پس از تحويل آخرين سفارش بوئينگ 747، توليد اين جت افسانهاي متوقف ميشود
بوئينگ سفارشي شامل چهار فروند هواپيماي ترابري مدل ۷۴۷ دريافت كرده است كه آخرين هواپيماهاي پهنپيكر گوژوال از اين مدل خواهند بود. براساس گزارش خبرگزاري بلومبرگ، خريدار محصولات يادشده بزرگترين اپراتور هواپيماهاي بوئينگ 747، يعني شركت هلدينگ جهاني اطلس اير است و هواپيماهاي مذكور در كارخانهي بوئينگ در منطقهي سياتل ساخته ميشوند. اين چهار فروند بوئينگ ۷۴۷،= وظيفهي سنگين و حياتي حمل محمولهها را در سراسر جهان برعهده خواهند داشت. بااينحال، مدل مسافربري ۷۴۷ با پلكان و طبقهي فوقاني منحصربهفرد ديگر توليد نخواهند شد؛ مدلي كه بهدرستي لقب «ملكهي آسمانها» را از =آنِ خود كرده است،.
بوئينگ درست پس از شسكت در قرارداد توليد هواپيماي ترابري بزرگ براي نيروي هوايي ارتش ايالات متحده، نسخهي مسافربري مدل 747 را توسعه داد. پس از اينكه جت مذكور بهعنوان پرفروشترين هواپيماي تجاري شناخته شد، نسخهي ترابري ۷۴۷ نيز محبوبيت يافت. موفقيت اين محصول در زمينهي حملونقل نهتنها بهدليل اندازهي بزرگ، بلكه بهدليل امكان بارگذاري آسان محموله از دماغهي آن است. ايرباس تلاش كرد با نسخهي باري مدل A380، مدلي بزرگتر از بوئينگ ۷۴۷، از آمريكاييها پيشي بگيرد؛ اما هرگز خريداري پيدا نكرد.
در دومين خبر خوش براي بوئينگ، شركت DHL Express در حال سفارش هشت فروند هواپيماي ترابري مدل ۷۷۷ و مطالعه ساير مدلها براي خريد چهار هواپيماي ديگر است. اين سفارش دراصل همان قراردادي است كه سال ۲۰۱۸ بين دو شركت منعقد شد؛ اما با افزايش تقاضا براي حمل هوايي محمولهها بهعلت گسترش ويروس كرونا توسعه مييابد. باتوجهبه اينكه شيوع بيماري همهگير كوويد ۱۹ باعث كاهش تقاضا براي هواپيماهاي مسافربري دوربرد شده است، فروش جتهاي ترابري فرصت درخشانِ كمنظيري براي صنعت هواپيماهاي پهنپيكر محسوب ميشود.
اگرچه معاملات يادشده شكوترديدها دربارهي دو هواپيماي عظيمالجثهي بوئينگ را از ميان برميدارد، شركت مذكور دربارهي سومين هواپيماي پهنپيكر خودش، يعني بوئينگ 787 Dreamliner، هنوز در بخش توليد با اشكالاتي دستبهگريبان است.
باتوجهبه اينكه بوئينگ بيش از نيم قرن پس از رونمايي جامبوجتهاي ۷۴۷ در حال پاياندادن به توليد اين محصولات است، تا زمان عرضهي مدل مسافربري بهروزشدهي 777X به بازار، اين شركت براي حفظ توليد روي مدل ترابري ۷۷۷ تكيه ميكند. مدل 777X دو سال از زمانبنديِ عرضه عقب است و پس از دو حادثهي پرتلفات بوئينگ 737 مكس، اولين مدل جديد خواهد بود كه مجوز پرواز دريافت ميكند؛ درنتيجه حتي امكان دارد با تأخيرهاي بيشتري روبهرو شود.
شركت هواپيمايي اطلس اير قصد دارد اين چهار فروند بوئينگ ترابري مدل 747-8 را از مي تا اكتبر ۲۰۲۱ تحويل بگيرد. باتوجهبه اينكه بوئينگ ساخت ۱۱ فروند مدل ۷۴۷ را از قبل برنامهريزي كرده است، قرارداد اين هواپيماساز مستقر در شيكاگو با اطلس از بدون مشتري ماندن محصولات يادشده جلوگيري خواهد كرد.
طبق گزارشي از شركت Avitas كه اخبار مربوط به صنعت هوايي را ارزيابي ميكند، ارزش هواپيماي مدل ترابري 747-8 بوئينگ درحالحاضر ۱۸۰٫۲ ميليون دلار و مدل ۷۷۷ درحدود ۱۶۶٫۱ ميليون دلار برآورد ميشود و درآمد بوئينگ براي معاملات يادشده ۲ ميليارد دلار خواهد بود. بوئينگ از دسامبر تا پايان سال ۲۰۲۰، سفارش نود فروند هواپيما را دريافت كرده است كه موارد مذكور در قرارداد DHL Express را نيز شامل ميشود. اين سفارشها باعث شده است كه بيشترين فروش ماهانه در بيش از دو سال گذشته براي بوئينگ رقم بخورد.
اگرچه با گسترش ويروس همهگير كرونا تقاضا براي حمل هوايي محمولهها افزايش يافت، تصميم بوئينگ براي توقف توليد مدل ۷۴۷ از قبل قطعي شده بود. دليل چنين اقدامي، كاهش فروش هواپيماي يادشده و خروج شركت Triumph Group، تأمينكنندهي كليدي بوئينگ، از قرارداد ساخت صفحات براي بدنهي جتها بود. براساس مطالب درجشده در وبسايت بوئينگ، اين شركت سال گذشته مجموعا ۲۳ سفارش براي ساخت هواپيماهاي پهنپيكر دريافت كرده است. بوئينگ مذكور سال ۲۰۱۹ را با ۱۸۴ سفارش عمده به پايان رساند؛ ولي پروژههاي نيمهكارهي آنها با احتساب سفارشهاي لغوشده و درانديشه متخصصينگرفتن سفارشهاي باقيمانده به ۱،۰۲۶ فروند هواپيما كاهش يافته است.
بنابر توضيحات اطلس، سفارش بوئينگهاي ۷۴۷ توان شركت مذكور براي انجام خدمات در بازار متشنج بستههاي تجارت الكترونيك را افزايش خواهد داد. استن ديل، مدير بخش جتهاي بوئينگ در بيانيهاي خاطرنشان كرد اطلس اير كه درحالحاضر نيز ناوگاني متشكل از ۵۳ فروند مدل ۷۴۷ دارد، تضمين خواهد كرد هواپيماي ملقب به ملكهي آسمانها در دهههاي آينده در بازار جهاني حملونقل هوايي نقش مهمي را ايفا ميكند.
هم انديشي ها