۰، حدودا ۵۰ درصد بيشتر از درآمد اين شركت در سه‌ماهه‌ي سوم ۲۰۱۹ بود.

شركت تايواني مدياتك توانسته است سهم خود را از بازار تراشه‌ي موبايل به ‌شكلي در خور توجه افزايش دهد. كانترپوينت ادعا مي‌كند يكي از دلايل اصلي افزايش سهم مدياتك در بازار، عملكرد قوي محصولاتي است كه در بازه‌ي ارزشي ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار جاي مي‌گيرند. همچنين مدياتك توانسته است به روند روبه‌رشد در بازارهاي مهمي مثل هند و چين و آمريكاي لاتين ادامه بدهد. تمامي اين فاكتورها كنار هم قرار گرفتند تا در نهايت مدياتك بتواند ۳۱ درصد از كل بازار تراشه‌ي موبايل را در اختيار بگيرد. در رتبه‌ي دوم، كوالكام با ۲۹ درصد قرار گرفته است. 

يكي از محققان ارشد كانترپوينت مي‌گويد تحريم‌هاي سختي كه ايالات متحده‌ي آمريكا عليه هواوي وضع كرد، باعث شد مدياتك بتواند از فرصتِ پيش‌آمده نهايت استفاده را ببرد و خلأ ايجادشده بر اثر نبود تراشه‌هاي هواوي را با محصولات خودش پر كند.

تراشه‌هاي مقرون‌به‌صرفه‌ي مدياتك كه وظيفه‌ي ساخت آن‌ها بر عهده‌ي TSMC بود به نخستين گزينه براي بسياري از شركت‌هاي توليدكننده‌ي موبايل تبديل شدند. البته هواوي قبل از آغاز تحريم‌ها تعداد زيادي تراشه خريده بود؛ اما در هر صورت مدياتك توانست از موقعيتي كه در اختيارش قرار گرفت، به‌خوبي استفاده كند.

سودآورترين بازارهايي كه مدياتك در آن‌ها فعاليت دارد در خارج از آمريكا هستند؛ اما اين شركت به‌ شكل جدي به بازار ايالات متحده هجوم برده است. در بازار ايالات متحده، كوالكام همچنان پيشتاز است؛ اما مدل T-Mobile ال‌جي ولوت در آمريكا از تراشه‌ي دايمنسيتي ۱۰۰۰ مدياتك استفاده مي‌كند. شماري از متخصصان مي‌گويند تراشه‌ي مورد مباحثه مي‌تواند اسنپدراگون ۶۷۵ را كه در مدل‌هاي ديگر ولوت به كار رفته است، شكست بدهد. 

بر اساس داده‌هاي كانترپوينت، فرايند گذار به موبايل‌هاي 5G به ‌قوت خود باقي است و سرعت آن كم نشده؛ اما بسياري از بازارهاي درحال‌توسعه نمي‌توانند با ‌همان سرعتِ بازارهاي پيشرفته و بالغ، فناوري 5G را روي كار بياورند. در همين حين به‌‌وضوح مي‌بينيم كه مدياتك روي تقاضا براي تراشه‌ي مقرون‌به‌صرفه حساب ويژه‌اي باز كرده است تا بتواند به دستاوردهاي جديدي برسد؛ يك استراتژي منطقي كه نمي‌توانيم به آن خرده بگيريم.

شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران  در اين زمينه چه انديشه متخصصيناتي داريد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات