غول‌هاي صنعت داده بايد از بلاك‌چين استفاده كنند

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در دنياي ديجيتال كنوني، داده‌ها به‌اندازه‌ي نفت و طلا ارزشمند شده‌اند و رفع موانع موجود در كسب سود از داده‌ها با استفاده از فناوري بلاك‌چين امكان‌پذير است.
تبليغات

در دنياي ديجيتال كنوني، داده‌ها به‌اندازه‌ي نفت و طلا ارزشمند شده‌اند. شركت‌ها براي دستيابي به موفقيت با خريدوفروش و كسب سود از داده‌ها، آن‌ها را همچون كالا بايد مديريت كنند. داده‌ها به‌ويژه در حوزه‌ي هوش مصنوعي و الگوريتم‌هاي يادگيري ماشين اهميت زيادي دارند؛ زيرا مي‌توانند سوددهي كنند و اين توانايي متخصصي‌هاي جديدي در حوزه‌ي هوش مصنوعي فراهم مي‌كند.

درانديشه متخصصينگرفتن مقياس‌پذيري و كيفيت و ارزش داده‌ها براي موفقيت هر بازار امري ضروري است. براساس گزارش وب‌سايت كوين‌تلگراف، در چنين مواقعي فناوري بلاك‌چين (Blockchain) با قابليت ايجاد بازارها با هزينه‌هاي زيرساختي كمتر پا به ميدان مي‌گذارد. داده‌ها ارزشمند هستند و بلاك‌چين‌ها مي‌توانند زيرساخت‌هايي فراهم كنند كه علاوه‌بر ارتقا، يكي از جنبه‌هاي مهم فروش و استفاده از داده‌ها، يعني حريم خصوصي، انجام تراكنش‌هاي مقرون‌به‌صرفه را امكان‌پذير مي‌كنند.

بلاك‌چين بازارهاي داده را تغيير خواهد داد

سپتامبر گذشته، اسنوفليك (Snowflake) به بزرگ‌ترين نرم‌افزار در زمينه‌ي عرضه‌ي اوليه‌ي سهام (IPO) تبديل شد. اين در حالي است كه سيلزفورس (Salesforce) با قدمتي به‌مراتب بيشتر، از سال ۲۰۰۴ دردسترس عموم قرار گرفته است. با‌توجه‌به اينكه سيلزفورس چندين دهه در بازار حضور داشته است، تلاش سريع اين شركت براي ورود به حوزه‌ي بلاك‌چين تقريبا پيش‌بيني‌شدني بود. اين استارتاپ براي تثبيت جايگاه خودش به‌عنوان برترين شركت خدمات نرم‌افزاري مبتني‌بر فضاي ابري با پيشرفت‌هاي فناوري بايد سازگار مي‌شد.

درحال‌حاضر، سيلزفورس از بلاك‌چين به‌عنوان پلتفرمي كم‌كُد (پلتفرمي با تعداد كدهاي كامپيوتري كم و مبتني‌بر رابط‌هاي بصري با منطق ساده) استفاده مي‌كند كه به سازمان‌ها امكان مي‌دهد مجموعه داده‌هاي تأييد و توزيع‌شده را در شبكه‌هاي معتبر شركت‌هاي همكار و شخص ثالت به‌اشتراك بگذارند. با استفاده از فناوري بلاك‌چين، اسنوفليك و سيلزفورس به شركت‌ها كمك مي‌كند تا اپليكيشن‌ها و روندهاي كار و شبكه‌هايي برپايه‌ي بلاك‌چين ايجاد كنند كه تجربه‌ي جديدي براي مشتريان به‌ارمغان مي‌آورند.

فناوري همواره در حال پيشرفت است و تنها رو به جلو حركت مي‌كند؛ درنتيجه، شركت‌هاي مذكور براي ادامه‌ي رقابت بايد همچنان از نوآوري‌ها و ايده‌هاي جديد در اكوسيستم بلاك‌چين آگاه باشند. براساس گزارش مؤسسه‌ي تحليلي گارتنر، ۹۰ درصد از طرح‌هاي كنوني پلتفرم بلاك‌چين در سازمان‌ها بايد حداكثر در ۱۸ ماه تعويض شوند تا همچنان مناسب باقي بمانند. درك چنين موضوعي بسيار مهم است؛ زيرا جهان به‌دليل استفاده از اينترنت اشياء و هوش مصنوعي و ديجيتالي‌شدن زندگي روزمره، بيش از هر زمان ديگري در حال توليد داده است.

اطلاعات جمع‌آوري‌شده از تلفن‌هاي همراه متخصصان و لپ‌تاپ‌ها و ساعت‌ها پيچيده‌تر و خاص‌تر از گذشته است كه اين نيز كمك مي‌كند شركت‌ها آگاهانه‌تر تصميم بگيرند و بازدهي و سودآوري را افزايش دهند. حقيقت اين است كه فناوري در آينده به‌سرعت پيشرفت خواهد كرد و استفاده از فناوري‌هاي جايگزين بيشتر و بيشتر لازم خواهد بود. 

مرجع متخصصين ايران موارد استفاده از بلاك‌چين / Blockchain

هوش مصنوعي و بلاك‌چين چگونه بازارهاي داده را تغيير خواهند داد؟

شركت‌هايي وجود دارند كه براي پيشرفت‌هاي بيشتر در فناوري ازطريق بلاك‌چين و هوش مصنوعي، متخصص كارشناسان مستقلي در حوزه‌ي اقتصاد معرفي مي‌كنند. عملكرد اين افراد در راستاي تصميم‌گيري آسان‌تر شركت‌ها است. درواقع، متخصص كارشناسان يادشده با انجام كار مستقل به نيابت از مشتريان و مديريت معاملات اقتصادي آن‌ها، تصميم‌گيري را آسان‌تر مي‌كنند. مشتريان نه‌تنها مجموعه‌هاي باارزش داده را مي‌خرند و مبادله مي‌كنند؛ بلكه مي‌توانند از آن‌ها براي يادگيري مدل هوش مصنوعي خودشان بهره ببرند.

اين مدل‌هاي پيش‌بيني هوش مصنوعي مي‌توانند داده‌هاي مناسب و مجهول را جمع‌آوري و تجزيه‌وتحليل كنند. شركت‌ها هنگام خريد و به‌دست‌آوردن داده‌ها مي‌توانند به‌طور‌مداوم مدل هوش مصنوعي خودشان را يادگيري دهند و بعدها از آن براي پيش‌بيني دقيق‌تر استفاده كنند. امكان استفاده از مدل‌هاي يادشده در هر صنعتي وجود دارد و به‌دست‌آوردن سود شگرفي كه آن‌ها فراهم مي‌كنند، بدون استفاده از هوش مصنوعي امكان‌پذير نيست.

بلاك‌چين باعث كسب درآمد از داده‌ها مي‌شود

با اينكه درآمدزايي از داده‌ها چندان بي‌سابقه نيست و به‌وضوح افزايش تدريجي درآمدها و گسترش ابداعات در اين حوزه را شاهد هستيم، در نوع سنتي آن، تعامل‌پذيري در سطوح پاييني قرار دارد و ارزش‌گذاري داده‌ها با اشكالاتي همراه است و نظارتي روي مالكيت داده‌ها وجود ندارد. راهكار اين موانع صرفا پذيرش فناوري بلاك‌چين در سطوح گسترده است.

با يكي‌شدن بلاك‌چين و هوش مصنوعي، امكان ساخت مدل‌هاي هوش مصنوعي نه‌تنها براي سازمان‌ها و شركت‌ها، بلكه براي اشخاص نيز فراهم خواهد شد و حريم خصوصي آن‌ها در معرض خطر نخواهد بود. براساس گزارش شركت تحليلي MarketsandMarkets، انتظار مي‌رود تا سال ۲۰۲۵، ارزش بازار داده‌ها از ۶ ميليارد دلار فراتر رود. اين بازار روبه‌رشد در صنايع بي‌شماري در حال گسترش است و سهم بزرگي در رشد و آينده‌ي فناوري خواهد داشت.

استفاده از فناوري بلاك‌چين براي باارزش‌كردن داده‌ها در حوزه‌اي غيرمتمركز، از صنعت بازار داده فراتر خواهد رفت و امنيت و شفافيت را در معاملات به‌ارمغان خواهد آورد و رنجش مشتريان و شركت‌ها را كاهش خواهد داد. درحالي‌كه داده‌ها درحال‌حاضر به‌اندازه‌ي طلا و نفت باارزش هستند، حريم خصوصي نيز كالاي ديجيتال جديدي ارزشمند محسوب مي‌شود؛ درنتيجه ممكن است آينده‌ي جهان ديگر روي محصولات لمس‌شدني استوار نباشد.

اين مقاله حاوي توصيه يا پيشنهاد اقتصادي اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران نيست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمايه در هر سرمايه‌گذاري وجود دارد و سرمايه‌گذار بايد پس از مطالعه و تحقيق، تصميم نهايي را خود اتخاذ كند و مسئوليت تبعات آن را بر عهده بگيرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات