تغييرات اقليمي مي‌تواند منجر به مرگ و خسارت‌هاي بيشتري شود

شنبه ۲۸ دي ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تغييرات اقليمي، پيامدهايي چون افزايش ميزان غرق شدن، تصادف خودرو و خشونت را به‌دنبال خواهد داشت.
تبليغات

با شدت‌گرفتن تغييرات اقليمي و نوسان‌هاي غيرمعمولي دما، سالانه ۲۱۳۵ نفر در ايالات متحده بر اثر حوادثي مانند غرق‌شدن، سقوط و ضرب و جرح، جان خود را از دست مي‌دهند. يافته‌هاي پژوهشگران كالج سلطنتي لندن، كلمبيا و هارواد دراين‌زمينه در مجله‌ي Nature medicine منتشر شد. ارتباط بين نوسان دما (جريان‌هاي غيرمعمول گرما و سرما) و آسيب‌ها قابل توصيف نيست اما به‌گفته‌ي پژوهشگران با تخمين‌ها مي‌توان از مرگ‌ومير جلوگيري كرد.

به‌گفته‌ي مؤلفان پژوهش يادشده، ارتباط آسيب‌ها و خسارات با تغييرات اقليمي تاكنون در پژوهش‌ها كمرنگ بوده است. پژوهش‌هاي گذشته به مطالعه تأثير تغييرات اقليمي بر مرگ‌ومير ناشي از بيماري‌هاي گرمايي يا بيماري‌هاي مرتبط‌با حشرات پرداخته‌اند. به نقل از سازمان جهاني بهداشت، بين سال‌هاي ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰، سالانه ۲۵۰ هزار نفر بر اثر سوء تغذيه، مالاريا، اسهال و استرس گرمايي ناشي از تغييرات اقليمي، جان خود را از دست خواهند داد.

مرجع متخصصين ايران استرس گرمايي

از طرفي، پنج ميليون نفر هم بر اثر جراحت در سراسر دنيا مي‌ميرند و آمار مرگ‌ومير يك به ده خواهد شد. بسياري از اين آسيب‌ها قابل پيشگيري هستند و به‌گفته‌ي مؤلفان، بايد بخشي از تلاش‌ها به آمادگي در برابر شرايط اقليمي فاجعه‌بار اختصاص پيدا كند.

برخي آسيب‌ها از جمله مرگ و مير ناشي از غرق شدن، سقوط و تصادف‌هاي خودرويي، غيرعمدي هستند؛ اما آسيب‌هاي عمدي و تحميلي ناشي از آزار و اذيت و خودكشي، اهميت سلامت ذهن و سازگاري با سياره‌اي در حال تغيير را ثابت مي‌كنند. طبق يافته‌هاي پژوهشي ديگر، نرخ خودكشي در ايالات متحده و مكزيك همراه‌با دماي ميانگين جهاني بالا خواهد رفت. رابي پاركز، مؤلف ارشد اين پژوهش مي‌گويد:

اين مطالعه اهميت سلامت ذهن به‌عنوان سرباري مخفي را نشان مي‌دهد. طبق يافته‌هاي ما، افزايش دما مي‌تواند روي سلامت ذهن افراد به‌ويژه جوانان تأثير بگذارد.

پاركز معتقد است، نياز به انجام پژوهش‌هاي بيشتر درباره‌ي رابطه‌ي بين سلامت ذهن و افزايش دما احساس مي‌شود. دليل افزايش خودكشي و آسيب‌هاي ديگر در طول نوسان‌هاي دمايي هنوز به خوبي درك نشده است. دليل غرق شدن مي‌تواند به نياز افراد براي خنك شدن در هواي گرم مرتبط باشد. پژوهشگرها همچنين به افزايش آشفتگي افراد در هواي گرم و تمايل به مصرف الكل بيشتر اشاره مي‌كنند كه مي‌تواند نتايجي مثل تصادف‌هاي خودرويي و آزار و اذيت را به‌دنبال داشته باشد.

 پژوهش‌هاي ديگر به ارتباط دماي بالا با افزايش جرم و جنايت اختصاص يافته‌اند. در يك سمت طيف، آب و هواي سرد مي‌تواند منجر به سقوط‌هاي بيشتر شود اما طبق اين مطالعه، هواي گرم‌تر ممكن است خطر سقوط جوانان و آسيب‌رساندن به خود را افزايش دهد.

پس از خودكشي، جراحت‌هاي حمل‌ونقل از جمله تصادف‌ خودرو، بخش زيادي از مرگ‌وميرهاي ناشي از نوسان‌هاي دمايي را تشكيل مي‌دهند؛ اما مرگ ناشي از غرق شدن هم با تقريبا ۱۴ درصد افزايش، جهش چشمگيري داشته است. براساس يافته‌هاي مطالعه، مردان جوان بين سنين ۱۵ تا ۳۴ سال بخش زيادي از مرگ‌وميرها را تشكيل مي‌دهند و شهرهايي مثل كاليفرنيا، تگزاس و فلوريدا بيشتر تحت تأثير تغييرات قرار مي‌گيرند.

نوسان‌هاي دمايي سطح استرس را افزايش مي‌دهند

پژوهشگرها براي رسيدن به آمار فوق، به تحليل مرگ‌وميرهاي ناشي از سانحه در ايالات متحده (به‌غير از هاوايي و آلاسكا) بين سال‌هاي ۱۹۸۰ و ۲۰۱۷ پرداختند و اين آمار را با تغييرات غيرمعمول دما در هر ماه مقايسه كردند. آن‌ها از داده‌ها براي تخمين تعداد آسيب‌هاي مرتبط با افزايش دماي جهاني استفاده كردند. طبق پيش‌بيني پژوهشگرها، اگر دماي زمين به ۱/۵ درجه بالاتر از سطح پيش صنعتي برسد، ۱۶۰۰ مورد مرگ‌ومير ناشي از آسيب رخ خواهد داد؛ اما براساس سياست‌هاي فعلي، اين اتفاق بعيد به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. طبق تخمين پژوهشگرها، حتي اگر طبق توافق پاريس دماي زمين كمتر از دو درجه بالاي سطح پيش از انقلاب صنعتي برود، ۲۱۳۵ مورد مرگ و مير رخ خواهد داد. براساس دماي ميانگين جهاني، متأسفانه امروزه كشورها با سه درجه افزايش دما روبه‌رو هستند.

يكي از مزاياي پژوهش‌هاي اقليمي، كمك به تغيير خروجي‌ها است. به‌گفته‌ي مجيد عزتي، مؤلف و استاد كالج سلطنتي لندن: «ما بايد با آماده‌سازي بهتر از طريق خدمات اورژانس، همراهي اجتماعي و هشدارهاي سلامتي براي پاسخ به اين تهديد آماده شويم.» آمار مرگ‌ومير به معيارهايي مثل وضعيت اجتماعي، اقتصادي و دسترسي به مشاوره و بهداشت و درمان وابسته است. استفاده از سرويس‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي مناسب به‌جاي رانندگي مي‌تواند خطر ناشي از رانندگي در آب و هواي بد را كاهش دهد.

به‌گفته‌ي برخي پژوهشگرها، در پژوهش‌هاي آينده‌ي تأثير تغييرات اقليمي بر حوادث، بايد معيارهايي مثل تغيير در بارش باران را هم در انديشه متخصصين گرفت. همچنين نياز به اطلاعات بيشتري درباره‌ي تأثير آسيب‌ها بر جوامع مختلف وجود دارد. آسيب‌هاي اجتماعي تغييرات اقليمي به معيارهايي مثل موقعيت مكاني، نژاد و درآمد هم وابسته‌اند. به‌گفته‌ي مؤلفان: «بخش عمده‌اي از آسيب‌ها را اشكالات بهداشتي عمومي تشكيل مي‌دهند كه داراي پيامدهاي اقتصادي و اجتماعي هستند.»

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات