باتري خورشيدي برق را به مناطق دورافتاده و محروم مي‌برد

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
باتري‌هاي جرياني در تلفيق با سلول‌هاي خورشيدي مي‌توانند به‌صورت مستقل برق را توليد و ذخيره كنند.
تبليغات

انرژي خورشيدي به‌علت كاهشي ارزش‌هاي مربوط به آن، در حال رواج است؛ ولي باز هم خانه‌اي كه از انرژي خورشيدي استفاده مي‌كند، از آنجايي كه قادر نيست آن را براي بعد ذخيره كند، نياز به برق شبكه‌اي هم دارد. اكنون پژوهشگران دستگاه جديدي را ابداع كرده‌اند كه هم مي‌تواند انرژي خورشيدي را برداشت كند و هم قادر به ذخيره‌ي آن است و آن‌ها اميدوارند اين دستگاه روزي بتواند برق را به مناطق روستايي محروم و توسعه‌نيافته ببرد.

اشكال ذخيره‌ي انرژي، منجر به ارائه‌ي راه‌هاي زيادي نظير طراحي باتري‌هاي غول‌پيكر شده‌ است. طبق مقاله‌اي كه در ژورنال Chem منتشر شد، پژوهشگران در تلاشند كه سلول‌هاي خورشيدي را در تلفيق با باتري‌هايي كه از سه طريق مختلف كار مي‌كنند، بهبود ببخشند. سونگ جين نويسنده‌ي مقاله و شيميدان دانشگاه ويسكانسين توضيح مي‌دهد كه اين دستگاه مي‌تواند با تبديل مستقيم انرژي خورشيد به برق همانند يك سلول خورشيدي معمول كار كند و در عين حال قادر است انرژي خورشيدي را ذخيره كند و به‌راحتي شبيه يك باتري معمولي شارژ شود. اين دستگاه تركيبي از دو تكنولوژي موجود است: سلول‌هاي خورشيدي كه نور را برداشت مي‌كنند و باتري‌هاي جرياني (flow battery). معمول‌ترين باتري‌هاي مورد استفاده، يعني باتري‌هاي ليتيوم-يون، انرژي را در مواد جامد ذخيره مي‌كنند ولي باتري‌هاي جرياني، انرژي را در مخازن خارجي مايع ذخيره مي‌كنند. اين بدان معناست كه اين باتري‌ها به‌آساني براي پروژه‌هاي بزرگ قابليت تغيير مقياس دارند. تغيير مقايس باتري‌هاي ليتيوم-يوني دشوار است؛ در حالي كه باتري‌هاي جرياني به‌خوبي اين قابليت را دارند. تيموتي كوك متخصص باتري مي‌گويد:

افزايش ظرفيت باتري واقعا آسان مي‌شود؛ ما باتري‌هاي جرياني را براي تامين انرژي يك تلفن همراه نمي‌سازيم، ما داريم در مورد ساختمان‌ها يا مناطق صنعتي فكر مي‌كنيم.

جين و گروهش اولين كساني بودند كه اين دو ويژگي را با هم تلفيق كردند. آن‌ها براي چند سال روي باتري‌ها كار كرده‌اند و اكنون توانسته‌اند باتري‌هايي با بازده ۱۴/۱ درصد توليد كنند. جين مي‌گويد كه ما احتمالا مي‌توانيم به بازده ۲۰ درصدي نيز در سال‌هاي آينده برسيم و من فكر مي‌كنم كه بازده ۲۵ درصدي هم چيزي دور از انتظار نباشد.

مرجع متخصصين ايران باتري جرياني جديد

باتري خورشيدي جرياني جديد داراي بازده ۱۴/۱ درصدي

علاوه بر بهبود بازده، جين و گروهش در صدد طراحي بهتري هستند كه در آن از مواد ارزان‌تر استفاده شود. اين نوآوري هنوز در مراحل اوليه است؛ اما او فكر مي‌كند كه مي‌تواند تاثير شگرفي روي مناطق كمتر توسعه‌يافته كه داراي شبكه برق و زيرساخت‌هاي لازم نيستند، داشته باشد. او مي‌گويد:

آن‌جا شما مي‌توانيد دستگاهي با اندازه‌اي متوسط داشته باشيد كه خودش كار مي‌كند و مي‌تواند در هنگام روز انرژي خورشيدي را بگيرد و آن را براي شب ذخيره كند. در مناطق زيادي، داشتن برق موضوع بسيار مهمي است زيرا مي‌تواند موجب ارتباط بيشتر مردم و نيز كار كردن بيشتر مراكز بهداشتي شده (مثلا مراكز شبانه‌روزي) و در نهايت موجب بهبود سلامت و بهداشت افراد شود.

كوك خاطر نشان مي‌كند كه اگرچه آمريكا داراي زيرساخت‌هاي نيرويي زيادي براي توليد برق است؛ اما با استفاده از اين دستگاه شما مي‌توانيد از انديشه متخصصين برق مستقل باشيد و بر اساس نياز خود برق خود را ذخيره كنيد و اين مي‌تواند به ما كمك كند به انرژي‌هايي كه به محيط آسيب مي‌رسانند، وابستگي كمتري داشته باشيم.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات