TSMC در سه سال آينده ۱۰۰ ميليارد دلار به گسترش ظرفيت توليد اختصاص مي‌دهد

جمعه ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
TSMC با پيش‌بيني بالا بودن تقاضا براي قطعات نيمه‌هادي، اعلام كرده است كه در سه سال پيش رو ۱۰۰ ميليارد دلار براي گسترش ظرفيت توليد و تحقيق و توسعه سرمايه‌گذاري مي‌‌كند.
تبليغات

كمبود شديد تراشه در جهان باعث شده است چندين صنعت با اشكالات جدي مواجه شوند. انتظار مي‌رود تقاضا براي قطعات نيمه‌هادي در آينده‌ي قابل‌ پيش‌بيني همچنان بالا باشد و تي اس ام سي (TSMC) با اطلاع از اين موضوع، اعلام كرده است كه مي‌خواهد در سه سال آينده بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار روي افزايش ظرفيت توليد و تحقيق‌ و توسعه سرمايه‌گذاري كند.

آن‌طور كه تك‌اسپات مي‌نويسد، TSMC در بيانيه‌اي گفته است «وارد دوره‌اي از رشد بيشتر مي‌شود»؛ چون انتظار دارد فناوري مدرن 5G و سيستم‌هاي HPC تقاضا براي فناوري‌هاي نيمه‌هادي اين شركت را در چند سال آينده بالا ببرند. TSMC مي‌گويد دنياگيري ويروس كرونا باعث شده است فرايند تحول ديجيتال از تمامي جوانب شتاب بيشتري پيدا كند.

در ادامه‌ي بيانيه آمده است: «به ‌منظور تطبيق با حجم تقاضا،‌ TSMC انتظار دارد در سه سال آينده به‌منظور افزايش ظرفيت براي حمايت از توليد و تحقيق‌ و توسعه‌ي فناوري‌هاي پيشرفته‌ي نيمه‌هادي، ۱۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كند.» TSMC ارتباط نزديكي با مشتريان دارد تا نياز آن‌ها را به‌ شكل پايدار برطرف كند. 

TheEdgeMarkets مي‌نويسد TSMC برنامه دارد در سال جاري ميلادي بين ۲۵ تا ۲۸ ميليارد دلار به توليد تراشه‌هاي جديد اختصاص بدهد؛ اين در حالي است كه شركت تايواني در سال ۲۰۲۰ بالغ‌ بر ۱۷٫۲ ميليارد دلار به اين كار اختصاص داده بود. بدين ترتيب TSMC تصميم گرفته است بودجه‌ي اختصاص ‌داده‌شده به توليد تراشه‌هاي جديد را با رشد سالانه‌ي ۴۵ تا ۶۲ درصدي مواجه كند. از طرفي تامز هاردور مي‌نويسد TSMC در سال ۲۰۲۰ تقريبا ۳٫۷۲ ميليارد دلار به تحقيق‌‌و‌توسعه اختصاص داده است؛ يعني حدودا ۸٫۲ درصد از كل درآمدي كه در سال گذشته‌ي ميلادي كسب كرد. 

سي. سي. وي، مدير ارشد اجرايي TSMC، به مشتريان اين شركت گفته است كارخانه‌هاي TSMC در ۱۲ ماه گذشته بيش از ۱۰۰ درصد ظرفيتشان را مورد استفاده قرار داده‌اند؛ اما حتي پر بودن ظرفيت توليد TSMC نتوانسته است تقاضا براي تراشه‌ها را پاسخ‌گو باشد.

در اتفاقي عجيب، ماه گذشته‌ي ميلادي شنيديم TSMC ظرفيت اضافه‌ي كارخانه‌هايش را به مزايده گذاشته است؛ البته با ارزشي بالا. TSMC در كشور مادر خود يعني تايوان با اشكالاتي مواجه شده است؛ گفته مي‌شود خشك‌سالي باعث شده است مقامات رسمي تايوان طرح سهميه‌بندي آب را اجرايي كنند. سهميه‌بندي آب مي‌تواند روي توليد قطعات نيمه‌هادي اثر منفي بگذارد؛ چون در فرايند توليد آن‌ها به آب زيادي نياز است. 

بسياري از بخش‌هاي بازار، از كارت‌ گرافيك گرفته تا خودرو و لپ‌تاپ‌، به ‌دليل كمبود تراشه با اشكال مواجه شده‌اند و در همين حين صنعت تراشه به‌شدت تلاش مي‌كند اوضاع به حالت عادي بازگردد. گلوبال فاندريز با دو برابر كردن بودجه‌ي گسترش خطوط توليد و رساندن آن به ۱٫۵ ميليارد دلار، يكي از شركت‌هايي است كه مي‌خواهد قدم‌هايي مثبت در اين زمينه بردارد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات