پهپادها جاي سگ‌هاي گله را مي‌گيرند

سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پيشرفت فناوري، پاي خود را به دامداري نيز باز كرده است و دامداران مي‌توانند بسياري از امور حتي وظايف سگ گله را ازطريق پهپادها انجام دهند.
تبليغات

از آنجا كه در چند سال اخير، دامداران بيشتري شروع به استفاده از فناوري براي مزارع خود كرده‌اند، پهپاد جديدي براي اين منظور توليد شده‌ است. آدام كر، متخصص پهپاد از شركت DJI Ferntech مي‌گويد:

به‌كارگيري پهپادها براي مصارف دامداري باعث شده است تا نمايشگاه ملي دامداري در هميلتون به يكي از بزرگ‌ترين رويدادها در تقويم اين شركت تبديل شود. كشاورزان در طول دو سال گذشته از فناوري پهپاد براي كارهاي خطرناك، كثيف يا حتي كسل‌كننده استفاده كرده‌اند.

كوري لامبث،‌ دامداري كه در مزرعه‌ي گاو و گوسفند نورث كنتربري نزديك روتردام فعاليت دارد، از اين پهپادها براي اموري نظير جابه‌جايي دام، كنترل كارآمدتر ميزان آب و خوراك استفاده مي‌كند. او مي‌گويد:

بهترين زمان براي استفاده از پهپاد در فصل زمستان است كه به‌خاطر سرماي هوا نمي‌خواهم از خانه بيرون بروم. پهپادم را به دورواطراف مزرعه به حركت درمي‌آورم تا مطمئن شوم كه همه‌ي دام‌ها پشت حفاظ هستند. علاوه‌براين، زمان وضع‌حمل گوسفندها مي‌توانيم‌ ازطريق اخبار تخصصي دوربين موجود در پهپاد اوضاع را زير انديشه متخصصين داشته باشم و هيچ مزاحمتي براي گوسفند نر ايجاد نكنم.

ارزش آخرين مدل پهپاد شركت DJI Mavic معادل ۳۵۰۰ دلار است كه مي‌تواند صداها را ضبط كرده و آن را ازطريق اسپيكر پخش كند، به‌عنوان‌مثال صداي پارس سگ يا ساير صداها را بسيار بلند در سراسر مزرعه پخش مي‌كند.

همين ويژگي پهپاد به دامداران كمك مي‌كند تا حيوانات را سريع‌تر جمع كنند و در مقايسه با سگ گله، استرس كمتري به گاوها و گوسفندها وارد شود. گاوها گاهي اوقات نسبت به گوساله‌هايشان حالت دفاعي دارند و درنتيجه موقع نزديك‌شدن سگ گله به گوساله، سعي مي‌كنند به او حمله كنند؛ اما اين موضوع درباره‌ي پهپاد اتفاق نمي‌افتد. بااينكه شايد برخي دامداران استفاده از پهپاد را نشانه‌ي تنبلي بدانند،‌ اما پهپادها مي‌توانند باعث صرفه‌جويي در زمان و پول شوند.
مرجع متخصصين ايران پهپاد

بن كراسلي، نسل چهارم از يك خانواده‌ي دامدار است كه پس از آنكه ديد لامبث از پهپاد براي كارهاي روزمره‌ي دامداري استفاده مي‌كند،‌ يك پهپاد خريد. او مي‌گويد:

بااينكه برخي دامداران دربرابر فناوري‌هاي جديد مقاومت مي‌كنند، اما بسيار مهم است كه همگام با فناوري‌ها پيش برويم. دامداران با استفاده از پهپاد مي‌توانند حداكثر درعرض يك ساعت بر مزرعه‌ي خود نظارت كنند و با اين كار بهره‌وري را افزايش دهند و در زمان صرفه‌جويي كنند، هرچند در حالت عادي گاهي اوقات بيش از نصف روز براي پيداكردن نشتي آب زمان مي‌برد. به‌عنوان مثال براي ‌پدربزرگم كه در مزرعه زندگي مي‌كند و استفاده از تلفن همراه برايش دشوار است، مطمئناً استفاده از پهپاد تعجب‌آور خواهد بود.درحالي‌كه پهپادها بخش جديدي از دامداري به‌حساب مي‌آيند، اما گاهي اوقات به‌خصوص در شرايط بد جوي كارايي ندارند. هنگام وزش باد شديد يا بارش باران نمي‌توانيد از اين فناوري استفاده كنيد،‌ هرچند مطمئنم كه پيشرفت‌هايي در اين زمينه صورت خواهد گرفت تا بتوان در طول زمستان هم آن را به كار برد، به‌هرحال در روزهاي باراني مي‌توان از سگ گله استفاده كرد.

آقاي لامبث مي‌گويد:

قصد ندارم زمان كار در مزرعه پنج سگ گله‌ام را با خود نبرم. قطعاً سگ‌ها هميشه جايگاه خود در مزرعه را خواهند داشت. يكي از نقاط ضعف پهپادها و هر وسيله‌ي برقي اين است كه بايد آن‌ها را شارژ كنيد و عمر مفيدشان به‌اندازه‌ي سگ‌ها نيست.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات