مرگ آخرين كرگدن سوماترايي در مالزي

دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گزارش‌هاي منتشرشده از مالزي، خبر از مرگ آخرين كرگدن سوماترايي در اين كشور مي‌دهد تا شمار اين گونه‌ي كمياب به‌ زير ۸۰ زنجير در جهان برسد.
تبليغات

با مرگ آخرين كرگدن سوماترايي، اين گونه رسما در مالزي منقرض شد. مقامات حيات‌وحش ايالت صباح در مالزي، روز شنبه رسما خبر مرگ «ايمان (Iman)»، آخرين كرگدن ماده سوماترايي در اين كشور را تأييد كردند. وزارت جهانگردي، فرهنگ و محيط‌زيست مالزي در بيانيه‌اي رسمي اعلام كرد، ايمان روز شنبه ساعت ۱۷:۳۵ دقيقه به وقت محلي درگذشت.

اداره حيات‌وحش ايالت صباح مالزي در اين خصوص گزارش داد، اين كرگدن ماده تقريبا ۲۵ سال سن داشت و در پناهگاه بورنئو درگذشت. كرگدن مذكور از سال ۲۰۱۴ و از زمان به‌دام‌افتادن در پناهگاهي در ايالت صباح در جزيره بورنئو مالزي نگه‌داري مي‌شد.

داتوك كريستينا ليو، وزير امور جهانگردي، فرهنگ و محيط‌زيست مالزي در اين خصوص در بيانيه‌اي ابراز داشت:

ايمان از زمان به دام افتادن در مارس ۲۰۱۴ (فروردين سال ۱۳۹۵) از بهترين مراقبت و مواظبت برخوردار بود. كار بيشتري از دستمان بر نمي‌آمد.

آگوستين توگا، مدير اداره حيات‌وحش صباح در اين خصوص گفت، ايمان به سرطان رحم مبتلا بود كه به‌دليل وجود توموري در مثانه، در روزهاي پاياني زندگاني‌اش درد بسيار شديدي را تحمل مي‌كرد.

انجمن كرگدن بورنئو كه ايمان در يكي از پناهگاه‌هاي آن جان سپرد، پس از درگذشت او در پستي فيسبوكي از او به‌عنوان «موجودي دوست‌داشتني» ياد كرد كه شادي و اميد را با خود براي همه‌ي (اعضاي انجمن) به‌همراه آورده بود.

مقامات اين انجمن در ادامه اين پست نوشتند:

ما هم‌اكنون متحمل درد و غم بسياري هستيم، اما خوشحاليم كه تو (ايمان) ديگر دردي را تحمل نمي‌كني. اميدواريم كه به اندازه تو قوي باشيم تا گونه‌ات را نجات دهيم و همچون تو شجاع باشيم تا هيچ‌وقت دست از مبارزه نكشيم.

آخرين كرگدن نر سوماترايي مالزي كه تام نام داشت، اوايل خردادماه امسال در اثر نقص عضو درگذشت. اداره حيات‌وحش صباح اميدوار بود با وجود تام و ايمان به حفظ نسل اين گونه‌ي در معرض انقراض كمك كند؛ اما تمامي تلاش‌ها نافرجام ماند.

تام،‌ آخرين كرگدن نر سوماترايي مالزي در بستر مرگ. تام خرداد ماه امسال بر اثر نقص عضو جان خود را از دست داد

صندوق جهاني حيات‌وحش، كرگدن سوماترايي را رسما گونه‌اي در معرض خطر اعلام كرده و بنياد بين‌المللي كرگدن نيز برآورد مي‌كند كه كمتر از ۸۰ زنجير از اين جانور در جهان باقي مانده است. هرچند برخي آمارها از وجود تنها ۳۰ كرگدن در جهان خبر مي‌دهد.

سوزي اليس، مدير اجرايي بنياد بين‌المللي كرگدن در بيانيه‌اي ابزار داشت:

ما از اخباري كه به دستمان رسيد شديدا متأسف شديم و به نمايندگي از بنياد بين‌المللي كرگدن، به اداره ‌حيات‌وحش ايالت صباح و تيم انجمن كرگدن بورنئو مراتب تسليت خود را اعلام مي‌كنيم.

كرگدن سوماترايي، كوچك‌ترين كرگدن زنده دنيا محسوب مي‌شود. همچنين اين كرگدن تنها كرگدن آسيايي است كه دو شاخ دارد. به‌گفته‌ي بنياد بين‌المللي كرگدن، باقي كرگدن‌هاي سوماترايي هم‌اكنون در شرايط ويژه‌اي با تدابير امنيتي سختگيرانه در جزيره سوماترا در اندونزي نگه‌داري مي‌شوند. كرگدن‌هاي سوماترايي به‌دليل شكار بي‌رويه و تخريب زيستگاه‌ها با كاهش شديد جمعيت مواجه شدند، اما امروزه، بزرگ‌ترين تهديد براي اين گونه‌ي در معرض خطر، پراكندگي جمعيت اين حيوانات است.

در حال حاضر، پنج گونه كرگدن در جهان يافت مي‌شود كه دو گونه‌ي آن در آفريقا و ۳ گونه ديگر در آسيا زندگي مي‌كند. گونه‌هاي آسيايي شامل كرگدن سوماترايي مي‌شود كه خويشاوندي نزديكي با كرگدن پشمالو دارد كه حدود ۱۰ هزار سال قبل منقرض شده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات