موتور GE9x هواپيماي بويينگ 777x گواهي اداره فدرال هوانوردي را دريافت كرد
هواپيماي جديد بوئينگ 777X بهلطف دريافت گواهي رسمي ادارهي فدرال هوانوردي (FAA) مانعي ديگر براي پرواز در آسمان از پيشروي برداشته و در آيندهاي نهچندان دور خواهد توانست مسافران را كيلومترها جابهجا كند. ادارهي فدرال هوانوردي در اطلاعيهاي اعلام كرد موتور جت عظيم بوئينگ 777X كه براي بهپرواز درآوردن اين هواپيماي پهنپيكر استفاده ميشود، از استانداردهاي لازم برخوردار است و بههمين دليل گواهي دريافت ميكند. شركت جنرال الكتريك (General Electric)، دوشنبهي گذشته اعلام كرد FAA رسما استانداردهاي GE9x (بزرگترين موتور جت ساختهشده در تمام دورانها) را تأييد كرده است.
جان اسلتري، مديرعامل واحد هوانوردي جنرال الكتريك در بيانيهاي گفت: «هيچ موتور جايگزيني وجود ندارد كه بتواند به ابعاد و قدرت و بهرهوري ارائهشده توسط GE9x دست پيدا كند. اين موتور جت فراتر از حد انتظارات ارزش دارد و موتوري قابلاطمينان براي مشتريان ما در صنعت هوانوردي بهحساب ميآيد». بوئينگ تاكنون بيانيهاي اختصاصي براي شفافسازي دربارهي اين خبر منتشر نكرده است. بااينحال شركت موردمباحثه در توييتر در پاسخ به توييت جنرال الكتريك نوشت: «كاري عالي انجام داديد، به تيم شما تبريك ميگوييم».
GE9x جنرال الكتريك بزرگترين موتور جت ساختهشده در تاريخ است
ادارهي فدرال هوانوردي در بيانيهي جديد خود اعلام كرد موتور GE9x را بهمدت ۵٬۰۰۰ ساعت تحت آزمايشهاي دقيق و سخت قرار داده و درنهايت تصميم گرفته مجوز پرواز به آن اعطا كند. اعطاي مجوز ادارهي فدرال هوانوردي به GE9x باعث ميشود هواپيماي پهنپيكر بوئينگ 777X قدمي ديگر به پرواز در آسمان نزديك شود. پس از معرفي اوليهي موتور GE9x، برخي اتفاقات برنامهريزينشده پيش آمد تا چالشهايي پيشروي جنرال الكتريك قرار بگيرد؛ بااينحال بهانديشه متخصصين ميرسد اكنون همهچيز طبق برنامه ميرود و اشكالات، يكي پس از ديگري درحال رفع شدن هستند.
مشخصههاي موتور جت جديد جنرال الكتريك نشان ميدهند با موتوري بسيار مهم و سطح بالا طرف هستيم. GE9x متشكل از ۱۶ پره است و متخصص با قطر ۱۳۴ اينچ دارد (تقريبا به پهناي بدنهي هواپيماي بوئينگ ۷۳۷!). جنرال الكتريك در رويداد معرفي GE9X اعلام كرد اين موتور جت بههنگام تيكاف، ۱۱۰٬۰۰۰ پوند نيروي پيشرانش ايجاد ميكند؛ اين ميزان نيروي پيشرانش، تقريبا دو برابر بيشتر از نيروي پيشرانش ارائهشده توسط دو موتور مدل اوليهي بوئينگ ۷۴۷ است. جنرال الكتريك همچنين ميگويد موتور GE9x كمصداترين موتور جتي است كه اين شركت موفقبه توليدش شده؛ آن هم در شرايطي كه ۱۰ درصد مصرف انرژي كمتر دارد.
جنرال الكتريك ميگويد بخشهايي از موتور GE9x با استفاده از تركيب چند ماده توليد شدهاند كه اين موضوع شامل پرههاي توربين هم ميشوند. جنرال الكتريك اعلام كرد اين پرهها توسط شركتي ايتاليايي با نام Avio Aero بهروش چاپ سهبعدي توليد شدهاند.
تصوير بالا هواپيماي بوئينگ ۷۴۷ را نشان ميدهد؛ در بخش راست تصوير، موتور GE9x و در بخش چپ، موتور عادي بوئينگ ۷۴۷ ديده ميشود؛ به تفاوت ابعاد موتورها دقت كنيد
موتور GE9x بهطور ويژه براي هواپيماي بوئينگ 777x توليد شده؛ 777x نخستين هواپيماي تجاري دنيا است كه بالَكِ آن بهسمت بالا تا ميشود. بوئينگ در جريان برگزاري نمايشگاه Paris Air Show 2019 براي نخستين بار اين نوع بالك جديد را بهنمايش گذاشته بود. اين شركت همچنين در آن زمان اعلام كرد برخي اشكالات در موتور جت باعث شدهاند نخستين پرواز رسمي 777x بهتأخير بيافتد.
هواپيماي مسافربري 777x كه بر اساس مدلش ميتواند بين ۳۸۴ تا ۴۳۶ مسافر را جابهكند كند سرانجام در ژانويهي ۲۰۲۰ (دي و بهمن ۱۳۹۹) براي نخستين بار به پرواز درآمد. در ابتدا گفته ميشد بوئينگ 777x قرار است در سال ۲۰۲۱ وارد خطوط هوايي شود، اما اين اتفاق يكسال به تأخير افتاد تا نخستين پرواز رسمي هواپيماي پهنپيكر جديد بوئينگ در سال ۲۰۲۲ رخ دهد.
شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران چه انديشه متخصصيناتي دربارهي اين خبر داريد؟
هم انديشي ها