اسكوترهاي برقي چندان هم با محيط زيست سازگار نيستند
شايد در نگاه اول، منطقي باشد كه بگوييم اسكوترهاي برقي سازگاري زيستمحيطي بيشتري نسبتبه ساير وسايل نقليه دارند. اين تجهيزات حين كار هيچگونه گاز گلخانهاي منتشر نكرده، اشكال ترافيك را تشديد نميكنند و آنگونه كه Bird، يكي از شركتهاي محبوب توليدكنندهي اسكوتر در آمريكا تبليغ ميكند: «با يك سواري، هم ترافيك را پشت سر بگذاريد و هم به انتشار دياكسيد كربن پايان دهيد.»
اما نتايج مطالعهاي كه اخيرا منتشر شده، نشان ميدهد كه اسكوترها آنقدرها هم كه فكر ميكنيد، دوستدار محيطزيست نيستند. پژوهشگران دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي دريافتهاند كه بهازاي هر مايل سفر با اسكوتر ميزان CO2 بيشتري در مقايسه با سفر با اتوبوس، دوچرخه، موتورسيكلت يا پيادهروي توليد ميشود.
اين گروه متوجه شد كه اگرچه خود اسكوترها آلودگي زيستمحيطي توليد نميكنند، ولي ساخت مواد به كار رفته در فرايند توليد از بدنه، چرخها و باتريها گرفته تا هزينههاي بخش مونتاژ و شارژ دستگاهها همگي تأثير قابلتوجهي در افزايش انتشار گازهاي گلخانهاي دارند. جو هالينگزورث، نويسندهي مطالعهي يادشده ميگويد:
آنها ادعا ميكنند كه (اسكوترها) دوستدار زمين هستند و بهصورت بالقوه هيچ كربني آزاد نميكنند. اما آنچه ما دريافتيم اين است كه با اينكه هيچ گازي از اگزوز اين تجهيزات خارج نميشود؛ اما قطعا فرايندهاي بالادستي و پاييندستي مرتبط با آنها از انتشار كربن عاري نيستند.
هر مايل سفر با اسكوتر ميزان دياكسيد كربن بيشتري در مقايسه با سفر با اتوبوس، دوچرخه، موتورسيكلت يا پيادهروي توليد ميكند
پژوهشگران، يكي از اسكوترهاي نسل اول ساختهشده توسط Bird را اوراق كرده و سپس شروع به محاسبهي ميزان انتشار كربن در فرايند مونتاژ آنها كردند. مشخص شد كه مواد اوليه و فرايند ساخت بهتنهايي مسئول نيمي از آثار زيستمحيطي هر دستگاه اسكوتر است؛ آثار مخربي كه اگر جريانات نوظهوري مانند ونداليسم عليه اين تجهيزات را نيز لحاظ كنيم، بهصورت آشكاري تشديد خواهند شد.
مدتي است كه اسكوترها هدف جريانهاي ونداليسمي و خرابكارانه قرار گرفته است. قبرستان برد (Bird Graveyard) نام يكي از حسابهاي متخصصي در اينستاگرام است كه سه دوست در غرب لسآنجلس آن را اداره ميكنند. اين حساب بيش از ۹۹۶۰۰ دنبالكننده دارد كه تصاوير مربوطبه ونداليسم اسكتورها را در آن بهاشتراك ميگذارند. يكي از گردانندگان اين حساب متخصصي بهصورت ناشناس در مصاحبه با گاردين ميگويد با اينكه او هميشه حامي ايدهي استفاده از اسكوترها (بهعنوان جايگزيني براي خودروهاي آلاينده) بوده؛ اما فراگير شدن اين وسيلهي نقليه، آنها را تبديل به هدف خوبي براي ونداليسم كرده است. او ميافزايد:
اين ايدهي بسيار خوبي است كه بهصورت بسيار بدي پيادهسازي ميشود. مردم همان كاري را ميكنند كه ديگران انجام ميدهند و نابود كردن اين اسكوترها بخش از آن است. اين نوع اقدامات بايد با هدف مقابلهبهمثل با يك جريان انجام گرفته باشند.
شركتهاي Bird و Lime هنوز در اين مورد اظهارانديشه متخصصيني نكردهاند.
يكي از پديدههاي نوظهوري كه هزينههاي زيستمحيطي استفاده از اسكوترها را در كشورهايي نظير ايالات متحده بالا بردهاند، ونداليسم است. برخي ميگويند فراگيرشدن استفاده از اين نوع وسايل نقليه، عاملي است كه آنها را به هدف آساني براي اين نوع فعاليتهاي مخرب تبديل ميكند.
بنابر اعلام مقامات رسمي اتحاديهي ملي حملونقل شهري، در سال ۲۰۱۸ مردم براي ۳۸.۵ ميليون سفر شهري از اسكوتر استفاده كردهاند. هالينگزورث و پژوهشگران ديگر، شركتهاي توليدكنندهي اسكوتر را تشويق ميكنند كه با روشهايي نظيراعمال مشوقها، استفادهاز قطعات كاراتر، مديريت متمركز و حذف عبورومرور مكرر براي جمعآوري و شارژ روزانهي اسكوترها بتوانند هزينههاي زيستمحيطي ناشي از اين وسايل نقليه را كاهش دهند. هالينگزورث ميگويد:
من اميدوارم مقالهي ما بتواند به مصرفكنندگان بگويد جايگزيني اسكوترها دقيقا به چه معنايي است. همچنيني اميد ميرود كه اين شركتها نيز بهتر بتوانند روش جمعآوري اين اسكوترها و بهينهسازي آنها را مديريت كنند
هم انديشي ها