هواپيماهاي الكتريكي؛ طلايه‌داران آتي در حمل‌ و نقل پاك

سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آينده‌ي پرواز ممكن است در انرژي پاك استفاده‌شده در مسافرت ارزان و البته ايمن براي محيط‌زيست نهفته باشد.
تبليغات

ازآنجايي‌كه سوخت براي اكثر خطوط هوايي داراي ارزش بالايي است، كاهش اين هزينه ارزش بالايي براي مسافران خواهد داشت. شركتي با نام Wright Electric در اين هفته از طرحي رونمايي كرد كه يك هواپيماي ۱۵۰ نفره تمام الكتريكي است. هسته‌ي اصلي شركت رايت از تيمي تشكيل شده است كه قبلاً روي پروژه عملي ساختن هواپيماي الكتريكي در ناسا كار مي‌كردند. اعضاي تيم طراحي نيز سابقه‌ي زيادي در صنايع هوايي به سبب كار در بوئينگ و سسنا دارند.

طبق اعلام وبلاگ رايت الكتريك، اولين گام اين شركت بازسازي هواپيماي سبك Piper Cherokee و تبديل آن به يك بستر آزمايشي قابل پرواز است. رايت اميدوار به تأمين هزينه‌ها براي اثبات طرح مفهومي خود و سپس برنامه‌ريزي براي ساخت يك هواپيماي ۹ نفره‌ي مسافربري بدون نياز به سوخت جت است.

رايت پيش‌بيني كرده است كه بعد از گرفتن چراغ سبز از دولت، توانايي جايگزيني هواپيماي ۱۵۰ نفره‌ي خود با بوئينگ 737 در پروازهاي كوتاه نظير نيويورك به بوستون را خواهد داشت. بي‌بي‌سي مي‌گويد رايت به دنبال اجرايي كردن نمونه‌ي مشابه طرح خطوط هوايي EasyJet در اروپا براي پروازهاي ارزان‌ارزش است و اميد دارد كه تا ۱۰ سال آينده مسير لندن به پاريس با هواپيماهاي الكتريكي اين شركت طي شود. ايزي‌جت در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي اعلام كرد اين ايرلاين مذاكراتي با رايت الكتريك داشته و به‌طورجدي به دنبال يافتن يك پيمانكار براي توسعه‌ي اين فناوري هيجان‌انگيز است.

مرجع متخصصين ايران هواپيما

پيش به‌سوي پرواز پاك

صرف‌انديشه متخصصين از حقوق متخصصان و هزينه‌هاي هواپيماها، ارزش سوخت براي خطوط هوايي يك چالش محسوب مي‌شود. روش‌هاي جايگزين براي تأمين سوخت هواپيماها حقيقتاً جديد نبوده و ساير طرح‌هاي مفهومي هيبريدي يا الكتريكي نيز بعد از معرفي به‌سرعت كنار گذاشته شده‌اند. براي مثال ايرباس با معرفي طرح خود با نام E-Fan به دنبال تسلط بر دنياي هواپيماهاي الكتريكي بود. هرچند اين طرح از انديشه متخصصين طراحي و داشتن يك خلبان موفق بود، اما ايرباس اكنون به سراغ نمونه‌ي هيبريدي آن رفته است و تصور مي‌كند كه يك هواپيما با موتورهاي احتراق داخلي و الكتريكي عملي‌تر است.

رايت اعلام كرده است كه احتمالاً اين شركت درنهايت به سراغ يك سيستم هيبريدي حواهد رفت. اين تصميم بستگي به چگونگي پيشرفت فناوري باتري‌ در سال‌هاي آينده دارد؛ اما شكي وجود ندارد كه خطوط هوايي به دنبال انجام هر كار معقولي به‌منظور كاهش هزينه‌هاي عملياتي خود هستند.

چندين شركت هوايي در چند سال اخير حتي به سراغ استفاده از بيوسوخت‌هاي جايگزين براي تأمين قدرت جت‌هاي خود در برخي از پروازها رفته‌اند. خطوط هوايي United در سال ۲۰۱۶ از طرحي براي استفاده از بيوسوخت‌ها در تمامي پروازها از لس‌آنجلس به سان‌فرانسيسكو خبر داد. ايرلاين آلاسكا نيز يك سوخت زيستي پايدار مبتني بر بقاياي به‌جامانده از گياهان را تجربه كرد.

براي طي يك مسافت هوايي ۵۰۰ كيلومتري به چه ميزان انرژي از طريق باتري نياز است؟ اشكالات مرتبط با باتري‌ها در هواپيماها كاملاً در رسانه‌ها مخابره شده است. آتش‌سوزي‌ در اولين هواپيماهاي بوئينگ 787 و حجم بالاي محموله‌هاي باتري‌ ليتيوم يوني جابه‌جاشده توسط شركت UPS، نمونه‌هايي از اين اشكالات هستند؛ اما آيا استفاده از باتري‌ در پرواز هواپيما امكان‌پذير است؟ بله؛ اما به انديشه متخصصين مي‌رسد ۱۰ سال زمان براي تحقق اين ايده كمي جاه‌طلبانه باشد؛ به‌خصوص كه اين شركت‌ها هنوز حتي يك هواپيماي مفهومي قابل پرواز ندارند. هرچند نگرش آن‌ها نسبت به حذف يا كاهش استفاده از سوخت جت ستودني است و اين كاهش در مصرف سوخت جت به نفع محيط‌زيست خواهد بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات