مايكروسافت دي ‌اكسيد ‌كربني را كه وارد جو زمين كرده، جمع‌آوري مي‌كند

يك‌شنبه ۲۹ دي ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت تصميم دارد براي نجات كره‌ي زمين از گرمايش جهاني، دي‌اكسيدكربن موجود در جو را پاكسازي كند.
تبليغات

مايكروسافت به‌تازگي اعلام كرد كه در انديشه متخصصين دارد تا سال ۲۰۵۰ تمام دي‌اكسيد‌‌كربني را كه تاكنون وارد جو زمين كرده است، از بين ببرد. اين شركت متعهد شده است كه تا سال ۲۰۳۰ به كربن منفي تبديل شود (از انديشه متخصصين انتشار دي‌اكسيدكربن و ساير گازهاي گلخانه‌اي به زير صفر برسد)، به اين معني كه قصد دارد به‌جاي آنكه دي‌اكسيدكربن را توليد و وارد جو زمين كند، اين گاز و ساير گازهاي گلخانه‌اي موجود در جو را كه طي ساليان طولاني در لايه‌هاي فوقاني جو زمين انباشته و موجب گرمايش زمين شده‌اند، جمع‌آوري كند و درنهايت آن‌ها را از بين ببرد.

مايكروسافت مي‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ به كربن منفي تبديل شود و ديگر هيچ گاز گلخانه‌اي توليد نكند

 درحال حاضر، فناوري مورد نياز براي تحقق اين هدف بسيار گران است و ازانديشه متخصصين تجاري به‌طور گسترده در دسترس نيست، به‌همين جهت شركت مذكور در انديشه متخصصين دارد كه طي چهار سال آينده، مبلغ يك ميليارد دلار را به‌منظور توسعه‌ي نوآوري و خلاقيت در زمينه‌ي كاهش توليد، جمع‌آوري و حذف دي‌اكسيد‌كربن از جو زمين سرمايه‌گذاري كند. اين شركت كه از سال ۲۰۱۲ از انديشه متخصصين ميزان توليد دي‌اكسيد‌كربن خنثي بوده، با خريد آفست‌هاي كربن و استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير، مي‌خواهد انتشار گازهاي گلخانه‌اي‌اش را متوقف كند. اين اتفاق با شروع پرداخت هزينه‌هاي داخلي نيز هم‌زمان مي‌شود كه مايكروسافت جهت كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي به واحدهاي تجاري‌اش پرداخت مي‌كند تا از اين طريق توليد اين گازها را به حداقل برساند. به‌گفته‌ي برد اسميت، مدير مايكروسافت، چنين اقداماتي ديگر به اندازه‌ي كافي براي اين شركت بلندپروازانه نيستند. مايكروسافت اكنون قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ كل برق مصرفي‌اش را از منابع تجديدپذير تأمين كند. اين شركت به‌منظور كاهش توليد گازهايي كه موجب گرمايش زمين شده‌اند، شروع به تأمين اعتبار براي واحدهاي تجاري‌اش خواهد كرد تا كل زنجيره‌ي تجاري‌شان بودجه‌ي كافي براي خريد تجهيزات نوآورانه‌ي آب‌وهوايي را داشته باشند.

مرجع متخصصين ايران مدير مايكروسافت

(از چپ به راست): برد اسميت/مدير مايكروسافت، اِمي هود/مدير اقتصادي، و ساتيا نادلا/مديرعامل

خوليو فريدمن، پژوهشگر ارشد در دانشگاه كلمبيا كه پيش از اين رياست بخش تحقيق و توسعه‌ي نيروي سادهوه انرژي را در زمينه‌ي جذب و ذخيره‌ي كربن بر عهده داشت، به وب‌سايت وِرج مي‌گويد:

اين كار مرا به ياد مايكروسافت قديم مي‌اندازد. آن‌ها هميشه عادت داشتند كه كارهاي بزرگ و جسورانه‌اي را مانند همين اقدام جديدشان در زمينه‌ي حذف دي‌اكسيد‌كربن انجام دهند و خوشحالم كه مي‌بينم اين خصيصه در راستاي هدفي وابسته‌به حفظ سياره‌ي زمين، دوباره بازگشته است.

جسورانه‌ترين اقدام مايكروسافت، پافشاري براي جمع‌آوري كربن از جو زمين است. اين شركت مي‌خواهد به فناوري‌هاي نوپا اعتماد كند و از همين رو، سرمايه‌ي قابل توجهي را نيز در يك راه‌حل اقليمي كه همچنان مباحثه‌برانگيز است، تزريق مي‌كند. طرفداران طرح جذب كربن از جو زمين، مانند فريدمن، معتقدند كه فناوري روز دنيا براي دستيابي مايكروسافت به اهدافش، به اندازه‌ي كافي كامل است. اجراي اين روش در حال حاضر بسيار گران تمام مي‌شود. مايكروسافت در حال همراهي اين موضوع است و تزريق يك ميليارد دلار پول نقد درنهايت مي‌تواند اين فناوري را براي شركت‌هاي ديگري كه به‌دنبال راه‌هاي نوين سبز شدن هستند، ارزان‌تر و در عين‌حال جذاب‌تر كند.

مايكروسافت انتظار دارد كه امسال ۱۶ ميليون تُن كربن را از بين ببرد، كه اين حجم تقريبا برابر است با عملكرد ۱۵ كارخانه‌ي زغال سنگ در توليد گازهاي گلخانه‌اي. زدودن دي‌اكسيدكربن از هوا هنوز هم مي‌تواند به ازاي هر تُن ۶۰۰ دلار باشد. با اين نرخ، مايكروسافت بايد ۹.۶ ميليارد دلار هزينه كند تا بتواند فقط گازهاي آزاد شده در سال جاري را از بين ببرد، چه رسد به نابودي كل گازهايي كه از زمان تأسيسش در سال ۱۹۷۵ تا به امروز در جو زمين منتشر كرده است. اما پيش‌بيني مي‌شود كه هرچه تعداد بيشتري از افراد، فناوري‌هاي جديدي كه ميزان خروج گازهاي گلخانه‌اي از آن‌ها منفي است را به رسميت بشناسند، در اين‌صورت ارزش و هزينه‌ي استفاده از آن‌ها به‌شدت كاهش خواهد يافت؛ درست همان‌گونه كه هزينه‌ي انرژي خورشيدي از ۳۰ دلار در هر وات در سال ۱۹۸۰، به كمتر از ۱ دلار در هر وات در سال ۲۰۱۹ كاهش يافت.

اسميت در رويدادي با حضور رسانه‌ها گفت:

تنها راهي كه مي‌توانيم در آن حركتي رو به جلو داشته باشيم، قدم برداشتن در مسير حذف كربن از محيط است. درحال حاضر، فناوري مورد نياز ما براي حل اين اشكال وجود ندارد، حداقل نه به شيوه‌اي كه بتواند به شكلي كه دنياي امروز به آن نياز دارد، مقرون‌به‌صرفه و كارآمد باشد.
مرجع متخصصين ايران مايكروسافت

منتقدان طرح جذب كربن، مانند برني سندرز، سناتور اميدوار به رسيدن به مقام رياست جمهوري ابراز نگراني مي‌كنند كه چشم اميد داشتن به نابودي كربن و ساير گازهاي گلخانه‌اي پس از هوا، باعث مي‌شود كه فشارهاي مربوط به مصرف كمتر سوخت‌هاي فسيلي، از روي صنايع آلاينده برداشته شود. طرح جذب كربن در صنايع سوخت‌هاي فسيلي محبوب است به‌طوري‌كه ۱۰ شركت نفت و گاز در كنارهم تصميم گرفتند كه يك ميليارد دلار براي توسعه‌ي اين فناوري‌ها در سال ۲۰۱۶ هزينه كنند.

مايكروسافت مي‌گويد كه اين شركت متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي را تا بيش از نصف ميزان كنوني كاهش دهد. تغيير مسير به‌سوي منابع تجديد‌‎پذير برق در سال ۲۰۲۵، بخشي از راه رسيدن به اين هدف را هموارتر خواهد كرد، اما زمينه‌هاي ديگر نيز بايد اصلاح شوند. اين شركت نه‌تنها مسئوليت انتشار گازهاي گلخانه‎اي را كه خودش به‌طور مستقيم توليد و منتشر كرده‌ است، به عهده مي‌گيرد، بلكه مسئوليت گازهاي منتشر شده از طرف توليدكنندگاني كه با آن‌ها قرارداد دارند و آلودگي‌هاي ايجاد شده از طرف مصرف‌كنندگان محصولاتش را نيز بر عهده مي‌گيرد. به‌عنوان مثال، وقتي صحبت از ايكس‌باكس مايكروسافت مي‌شود، اين شركت درمورد توليد آلودگي‌هايي مانند موادي كه براي ساخت كنسول بازي درانديشه متخصصين گرفته است، ميزان برقي كه در عمليات ساخت آن مصرف كرده، ميزان گازهاي گلخانه‌اي منتشر شده طي عمليات حمل‌و‌نقل و درنهايت مقدار انرژي‌اي كه هر فرد با اتصال كنسول به برق و بازي با آن مصرف مي‌كند، خود را مسئول مي‌داند.

مايكروسافت قصد دارد در سال جاري ۱۶ ميليون تن دي‌اكسيدكربن را از جو زمين پاكسازي كند

جهت پرداختن به موضوع تغييرات آب‌وهوا ازطريق به‌كارگيري فناوري‌هايي كه ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي در آن‌ها منفي است، مايكروسافت بايد مطمئن باشد كه روشي ايمن و اساساً دائمي براي ذخيره‌ي كربني كه از جو جمع‌آوري مي‌كند، وجود خواهد داشت، تا بعدها دوباره آزاد نشود. نواه ديك، مدير اجرايي نهاد مردمي كربن ۱۸۰، كه در گذشته يك مركز حذف كربن بود، به وب‌سايت ورج گفت:

نكات اصلي هميشه در جزئيات نهفته‌اند، به همين جهت ما به زمان نياز داريم تا اين طرح به‌طور كامل اجرايي شود. فكر مي‌كنم عملكرد شفاف مايكروسافت در مورد اينكه منظور از منفي بودن كربن چيست و چگونه قصد دارد به آنجا برسد، واقعاً مهم است.

مايكروسافت هنوز مشغول دادوستد با شركت‌هايي است كه سوخت فسيلي مصرف مي‌كنند. در ماه سپتامبر، اين شركت اعلام كرد كه با استفاده از بستر ابرمحاسباتي مايكروسافت آژور، همكاري مهمي را با غول‌هاي صنعت نفت يعني شورون و شلومبرژره  آغاز كرده‌ است تا از اين طريق توسعه‌ي راه‌حل‌هاي ابر-بومي را تسريع كند و اطلاعات قابل تعقيب را به‌راحتي در اختيار صنايع قرار دهد. مايكروسافت در اطلاعيه‌ي امروز خود اعلام كرد كه درحال راه‌اندازي يك «محاسبه‌گر پايداري» جديد است تا به مشتريان آژور كمك كند ردپاي كربن خودشان را دنبال كرده و آن‌را گزارش كنند. متخصصان مايكروسافت از اين شركت خواستند تا اقدامات بزرگ‌تري درجهت رفع بحران آب‌و‌هوا انجام دهند. آن‌ها در نامه‌اي كه در ماه سپتامبر نوشتند، خواستار لغو قرارداد همكاري با شركت‌هايي كه سوخت فسيلي مصرف مي‌كنند، عدم حمايت مالي از سياستمداراني كه منكر بحران آب‌و‌هوا هستند و عدم انتشار گازهاي گلخانه‌اي از سوي مايكروسافت تا سال ۲۰۳۰ شدند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات