اپل به‌عنوان باارزش‌ترين مارك تجاري جهان از ديد برند فايننس انتخاب شد

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل به لطف تنوع خدمات و كنار گذاشتن آمازون و گوگل و بعد از پنج سال، دوباره در رتبه‌بندي برند فايننس لقب باارزش‌ترين مارك تجاري جهان را به خود اختصاص داد.
تبليغات

به گزارش اپل‌اينسايدر و با استناد به رتبه‌بندي برند فايننس (Brand Finance)، غول دنياي فناوري پس از گذشت پنج سال در فهرست اين سازمان رتبه‌ي نخست را از آن خود كرده است براساس اين رتبه‌بندي، اپل در بين ۵۰۰ شركت برتر سال ۲۰۲۱، باارزش‌ترين مارك تجاري جهان قلمداد مي‌شود. برند فايننس ارزش نام تجاري اپل را ۲۶۳٫۴ ميليارد دلار تخمين مي‌زند كه در مقايسه با برآورد سال گذشته، در حدود ۸۷ درصد رشد داشته و اين مهم به دليل تنوع و رشد مداوم اپل در بخش‌هاي غير مرتبط با موبايل‌ آيفون صورت گرفته است.

در گزارش مذكور آمده است كه كوپرتينويي‌ها تحت هدايت تيم كوك، به‌ويژه در پنج سال گذشته، كانون توجه خود را به توسعه‌ي استراتژي رشد بلندمدت و فراتر از آيفون معطوف كرده‌اند؛ به‌طوري كه اكنون ساير بخش‌ها نيمي از درآمد اپل را تشكيل مي‌دهد. شواهد حاكي از آن است كه سياست متنوع‌سازي باعث شده فعاليت‌هاي اين برند به خدمات ديجيتال و اشتراكي مانند اپل پادكست، اپل تي‌وي پلاس، اپل اركيد، اپ استور، اپل موزيك، كارپلي، اپل نيوز، آيكلاد و... گسترش يابد. براي مثال، متخصصان اپ استور تنها در روز كريسمس بالغ بر ۵۴۰ ميليون دلار براي كالا و خدمات ديجيتال هزينه كرده‌اند. لورنس نيوول، مديرعامل برند فايننس، در اين باره مي‌گويد:

ميراث استيو جابز همچنان ادامه دارد و به‌نوعي نوآوري در DNA اين برند ايجاد شده است. ازآنجاكه اپل پس از پنج سال جايگاه آمازون را در لقب باارزش‌ترين مارك تجاري جهان بازپس مي‌گيرد، ما بار ديگر شاهد شعار «متفاوت فكر كن» هستيم و اين چرخه از كامپيوتر مك به آيپاد، آيپاد به آيفون، آيفون به آيپد، آيپد به اپل واچ و در نهايت، خدمات اشتراكي و فراتر از آن ادامه دارد.

معيارهاي برند فايننس براي محاسبه اين مقادير به‌صورت اختصاصي در انديشه متخصصين گرفته مي‌شود؛ اما معيارهاي مذكور مطابق استانداردهاي بين‌المللي هستند. با توجه به اين ارقام، آمازون با وجود رشد ۱۵ درصد و ارزش برند ۲۵۴٫۲ ميليارد دلاري، به رتبه‌ي دوم نزول كرده است. البته گفته مي‌شود آمازون يكي از معدود برندهايي است كه به‌طور قابل توجهي از همه‌گيري ويروس كرونا بهره مي‌گيرد. اما گوگل متضرر از همه‌گيري، شرايط يكساني تجربه نكرده است و با تحمل اولين افت ارزش، در جايگاه سوم قرار مي‌گيرد.

مستندات اين گزارش در بخش فناوري و رسانه‌، تسلا را به‌عنوان دارنده‌ي سريع‌ترين رشد در رتبه‌بندي نام تجاري ذكر كرده است. نتفليكس به دليل تبعات همه‌گيري ويروس كرونا و رواج مردم به استفاده از محتواي الكترونيك در خانه، بيشترين جهش خود را تجربه كرده است؛ اما شركت‌هاي ديگر وضعيت نامطلوبي دارند، به‌عنوان مثال، هواپيمايي بوئينگ، يونايتد ايرلاينز و دلتا حدود ۴۰ درصد از ارزش برند خود را از دست داده‌اند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات