دانشمندان گامي ديگر به يافتن ماده تاريك نزديك شدند

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ماده‌ي تاريك، ناشناخته‌ترين ماده‌ي موجود در جهان است؛ دانشمندان موفق شدند يك‌قدم ديگر به كشف اين ماده نزديك شوند.
تبليغات

ماده‌ي تاريك، ماده‌اي نامرئي و ناشناخته‌ترين ماده‌ي موجود در جهان است كه بيشتر فضاي عالم را در برگرفته ‌است. اليته چيستي ماده‌ي تاريك همچنان مورد مباحثه و مناظره است؛ زيرا هنوز به‌طور كامل شناسايي نشده است. تحقيق جديد از گروهي بين‌المللي متشكل از كيهان‌شناسان، با استفاده از داده‌هاي فضاي بين كهكشاني، احتمال‌هاي چيستي ماده‌ي تاريك را تقليل داده است.

سرد يا فازي شكل؟

نتيجه‌ي به‌دست‌آمده از اين تحقيق با ايده‌ي ماده‌ي تاريك فازي در تضاد است و در عوض، وجود مدل ماده‌ي تاريك سرد را پيشنهاد مي‌دهد. اين نتيجه‌ به دانشمندان كمك خواهد كرد تا با اطلاع از خواص ماده‌ي تاريك، به دنبال راه ديگري براي جستجوي آن باشند. ويد ايرسيچ، نويسنده‌ي سرپرست و پژوهشگر مقطع فوق دكتري در دپارتمان نجوم دانشگاه واشنگتن، در مصاحبه با سايت Phys.org مي‌گويد:

كاري كه ما انجام داديم ايجاد قيدها و محدوديت‌هايي براي چيستي ماده‌ي تاريك است و اين فرضيه كه ماده‌ي تاريك فازي، تشكيل‌دهنده‌ي تمام ماده‌ي تاريك است، با داده‌هاي ما تناقض دارد.

هردو فرضيه‌ي ماده‌ي تاريك فازي و ماده‌ي تاريك سرد به دنبال توضيحي براي تأثيرات ماده‌ي تاريك بر كهكشان‌ها و فضاي بين كهكشاني هستند كه آن‌ها را از هم جدا مي‌كند. بااين‌حال، به انديشه متخصصين مي‌رسد كه هر دو فرضيه در مدل‌سازي بر اساس آخرين مشاهدات فضاي بين كهكشاني با شكست روبه‌رو مي‌شوند. در اين مورد، هنگامي‌كه گروه تحقيقاتي بر اساس مشاهدات به شبيه‌سازي محيط بين كهكشاني و محاسبه‌ي نوع ذره‌اي كه ممكن است ماده‌ي تاريك باشد پرداختند، به اين نتيجه رسيدند كه با وجود اينكه اين نوع ذره هنوز هم ممكن است وجود داشته باشد، به انديشه متخصصين مي‌رسد فرضيه‌ي ماده‌ي تاريك فازي كارآمد نباشد.

در جستجوي ماده‌ي تاريك

بدون در انديشه متخصصين گرفتن چيستي ماده‌ي تاريك، شناسايي آن براي بسياري از دانشمندان به‌صورت يك هدف دست‌نيافتني باقي‌مانده است؛ اما چرا كشف طبيعت ماده‌ي تاريك اهميت دارد؟ با كنار هم قرار دادن تمام كشفيات درباره‌ي ماده‌ي تاريك، درك ما از نيروهاي اصلي و بنيادي جهان دوباره تعريف مي‌شود؛ به‌عنوان‌ مثال، هِندريك هيلدبرانت فضانورد، در دسامبر سال ۲۰۱۶ كارهايي را كه درباره‌ي ماده‌ي تاريك انجام داده است، اين‌گونه بيان مي‌كند:

يافته‌هاي ما به تصحيح مدل‌هاي تئوريك درباره‌ي چگونگي رشد عالم از بدو پيدايش تا به امروز، كمك خواهد كرد.

اين كار با توصيف جديدي كه از ماده‌ي تاريك دارد، ممكن است تغييرات خوبي درروند پيشرفت دانشمنداني ايجاد كند كه در جستجوي ماده‌ي تاريك هستند. ايرسيچ مي‌گويد:

درهرصورت، فضاي بين كهكشاني هنوز هم زمينه‌اي غني براي فهم ماده‌ي تاريك است.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات