هفت تأمين‌كننده اپل، آمازون و مايكروسافت به استفاده از نيروي كار اجباري متهم شدند

سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گفته مي‌شود هفت تأمين‌كننده اپل كه با آمازون و مايكروسافت نيز همكاري دارند، با نقض قوانين كار، از مسلمانان اويغور در اردوگاه‌هاي كار اجباري استفاده مي‌كنند.
تبليغات

مدتي است كه تأمين‌كنندگان چيني با اتهام‌هاي زيادي در رابطه با استفاده از نيروي كار اجباري دست‌وپنجه نرم مي‌كنند. به گزارش 9To5Mac، تاكنون بسياري از تأمين‌كنندگان بزرگ، قوانين كار را نقض و توجه موشكافانه‌ي دستگاه‌هاي نظارتي را به خود جلب كرده‌اند؛ مونتاژكننده‌هايي كه محصولات دَه‌ها شركت را تأمين مي‌كنند. در جديدترين مورد گفته مي‌شود هفت شركت مرتبط با زنجيره‌ي تأمين اپل، مسلمانان اويغور را وادار به كار اجباري در اردوگاه‌هايي شبيه به زندان كرده‌اند.

اسناد منتشرشده جزئيات نحوه‌ي ارسال هزاران نيروي ساده اويغور را از منطقه‌ي بيشتر مسلمان‌نشين سين‌جيانگ براي كار در هفت كارخانه‌ي تأمين‌كننده محصولات اپل، گوگل، آمازون، مايكروسافت و ... شامل مي‌شود. گروه‌هاي مدافع حقوق بشر شواهدي يافته‌اند كه نشان مي‌دهد هفت تأمين‌كننده اپل در چين از طريق اجبار برنامه‌هاي كاهش فقر دولتي كه مردم اويغور را هدف قرار مي‌دهد، از كار اجباري استفاده مي‌كنند.

در اين گزارش آمده است كه تأمين‌كنندگان در زندان و بازداشتگاه‌هايي متصل به كارخانه‌ي اصلي همراه‌  با نگهبانان در برج‌ ديده‌باني كار مي‌كنند. يكي از شركت‌هاي متخلف Advanced-Connectek است كه بيش از يك دَهه، اجزاي حياتي را براي رايانه‌هاي اپل تأمين مي‌كند.

در تكميل توصيف وضع اسفبار اويغورها، گفته مي‌شود شركت مذكور براي دو سال، كارخانه‌اي را در داخل يك پارك صنعتي در حاشيه بيابان‌هاي سين‌جيانگ، با نيروي سادهاني اغلب اويغور اداره مي‌كرد. پارك صنعتي با ديوار و نرده‌هايي محصور شده است و تنها با يك راه ورود و خروج دارد. در كنار پارك محوطه بزرگي وجود دارد كه توسط يك محقق تصاوير ماهواره‌اي به‌عنوان بازداشتگاه محل كار نيروي سادهان كارخانه شناخته مي‌شود. محقق، ناتان روسر، از يك انديشكده استراليايي،  مي‌گويد تقريبا هيچ كارخانه ديگري در سين‌جيانگ به‌جز پارك‌هاي صنعتي كه نيروي بازداشت‌شده در آن‌ها وجود دارد، از اين خصوصيات برخوردار نيستند.

همان‌طور كه گفته شد، گروه‌هاي اطلاعاتي و حقوق بشر هفت شركت را شناسايي كرده‌اند كه قطعات دستگاه، پوشش‌ها و سرويس‌هاي مونتاژ را به اپل ارائه مي‌دهند و با اتهام كار اجباري مربوط به اويغورها و ساير اقليت‌هاي تحت ظلم در چين مواجه هستند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه حداقل پنج شركت، هزاران نفر از نيروي سادهان اقليت اويغور و ساير اقليت‌ها را در سايت‌هاي خاص كارخانه يا شركت‌هاي زيرمجموعه‌اي كه براي اپل كار مي‌كردند، پذيرفته‌اند.

بر اساس يافته‌هاي اطلاعاتي كه گروه‌هاي مدافع حقوق بشر پروژه شفافيت فناوري و ديده‌بان نيروي سادهي چين به آن‌ها كمك كرده و به‌طور مستقل تجزيه‌وتحليل كرده‌اند، نقش سين‌جيانگ در زنجيره تأمين شركت‌هاي فناوري بسيار فراتر از آن چيزي است كه تصور مي‌شد. كتي پاول در اين باره مي‌گويد:

شواهد حاكي از آن است كه چگونه زنجيره تأمين اپل در چين در نقض مداوم حقوق بشر عليه اقليت‌هاي قومي از سين‌جيانگ نقش دارد.

همين تأمين‌كنندگان اجزاي سازنده محصولات آمازون، گوگل، مايكروسافت و فيسبوك را توليد مي‌كنند. از قضا، بسياري از مستندات، عكس‌ها و فيلم‌هاي ارائه‌شده توسط مقامات دولت محلي در تلاش براي تحريف حقايق و خوب جلوه دادن پكن است. دولت چين ادعا مي‌كند تمامي نيروي سادهان اويغور به‌ دلخواه و انتخاب خود در آنجا هستند؛ اما فعالان حقوق بشر يقين دارند كه گفته‌هاي دولت چين كاملا به دور از حقيقت است.

درواقع راهي براي رضايت آگاهانه در سين‌جيانگ وجود ندارد؛ زيرا در غير‌ اين‌ صورت، نيروي سادهان با تهديد به بازداشت‌ غير قانوني مواجه مي‌شوند. علاوه بر اين دولت چين به گروه‌هاي حقوق بشر اجازه نمي‌دهد براي مصاحبه با نيروي سادهان و مشاهده‌ي وضعيت موجود به چين وارد شوند.

اپل در پاسخ مي‌گويد به‌عنوان بخشي از بازرسي‌ منظم تأمين‌كنندگان خود، به‌طور فعال به‌دنبال شواهد مربوط به كار اجباري است؛ اما تاكنون هيچ موردي پيدا نكرده‌. گروه‌هاي مدافع حقوق بشر مي‌گويند دليل اين است كه كوپرتينويي‌ها به‌طور قابل توجهي به مصاحبه با نيروي سادهان كه قادر به صحبت آزاد نيستند، اعتماد مي‌كند.

اكنون بسياري بر اين باورند همكاري با تأمين‌كنندگان مستقر در سين‌جيانگ بدون پذيرش خطر شريك‌ شدن در استفاده از نيروي كار اجباري غير ممكن خواهد بود. غول فناوري كوپرتينو سابقه‌ي زيادي در زمينه‌ي تخلف‌هاي نيروي سادهي دارد و گزارش اخير حاكي از آن است كه اپل حتي وقتي مي‌داند اشكالي وجود دارد، از آن‌ چشم‌پوشي مي‌كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات