با ولوسيتي، تاكسي پرنده عمودپرواز شركت ولوكوپتر، آشنا شويد
هواپيماهاي عمودپرواز (Vertical Take-off and Landing يا VTOL) نسل نسبتا جديدي از هواپيماها هستند كه توجه شركتهاي بزرگ زيادي را جلب كردهاند. طبق آمار، تاكنون شمار درخورتوجهي از شركتهاي حوزهي هوافضا بخش مهمي از منابع و زيرساختهاي خود را به هواپيماهاي عمودپرواز اختصاص دادهاند و معتقد هستند اين وسايل پرنده ميتوانند آيندهي صنعت حملونقل شخصي را بهطور محسوسي متحول كنند.
هواپيماهاي عمودپرواز ازلحاظ تئوري ممكن است در نقش «تاكسي پرنده» هم ظاهر شوند. ولوكوپتر (Volocopter) يكي از شركتهايي است كه در اين حوزه سرمايهگذاري هنگفتي كرده است و قصد دارد بخشي از آيندهاي را بهسلطهي خود دربياورد كه تاكسيهاي پرنده تشكيل ميدهند. ولوكوپتر موفق شده است هواپيمايي عمودپرواز با نام ولوسيتي (Volocity) توليد كند كه فاصلهي چنداني تا تبديل به محصولي نهايي ندارد.
جمعهي گذشته، استارتاپ ولوكوپتر جزئيات مربوط به جديدترين وسيلهي نقليهي پرندهي خود را با رسانهها در ميان گذاشت. در ويدئويي كه ولوكوپتر منتشر كرد، مدير تجاري ارشد شركت، يعني كريستين باوِر، حضور دارد و توضيحاتي دربارهي فناوريهاي بهكاررفته در ولوسيتي ارائه ميدهد. باوِر ادعا ميكند ولوسيتي با اتكا بر جديدترين فناوريهاي روز دنيا، سفري ايمن و راحت براي مردم فراهم ميكند. ولوكوپتر ميگويد ولوسيتي نخستين هواپيماي عمودپرواز الكتريكي بازار بهحساب ميآيد و كريستين باوِر در ويدئو منتشرشده تأييد ميكند ولوسيتي تابع تمامي قوانين وضعشدهي آژانس ايمني هوانوردي اروپا (EASA) است.
يكي از مباحث مهمي كه دربارهي هواپيماهاي عمودپرواز مطرح ميشود، امنيت آنها است. براساس اطلاعات رسمي، ولوستي به ۱۸ روتور (پروانه) مجهز است تا مسافران را در پروازي امن به مقصد برساند. كريستين باور در ويدئو منتشرشده تأكيد ميكند سيستمهاي چندگانهسازي (Redundancy) داخلي اين هواپيماي عمودپرواز باعث ميشوند ولوسيتي ازلحاظ تئوري بتواند بدون اينكه دچار اشكال شود، يك يا دو عدد از روتورهايش را از دست بدهد. اگر اين تعداد روتور هنگام پرواز دچار اشكال شوند، خطري متوجه ولوسيتي نميشود و اين هواپيما ميتواند سفرش را تا مقصد تعيينشده بهاتمام برساند.
همين موضوع را ميتوان براي مجموعهباتريهاي بهكاررفته در ولوسيتي مطرح كرد. باور ميگويد درصورتيكه حداكثر دو عدد از اين مجموعهباتريها انرژيشان تمام شود، ولوسيتي بازهم بدون اشكال به پرواز ادامه ميدهد. ولوسيتي مجموعا ميزبان ۹ مجموعهباتري است؛ البته فعلا جزئيات دقيقي دربارهي ظرفيت و ديگر مشخصههاي آنها دردسترس نداريم. تنها اطلاعاتي كه داريم، اين است كه باتريهاي مذكور در دستهي باتريهاي ليتيوميون جاي ميگيرند كه امكان تعويض آنها وجود دارد و ميتوانند به ولوسيتي كمك كنند حداكثر ۲۲ مايل (۳۵٫۴ كيلومتر) پرواز كند.
ممكن است فكر كنيد كه اين مسافت پرواز يكي از ضعف فعلي ولوسيتي محسوب ميشود. در انديشه متخصصين داشته باشيد ماهيت هواپيماهاي عمودپرواز بهگونهاي است كه باعث ميشود اين وسايل نتوانند به جاهاي خيلي دور سفر كنند. بهنوشتهي متخصص كارشناس رسانهي سينت، شركتهاي توليدكنندهي هواپيماهاي عمودپرواز نيز چنين انتظاري از اين محصولات ندارند. اكثر شركتهايي كه در اين حوزه ورود كردهاند، به هواپيماهاي عمودپرواز بهعنوان وسيلهاي نگاه ميكنند كه باعث ميشوند بتوان به مناطق نزديك شهر سفر كرد، بدون اينكه لازم باشد براي مدت طولاني در ترافيك جاده منتظر ماند. اين هدف فعلي هواپيماهاي عمودپرواز است؛ حداقل فعلا.
حداكثر سرعت حركت ولوسيتي در آسمان حدودا ۶۸ مايلبرساعت (۱۰۹٫۴ كيلومتربرساعت) اعلام شده است. ولوكوپتر اعلام كرده كه ميخواهد مدل آزمايشي ولوسيتي را به مرحلهي توليد نهايي برساند. اين مدل را متخصصان يادگيريديده هدايت خواهند كرد و هركسي نميتواند آنها را هدايت كند.
ولوكوپتر ميگويد درنهايت ولوسيتي را به هواپيمايي خودران تبديل ميكند. مدل نهايي قرار است دوربينهاي پرتعداد داشته باشد. هنوز فاصلهي زيادي تا رسيدن به دوراني داريم كه خودروهاي كاملا خودران در بازار عرضه شوند؛ بنابراين، منطقي است اگر بگوييم هواپيماهاي كاملا خودران قرار نيست در آيندهاي نزديك از راه برسند. پس در بهترين حالت ممكن، به ولوسيتي بهعنوان محصولي نگاه كنيد كه در مراحل آخر پروتوتايپ قرار دارد.
انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران دربارهي هواپيماي عمودپرواز ولوكوپتر چيست؟
هم انديشي ها