اولين هواپيماي تجاري مجهز به سوخت هيدروژني به پرواز درآمد
رسانههاي بريتانيايي چند روز پيش اعلام كردند نخستين پرواز يك هواپيماي تجاري هيدروژني با موفقيت انجام شده است. هواپيماي موردمباحثه كه متعلقبه ZeroAvia است، هواپيمايي ۶ سرنشين بهحساب ميآيد كه بهجاي سوختهاي فسيلي سنتي، متكيبر پيلهاي سوختي هيدروژني است. آنطور كه خبرگزاريها ميگويند، هواپيماي هيدروژني يادشده در آسمان كرنفيلد انگلستان پرواز كرده است؛ پرواز هواپيما شامل تيكاف، پرواز در مسيري مشخص و سپس فرود بدون بروز هيچگونه اشكال بود.
درحاليكه آزمايشهاي مقدماتي و شبيهسازيهاي مربوط به وسايل نقليهي eVTOL مجهز به سوخت هيدروژني طي سالهاي گذشته بهدفعات در اخبار ظاهر شدهاند (نظير تاكسي Skai شركت Alaka'i Technologies)، شركت ZeroAvia ميگويد هواپيماي ۶ سرنشينهي Piper كلاس M بزرگترين هواپيماي متكيبر سوخت هيدروژني در دنيا بهحساب ميآيد. اين هواپيما طي ماههاي اخير به قابليتهاي بيشتري براي پرواز مجهز شده و روند تكاملش ادامه دارد.
ZeroAvia كه دفتر اصلياش در شهرهاي لندن و كاليفرنيا قرار دارد، روي توليد هواپيمايي تجاري كه بتواند حداكثر ۲۰ نفر سرنشين را به جايي ديگر منتقل كند كار ميكند. همچنين اين شركت مشغول كار روي خودروهاي الكتريكي براي اهدافي همچون تحويل بسته يا زراعت است. اين شركت نوپا كه از سال ۲۰۱۷ فعاليت خود را آغاز كرده ميگويد پيشرانهي هيدروژن-الكتريكي هواپيما، هيچگونه گاز مضري به هوا وارد نميكند؛ زيرا توانايي تبديل هيدروژن مايع به برق را دارد و براي قدرترساني به هواپيما صرفا از هيدروژن و اكسيژن استفاده ميكند. ZeroAvia ميگويد اين پيشرانه ميتواند صنعت هوانوردي تجاري را كربنزدايي كند. تنها چيزي كه هواپيماي موردمباحثه در هوا منتشر ميكند، بخار آب است.
ZeroAvia ميگويد بدون هيچگونه علم جديد و ويژه، هواپيماي هيدروژني داراي پتانسيل لازم است تا در آينده بتواند همان مسيري را كه هواپيماهاي مجهز به سوخت فسيلي طي ميكنند، طي كند. درضمن هواپيماي هيدورژني در آينده خواهد توانست همچون ديگر هواپيماها، بار حمل كند. مديرعامل ZeroAvia در گفتوگو با رسانهها اعلام كرد: «كاري كه ما انجام ميدهيم، جايگزين كردن موتورهاي متكيبر سوخت فسيلي با چيزي است كه بهعنوان موتورهاي هيدروژني الكتريكي شناخته ميشوند». يك هواپيماي پروتوتايپ (نمونهي پيشتوليد) قبلا با اين موتور بهپرواز درآمده، اما هواپيماي ZeroAvia نخستين هواپيماي سطح تجاري است كه با هيدروژن بهپرواز در ميآيد.
آزمايش پرواز هواپيماي هيدروژني ZeroAvia كه سهشنبهي گذشته انجام شد، بهعنوان «دستاوردي بزرگ» در پروژهي HyFlyer شناخته ميشود؛ HyFlyer پروژهاي در حوزهي تحقيقوتوسعهي پرواز است كه مستقيما توسط دولت بريتانيا حمايت ميشود. HyFlyer در تلاش است شركتهاي مختلف را بهتوليد پيشرانههايي كه هيچگونه گاز مضري به هوا وارد نميكنند، ترغيب كند. درواقع هدف نهايي HyFlyer، فراهمسازي بستر مناسب براي جايگزيني موتورهاي پيستوني متكيبر سوخت فسيلي با موتورهاي جديد است.
آزمايشي كه در كرنفيلد انجام شد، نخستين گام برنامهاي جاهطلبانه بهحساب ميآيد. ZeroAvia در بيانيهي خود اعلام كرد قصد دارد تا پيش از پايان سال جاري ميلادي، هواپيما را باري ديگر بهپرواز دربياورد؛ پروژهي دوم پرواز شامل پروازي ۲۵۰ مايلي (تقريبا ۴۰۲ كيلومتر) بر فراز اوركني خواهد بود. ZeroAvia ميگويد طول اين مسير تقريبا مشابه مسيرهاي بزرگ و شلوغ نظير لس آنجلس به سان فرانسيسكو يا لندن به ادينبرو است.
اگر پرواز دوم بهشكلي امن و بدون اشكال بهاتمام برسد، مزيتهاي تجاري صنعت فناوري باري ديگر بهاثبات خواهد رسيد. در پي اين اتفاق، قطعا موج جديدي از اشتياق به اين حوزه در بين سرمايهگذاران بهراه خواهد افتاد. ZeroAvia ميگويد پيشتر هواپيماهايي آزمايشي با استفاده از پيلهاي سوختي هيدروژني بهعنوان منبع انرژي بهپرواز درآمدهاند؛ بااينحال هواپيماي اين شركت ابعاد بسيار بزرگتري دارد و هواپيمايي در سطح تجاري است. مديرعامل ZeroAvia ميگويد امكان پرواز تجاري با اين هواپيما «خيلي زود» فراهم خواهد شد. ZeroAvia اعلام كرده طبق برنامهي خود قصد دارد هواپيماهاي هيدروژني را در عرض سه سال وارد خطوط هوايي كند.
هم انديشي ها