گوگل تصاحب فيت بيت را بدون دريافت مجوز از وزارت دادگستري آمريكا كامل كرد
به گزارش ورج، گوگل رسما تصاحب برند فيت بيت (Gitbit) را در قراردادي به ارزش ۲٫۱ ميليارد دلار كامل كرده است. اين خبر در حالي منتشر ميشود كه اواخر سال گذشته اتحاديهي اروپا قرارداد گوگل و فيت بيت را تأييد كرد و به رسميت شناخت. گوگل براي دريافت مجوز از اتحاديهي اروپا در زمينهي اهدافش از تصاحب فيت بيت و نحوهي استفاده از دادههاي سلامتي اين شركت، تعهداتي داده بود.
ريك آسترلو، مدير بخش سختافزار گوگل، اعلام كرد تصاحب فيت بيت با هدف دستگاههاي اين شركت انجام شده است، نه دادههايي كه از سلامتي متخصصان جمعآوري ميكند. آسترلو براي تأكيد بيشتر روي اين موضوع، به تعهدات گوگل در قبال مديريت برند فيت بيت در بازارهاي مختلف در سراسر دنيا اشاره كرد.
گوگل بهوضوح گفته است كه قصد ندارد از دادههاي سلامتي متخصصان فيت بيت براي سيستم تبليغات استفاده كند. بهگفتهيآسترلو، تصاحب فيت بيت هيچ تغييري روي كاركرد دستبندهاي تناسب اندام شركتهاي ديگر با سيستمعامل اندرويد اعمال نميكند. همچنين محصولات فيت بيت مثل هميشه با سرويسهايي كه تحت مالكيت گوگل نيستند كار خواهند كرد.
جيمز پارك، مديرعامل فيت بيت، با انتشار بيانيهي مطبوعاتي از خبر تكميل شدن تصاحب شركت تحت مالكيتش توسط گوگل، استقبال كرد و گفت قرارداد دو شركت درنهايت به فيت بيت امكان ميدهد سريعتر نوآوري خلق كند، انتخابهاي بيشتري به متخصصان ارائه دهد و محصولات بهتري توليد كند. او تأكيد كرد محصولات اين شركت همچنان بدون اشكال روي اندرويد و iOS كار خواهند كرد.
گوگل تعهد داده است از دادههاي سلامتي متخصصان فيت بيت براي تبليغات هدفمند استفاده نكند
پارك همچنين به اهميت ويژهاي كه فيت بيت براي محافظت از دادههاي شخصي متخصصان و تأمين امنيت آنها قائل ميشود اشاره كرد و گفت فيت بيت دربارهي اطلاعاتي كه از متخصصان جمعآوري ميكند و همچنين دليل جمعآوري اين اطلاعات، همچنان سياستي شفاف در پيش خواهد گرفت.
به دنبال انتشار نخستين اخبار مربوط به تصاحب فيت بيت توسط گوگل، نهادهاي تنظيم مقررات در بخشهاي مختلف دنيا از آغاز تحقيقات در مورد اين قرارداد تجاري خبر دادند و گفتند دليل اصلي آنها براي انجام اين كار، دادههاي عظيمي است كه فيت بيت از وضعيت سلامتي مردم در اختيار دارد.
در اواخر سال گذشتهي ميلادي، مسئولان اتحاديهي اروپا از صدور مجوز براي تصاحب فيت بيت توسط گوگل خبر دادند. تحقيقات اتحاديهي اروپا از ماه آگوست ۲۰۲۰ (مرداد و شهريور ۱۳۹۹) آغاز شده بود. البته صدور مجوز اتحاديهي اروپا با برخي شرايط صريح همراه بود: گوگل اجازه ندارد از دادههاي متخصصان منطقهي اقتصادي اروپا (EAA) براي نمايش تبليغات هدفمند استفاده كند. اين دادهها شامل موارد مثل GPS و دادههاي سلامتي ميشوند.
بهعنوان بخشي از شرايط صدور مجوز، متخصصان منطقهي اقتصادي اروپا بايد بتوانند بهصورت اختياري از به اشتراك گذاشته شدن دادههاي سلامتي خود با ديگر سرويسهاي گوگل جلوگيري كنند. بهعلاوه گوگل توافق كرده است كه همچنان از دستبندهاي تناسب اندام شركتهاي ديگر در اندرويد همراهي كند. گوگل ميگويد اين شرايط از جمله امكان جلوگيري از به اشتراك گذاشته شدن دادهها، قرار است بهصورت جهاني براي تمامي متخصصان اعمال شود.
به انديشه متخصصين ميرسد بيانيهي گوگل با محوريت تكميل تصاحب فيت بيت، پيش از انتشار رسمي جزئيات تصميم نهايي كميسيون رقابت و مصرفكننده استراليا (ACCC) دربارهي اين قرارداد، منتشر شده است. در اواخر آخرين ماه از سال گذشتهي ميلادي، گاردين در گزارشي نوشت گوگل در صورت تكميل تصاحب فيت بيت بدون دريافت مجوز ACCC ريسك حداكثر ۴۰۰ ميليون دلار جريمه را به جان ميخرد.
در آن زمان ACCC شرايط گوگل براي محافظت از دادههاي متخصصان را رد كرد و گفت نگران است كه تصاحب فيت بيت توسط گوگل در نهايت باعث شود رقباي فيت بيت تصميم به خروج از بازار رقابتيِ محصولات پوشيدني بگيرند؛ زيرا پوشيدنيهاي امروزي به اندرويد متكي هستند. گفته ميشود تصميم نهايي ACCC در روز ۲۵ مارس ۲۰۲۱ (۵ فروردين ۱۴۰۰) اعلام خواهد شد.
وزارت دادگستري ايالات متحده نيز به تحقيقات در مورد قرارداد گوگل و فيت بيت ادامه ميدهد و هنوز به جمعبندي نهايي در اين زمينه نرسيده است.
هم انديشي ها