تسلا بزرگ‌ ترين باتري دنيا را ۱۰۰ روزه در استراليا ساخت

پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ايلان ماسك در ادامه‌ي اجراي پروژه‌هاي بلندپروازانه‌ي خود، يك سيستم ذخيره‌ي انرژي مبتني بر باتري را در كشور استراليا با ظرفيت ۱۰۰ مگاواتي ساخت.
تبليغات

ايلان ماسك در ادامه‌ي اهداف بلندپروازانه‌‌اش، يكي ديگر از قول‌هاي خود را عملي كرد و قدم بزرگ ديگري در زمينه‌ي انرژي برداشت. او وعده داده بود كه در عرض ۱۰۰ روز بزرگ‌ترين باتري دنيا را خواهد ساخت و گفته بود در صورتي كه موفق به اين‌ كار نشود، هزينه‌ي ساخت آن را پرداخت خواهد كرد.

تسلا نصب باتري ليتيوم-يون عظيمش در جنوب استراليا را تمام كرد كه يك سيستم ذخيره‌‌سازي انرژي الكتريكي با ظرفيت ۱۰۰ مگاوات است.

آزمايش در عرض چند روز آينده، قبل از اول دسامبر كه آغاز به كار رسمي اين باتري است، انجام مي‌شود تا متخصصان از عملكرد درست آن اطمينان حاصل كنند. اهداف آزمايش، حصول اطمينان از عملكرد بهينه‌ي باتري و رفع نياز اپراتور بازار انرژي استراليا (AEMO) و دولت فدرال مستقر در جنوب استراليا است.

هفته‌ي آينده نمايندگاني از تسلا، شركت انرژي‌هاي تجديدپذير فرانسوي نئوئن و پروژه‌هاي نيروي شركت مهندسي آدلايد، به استراليا مي‌روند تا رسما اين باتري را راه‌اندازي كنند.

سيستم ذخيره‌ي انرژي تسلا (Tesla Powerpack) با متصل بودن به مزرعه‌ي بادي هورنسديل نئوئن نزديك جيمزتاون و با فاصله‌ي سه ساعت رانندگي از ادلايد، تلاشي است براي سبك كردن برخي از اشكالات شديد انرژي اين ايالت.

مرجع متخصصين ايران باتري تسلا

باتري تسلا در كنار مزرعه‌ي بادي هورنسدل

داستان ساخت اين سيستم ذخيره‌سازي بزرگ از زمان معرفي نسل جديد Powerwall 2 در كشور استراليا و يك توييت در مارس شروع شد. سخنگوي تسلا در زمان معرفي پاوروال ۲ در كشور استراليا اعلام كرد كه اين كمپاني قادر است سيستم ذخيره‌ي انرژي با ظرفيت بالايي توليد كند كه مي‌تواند از ايجاد خاموشي و قطعي‌هاي بلند‌مدت برق در مواقع اضطراري جلوگيري كند. ماسك نيز با انتشار توييتي مدعي شد در صورتي كه ساخت اين سيستم ذخيره انرژي تا ۱۰۰ روز به پايان نرسد، هزينه‌ي آن را كه بالغ بر ۵۰ ميليون دلار مي‌شود، پرداخت خواهد كرد.

هرچند ضرب‌الاجل ۱۰۰ روزه از ۲۹ سپتامبر شروع مي‌شد؛ اما تا آن زمان نيمي از پرژه اجرا شده بود.

با وجود اينكه اين ايالت بيش‌تر انرژي الكتريكي را از منابع تجديدپذير به‌ دست مي‌آورد، ولي جنوب استراليا پس از خاموشي سپتامبر ۲۰۱۶ كه باعث شد برق شهروندان قطع شود، نياز شديدي به يك راه حل مؤثر در زمينه‌ي انرژي‌هاي تجديد‌پذير دارد.

در مارس ۲۰۱۷، دولت فدرال برنامه‌اي براي اختصاص بودجه‌اي ۱۱۴ ميليون دلاري به حمايت از پروژه‌هاي انرژي تجديد‌پذير، ارائه داد. تسلا از بين بيش از ۹۰ شركت متقاضي انتخاب شد تا كل سيستم ذخيره‌ي انرژي مزرعه‌ي بادي هورنسدل نئوئن را بسازد.

جي ودريل، نخست وزير استراليا، در بيانيه‌اي گفت:

درحالي‌كه ديگران فقط حرف مي‌زنند، ما برنامه‌ي انرژي خود را توسعه مي‌دهيم و جنوب استراليا را خودكفاتر مي‌كنيم و منبعي براي همراهي و انرژي به‌صرفه‌تر براي ساكنان جنوب استراليا در اين تابستان فراهم مي‌كنيم. بزرگ‌ترين باتري ليتيوم-يون دنيا، جزئي مهم از مجموعه‌ي انرژي ما خواهد بود و پيام واضحي مي‌فرستد كه جنوب استراليا در زمينه‌ي انرژي تجديد‌پذير با سيستم ذخيره‌سازي پيش‌قدم است.

وقتي باتري در اول دسامبر كاملا به راه بيفتد، ماسك مي‌تواند توجه بيش‌تري روي رودستر (Roadster)، يا كاميون‌ الكتريكي (Semi trucks) يا برنامه‌ي مريخ بگذارد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات