دانشمندان عملا سرعت حركت نور را تحت كنترل درآوردند

شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پژوهشگران با تكنيكي انقلابي موفق شده‌‌اند بدون تغيير در نوع محيط، سرعت نور را در فضاي آزاد از نصف به ۳۰ برابر سرعت عادي نور برسانند و نيز مسير حركت آن را معكوس كنند.
تبليغات

بالاخره خبر رسيده است كه پژوهشگراني از دانشگاه مركزي فلوريدا راهي براي كنترل سرعت نور يافته‌‌اند. آن‌‌ها نه‌‌تنها توانسته‌‌اند سرعت يك پالس نور را افزايش دهند، بلكه موفق شده‌اند از سرعت آن بكاهند و حتي جهت حركت آن را نيز معكوس كنند. اين دستاورد گامي مهم در پژوهش‌‌هايي است كه مي‌‌تواند روزي منجربه ارتباطات نوري كارآمدتر شود؛ چراكه اين فناوري مي‌تواند براي كاهش تراكم داده‌ها و جلوگيري از فقدان اطلاعات مورداستفاده قرار گيرد و در آينده نيز با بالاتر رفتن نرخ انتقال داده‌‌ها و نيز افزايش شمار تجهيزاتي كه به شبكه متصل خواهند شد، مسلما وجود اين نوع ابزار كنترلي ضروري خواهد بود.

تلاش‌هاي پيشين در كنترل سرعت نور تنها شامل عبوردادن نور از مواد گوناگون مي‌شد تا بدين‌‌ترتيب بتوان با تغيير محيط، سرعت حركت نور را كنترل كرد. اين روش جديد براي اولين‌بار به ما اجازه خواهد داد كه سرعت نور را در فضاي آزاد نيز تنظيم كنيم، بدون اينكه نيازي به تغيير در نوع محيط باشد.

آيمان ابوردادي، استاد دانشكده‌‌ي اپتيك و فتونيك دانشگاه مركزي فلوريدا مي‌‌گويد:

اين اولين رونمايي از (تكنيك) كنترل سرعت پالس نوري در فضاي آزاد است و اين دستاورد قرار است راه را براي بسياري از متخصصي‌‌هاي آينده هموار كند. بافر نوري تنها يكي از اين متخصصدها است، اما مهم‌تر از همه اينكه تكنيك فعلي به روشي ساده پياده‌‌سازي شده و قابل‌‌اطمينان و تكرارپذير است.

ابوردادي به‌‌همراه همكارش ايست كنداكچي نشان دادند كه مي‌‌توان سرعت يك پالس نوري را تا حد ۳۰ برابر سرعت عادي نور افزايش داد يا آن را به يك‌دوم اين مقدار رساند و درعين‌‌حال، موفق شدند مسير حركت اين پالس را معكوس كنند.

پژوهشگران بااستفاده از يك دستگاه مخصوص بانام «مدولاتور نوري فضايي» (Spatial light modulator) توانستند ويژگي‌‌هاي فضا و زمان را تلفيق كنند و درنتيجه اين توانايي به آن‌‌ها اجازه داد تا سرعت پالس نور را تحت كنترل درآورند. تلفيق اين دو ويژگي، كليد موفقيت روش اشاره‌شده محسوب مي‌‌شود. ابوردادي مي‌‌گويد:

ما به‌‌سراغ خود پالس رفتيم و توانستيم با سازمان‌‌دهي مجدد انرژي اين پالس درقالب تركيب درجه‌‌ي آزادي فضا و زمان آن، سرعت حركت پالس را كنترل كنيم. ما از دستيابي‌‌به اين نتايج بسيار خرسند هستيم و اميدواريم اين نقطه‌‌ي آغازي براي پژوهش‌‌هاي آتي باشد.

نتايج اين پژوهش اخيرا در نشريه‌‌ي Nature Communications منتشر شده‌اند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات