استراليا با كمك تسلا، در حال ساخت يك باتري به اندازه‌ي زمين فوتبال است

دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
امروزه كمتر كسي است كه از اهميت انرژي‌هاي تجديدپذير به‌‌عنوان يكي از مهم‌ترين روندهاي روبه‌رشد جهاني آگاهي نداشته باشد. حال استراليا با توليد يكي از بزرگ‌ترين باتري‌هاي جهان، راه ذخيره‌سازي آن را هموارتر از گذشته مي‌كند.
تبليغات

نحوه‌ي ذخيره‌سازي انرژي يكي از چالش‌هاي پيش روي كشورهايي است كه مي‌خواهند به ‌جاي سوخت‌ فسيلي، از منابع انرژي تجديدپذير استفاده كنند. منطقه‌ي ويكتوريا در استراليا، به استفاده از زغال سنگ در نيروگاه‌هايي متكي است كه در طول روز و فصول مختلف انرژي توليد مي‌كنند؛ اما دولت استراليا در تلاش است تا سال ۲۰۳۰، حداقل ۵۰ درصد از انرژي خود را از منابع تجديدپذير به دست آورد و براي اين منظور به زيرساخت انرژي، شامل راهي براي ذخيره انرژي خورشيد، باد يا ساير منابع تجديدپذير نياز دارد.

به همين دليل ويكتوريا در حال ساخت يكي از بزرگ‌ترين باتري‌هاي جهان به اسم Megapack است؛ اين باتري غول‌آسا كه به اندازه زمين فوتبال وسعت خواهد داشت، قادر به ذخيره‌سازي ۴۵۰ مگاوات ساعت انرژي است و حداكثر ۳۰۰ مگاوات خروجي نيرو دارد كه دو برابر ذخيره‌ساز انرژي Hornsdale در استرالياي جنوبي است؛ باتري غول‌پيكر ديگري كه توسط شركت تسلا در سال ۲۰۱۸ ساخته و خبرساز شد.

شركت Neoen اين باتري را با همكاري تسلا توليد خواهد كرد، شركتي كه ازطريق توسعه‌ي وسايل نقليه الكتريكي به متخصصي برجسته در فناوري باتري تبديل شده است. استراليا قصد دار در صورت ناپايدار بودن شبكه برق محلي، از اين باتري به‌عنوان همراه خودكار استفاده كند كه مي‌تواند باعث جلوگيري از خاموشي شود؛ اشكالي كه با اضافه بار واردشده به شبكه‌ي برق‎رساني ويكتوريا بيشتر شده است.

يكي از اشكالات ناشي از تغيير آب‌و‌هوا در اين منطقه، تابستان‌هاي بسيار گرم است؛ طوري كه سال گذشته، استراليا گرم‌ترين و خشك‌ترين تابستان چند سال اخير را به ثبت رسانده است كه اين امر باعث ايجاد فشار بيشتر روي ژنراتورهاي حرارتي مي‌شود و به بي‌ثباتي در شبكه برق منجر خواهد شد. چنين باتري بزرگي مي‌تواند انرژي مورد نياز را در خود ذخيره كند تا در هنگام ناپايداري سيستم، مورد استفاده قرار گيرد؛ بنابراين مردم منطقه با اطمينان بيشتري از انرژي برق برخوردار خواهند شد.

هدف استراليا اين است كه باتري را تا پايان سال ميلادي آينده آماده استفاده كند و سياست‌مداران ويكتوريا از آن به‌عنوان بخشي از برنامه‌ي دور شدن دولت از وابستگي به سوخت‌ فسيلي و به سمت آينده‌اي پايدار استقبال مي‌كنند. به‌گفته‌ي آمبروسيو (Lily D’Ambrosio) نماينده‌ي وزير انرژي استراليا، ويكتوريا با احداث يكي از بزرگ‌ترين باتري‌هاي جهان گام قاطعي در مقابله با استفاده از نيروگاه‌هاي زغال سنگي برداشته است و از فناوري‌هاي جديد استقبال مي‌كند تا از انرژي تجديدپذير بيشتري نسبت به هر زمان ديگر بهره‌مند شود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات