آگاهي از محصولات بازيافتي، تمايل براي انجام بازيافت را افزايش مي‌دهد

شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
وقتي مردم بدانند كه ضايعات بازيافتي قرار است به چه محصولاتي تبديل شود، با رغبت بيشتري بازيافت را انجام مي‌دهند.
تبليغات

پژوهشگران دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا و كالج بوستون به‌تازگي مقاله‌اي در مجله‌ي Journal of Marketing منتشر كرده‌اند كه نشان مي‌دهد اگر مردم را نسبت‌به محصولاتي كه قرار است از مواد بازيافتي تهيه شود، آگاه كنيم، تمايل آن‌ها به تفكيك زباله‌ها و بازيافت بيشتر خواهد شد.

درحالي‌كه مسئله‌ي پايداري درحال تبديل شدن به جزء لاينفك بخش خصوصي است، عادت‌هاي مردم در زمينه‌ي بازيافت ضايعات دچار تغيير نشده است. آمارها نشان مي‌دهند كه در سال ۲۰۱۵ تنها ۲۵/۸ درصد از ضايعات كشور آمريكا و ۱۳ درصد از ضايعات جامد شهري در سطح كل جهان، بازيافت شدند.

پژوهشگران در راستاي مطالعه نحوه‌ي تاثير تبليغات مرتبط با بازيافت ضايعات روي رفتار مردم، ۶ مطالعه انجام دادند. در اولين مطالعه، از شركت‌كنندگان خواسته شد تا مقداري كاغذ باطله را دور بريزند.

شركت‌كنندگاني كه يك پيام تبليغاتي را مي‌ديدند كه در آن گفته مي‌شد اين كاغذهاي باطله به چه محصولاتي تبديل خواهد شد، درمقايسه‌با افرادي كه تنها يك پيام عمومي بازيافت را مشاهده مي‌كردند، بازيافت بيشتري انجام مي‌دادند. مطالعه‌ي دوم نشان مي‌داد شركت‌كنندگاني كه با محصولات توليدشده از پلاستيك‌هاي بازيافتي آشنا مي‌شدند، نسبت‌به كساني كه تنها از بازيافت شدن اين مواد آگاه مي‌شدند، تمايل بيشتري به انجام بازيافت داشتند.

در مطالعه‌ي سوم، سه پيام مورد مقايسه قرار گرفتند تا نشان داده شود اشاره به تبديل مواد بازيافتي موجب افزايش بازيافت مي‌شود. پژوهشگران دريافتند كه پيام تبديل مواد بازيافتي به محصولات ديگر موجب مي‌شود مردم درمورد اين موضوع تفكر كنند و بازيافت بيشتري انجام دهند.

مرجع متخصصين ايران بازيافت

پژوهشگران در مطالعه‌هاي خود سه مطالعه‌ي ميداني نيز انجام دادند. در نخستين مطالعه، دو تبليغ گوگل درمورد بازيافت پارچه‌هاي جين مورد مقايسه قرار گرفت كه در يكي از آن‌ها به محصولات حاصل از بازيافت اشاره مي‌شد ولي در ديگري روي محصول حاصل تاكيدي نمي‌شد. ميزان توجه متخصصان به تبليغ اول بيشتر بود.

در مطالعه‌ي بعدي كه قبل از برگزاري يك مسابقه‌ي فوتبال در دانشگاه انجام شد، به طرفداران تبليغي درمورد بازيافت نشان داده شد. گروه اول از محصولات حاصل از بازيافت ضايعات آگاه شدند؛ درحالي‌كه گروه دوم تنها يك پيام تبليغاتي كلي دريافت كردند. ميزان بازيافت ضايعات گروه اول ۵۸/۱ درصد بود، درحالي‌كه گروه دوم تنها در ۱۶ درصد موارد، ضايعات خود را در جايگاه مربوط‌به زباله‌هاي بازيافتي قرار دادند.

سرانجام يك مطالعه در محل‌ جمع‌آوري زباله‌هاي سالن دانشگاه انجام شد. در سالني كه به محصولات حاصل از مواد بازيافتي اشاره شده بود، ۵۱/۵ درصد از موادي كه وارد بخش زباله‌هاي دفني شده بودند، بازيافت‌پذير بودند؛ درحالي‌كه اين مقدار در سالن كنترل ۶۲/۹ درصد بود. اين تفاوت نشان مي‌دهد پيام بازيافت موجب شده است دانشجويان به‌جاي اينكه ضايعات بازيافت‌پذير را در بخش زباله‌هاي دفني بيندازند، مقدار بيشتري از آن‌ها را وارد جايگاه‌ ضايعات بازيافت‌پذير كنند. وينتريش، نويسنده‌ي مقاله مي‌گويد:

اين نتايج تلويحات مهمي براي شركت‌ها و سازمان‌هاي بازيافت دارد. اين مطالعات شواهد قانع‌كننده‌اي فراهم مي‌كند كه نشان مي‌دهد وقتي مصرف‌كنندگان از موضوع تبديل مواد بازيافتي آگاه مي‌شوند، بازيافت بيشتري انجام مي‌دهند. برجسته‌سازي تبديل مواد بازيافتي به محصولات جديد بايد اولويت اين‌گونه مراكز باشد. افزايش بازيافت نه‌تنها مزاياي اجتماعي و زيست‌محيطي دارد بلكه مواد اوليه‌ي مورد نياز براي توليد پايدار كالاها را در يك اقتصاد چرخشي تأمين مي‌كند.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات