جمعيت حيات وحش طي ۵۰ سال اخير ۶۰ درصد كاهش يافته است

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس گزارش جديد صندوق جهاني طبيعت، جمعيت حيات وحش در كمتر از نيم قرن گذشته به‌صورت نگران‌كننده‌اي ۶۰ درصد كاهش يافته است.
تبليغات

صندوق جهاني طبيعت (WWF) به‌تازگي جديدترين ارزيابي خود از سلامت سياره‌ي زمين را در قالب گزارش سياره‌ي زنده منتشر كرد و در آن وضعيت فعلي زمين و آسيب‌هايي كه انسان با گسترش فعاليت‌هاي خود به آن وارد كرده است، به تلخي به تصوير كشيد.

صندوق جهاني طبيعت هر دو سال يك بار دست به انتشار گزارش سياره‌ي زنده‌ي خود مي‌زند. براساس آخرين نسخه از اين گزارش كه در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، جمعيت جهاني حيوانات در بين سال‌هاي ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ با كاهش قابل توجه‌اي روبرو شد؛ به‌طوري كه تعداد مهره‌داران در اين بازه‌ي زماني به زير ۵۰ رصد رسيد. اين گزارش هشدار داد كه اگر هيچ اقدامي صورت نگيرد، تا سال ۲۰۲۰ نزديك به ۶۷ درصد از تمام حيوانات از روي زمين ناپديد خواهند شد.

در گزارش صندوق جهاني طبيعت در سال ۲۰۱۶، از نياز بشريت به غذا و انرژي به‌عنوان دو عاملي ياد شد كه بيشترين آسيب را به حيات وحش وارد كرده‌اند. اكنون پس از گذشت دو سال، گزارش جديد هيچ بهبودي را در وضعيت فعلي نشان نمي‌دهد. افزايش تقاضاي انسان به منابع طبيعي سياره براي تامين سوخت چرخه‌ي زندگي، آسيب شديد و پيوسته‌اي را به تنوع زيستي در سرتاسر جهان وارد كرده است؛ تا آنجا كه در حال حاضر بنا به‌گفته‌ي صندوق جهاني طبيعت، جمعيت پستانداران، پرندگان، ماهي‌ها، خزندگان و دوزيستان در بين سال‌هاي ۱۹۷۰ و ۲۰۱۴ به‌طور متوسط با كاهشي ۶۰ درصدي روبه‌رو بوده است؛ رقمي به‌شدت نگران‌كننده كه نشان‌دهنده‌ي پيامدهاي مخرب گسترش فعاليت‌هاي انساني است.

صندوق جهاني طبيعت در گزارش خود به از دست رفتن و تخريب زيستگاه به‌همراه رفتارهايي نظير ماهيگيري و شكار بيش از حد به‌عنوان اصلي‌ترين تهديداتي اشاره كرده است كه حيات گونه‌هاي جانوري را در معرض خطر قرار داده‌اند. در گزارش اين سازمان همچنين آمده است كه زمين به‌طور تقريبي در ۳۰ سال گذشته به‌طور تكان‌دهنده‌اي ۲۰ درصد از جنگل‌هاي آمازون را به همراه ۵۰ درصد از مرجان‌هاي آب‌هاي كم‌عمق از دست داده است.

كارتر رابرتس، مديركل و مديرعامل صندوق جهاني طبيعت در آمريكا از گزارش تازه‌ي سازمان به‌عنوان يك شليك اخطار ياد مي‌كند. وي مي‌گويد:

سيستم‌هاي طبيعي كه براي بقاي ما ضروري به‌شمار مي‌روند، همچنان در حال كاهش هستند. تخريب تدريجي حيات وحش در سرتاسر جهان ادامه دارد و به ما يادآوري مي‌كند كه بايد مسيرمان را تغيير دهيم. اكنون زمان متعادل كردن مصرف‌مان با نيازهاي طبيعت و محافظت از تنها سياره‌اي كه خانه‌ي ما محسوب مي‌شود، فرارسيده است.

صندوق جهاني طبيعت با وجود آمار تكان‌دهنده، خاطر نشان كرد كه براي تغيير وضعيت هنوز دير نيست و محافظت از طبيعت به محافظت از انسان كمك مي‌كند. چالش اصلي در اين مسير، تغيير رويكردمان براي توسعه است و انجام اين كار به نوبه‌ي خود به يك اقدام جهاني نياز دارد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات