خورشيد مصنوعي چين امسال تكميل خواهد شد

پنج‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مقامات چيني اعلام كردند ساخت خورشيد مصنوعي خود را تا آخر امسال به پايان مي‌رسانند.
تبليغات

ماه نوامبر بود كه پژوهشگران چيني راكتور تجربي پيشرفته ابر‌رساناي توكامك (EAST) را معرفي كردند؛ يك خورشيد مصنوعي كه از روند هم‌جوشي هسته‌اي خورشيد واقعي براي توليد انرژي الهام گرفته است و به نحوي طراحي شده تا با دستيابي به دماي الكتروني ۱۰۰ ميليون درجه سانتي‌گراد به نقطه عطفي در فناوري همجوشي هسته‌اي تبديل شود.

اكنون مقامات چيني اظهار كردند كه مي‌توانند ساخت يك خورشيد مصنوعي را امسال به پايان برسانند. آن‌ها ادعا كردند كه موفقيت اين دستگاه مي‌تواند نقطه عطفي در تجربه دماي يوني باشد و بشر را يك گام به مهار نيروي همجوشي هسته‌اي نزديك‌تر كند. دوان شوان يكي از مقام‌هاي شركت ملي هسته‌اي چين (CNNC) در نشست ساليانه كنفرانس مشورت سياسي خلق چين اعلام كرد كه مهندسان مي‌خواهند ساخت توكامك HL-2M را در سال ۲۰۱۹ به‌ پايان برسانند.

مرجع متخصصين ايران خورشيد مصنوعي

دوان به رسانه‌ها گفت خورشيد مصنوعي پلاسما به‌طور عمده از الكترون‌ها و يون‌ها تشكيل شده است. براساس آنچه Global Times مطرح كرده، دستگاه‌هاي توكامك موجود در چين توانسته‌اند به دمايي بيش از ۱۰۰ ميليون درجه سانتي‌گراد در هسته پلاسما و دماي يوني ۵۰ درجه سلسيوس دست پيدا كنند و اين يون است كه انرژي دستگاه را توليد مي‌كند.

با‌ توجه به آنچه دوان اظهار مي‌كند توكامك HL-2M قادر خواهد بود تا به دماي ۱۰۰ ميليون درجه سلسيوس را كه تقريباً ۷ برابر گرم‌تر از دماي يوني خورشيد واقعي است، دست پيدا كند. اگر اين اطلاعات درست باشد يكي از سه چالش براي رسيدن به هدف مهار كردن همجوشي هسته‌اي رفع شده و اين دستگاه مي‌تواند الگويي براي راكتورهاي همجوش هسته‌اي در آينده باشد تا روياي انرژي پاك و ارزان يك قدم به واقعيت نزديك‌تر شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات