Arrow؛ نخستين پهپاد رزمي مافوق ‌صوت دنيا با ظاهري شبي UFO و سرعت سرسام‌آور

يك‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يك شركت هوافضاي سنگاپوري از توليد پهپادي مافوق ‌صوت رزمي با نام Arrow خبر مي‌دهد كه شبيه بشقاب پرنده است و ۹ تا ۱۶ ميليون دلار ارزش دارد.
تبليغات

شركتي سنگاپوري در حوزه‌ي هوافضا موفق ‌به توليد پهپادي رزمي شده است كه مي‌تواند به سرعت مافوق ‌صوت دست پيدا كند. براساس گزارش Futurism،‌ شركت Kelley Aerospace اين پهپاد را كه در دسته‌ي وسيله‌هاي نقليه‌ي هوايي بدون سرنشين (UAV) قرار مي‌گيرد، به‌عنوان مدلي مفهومي معرفي كرده و آن را Arrow ناميده است.

مطابق آنچه Auto Evolution مي‌نويسد، پهپاد رزمي Arrow مي‌تواند بيش از ۲۶۰۰ مايل دريايي (۴۸۱۵٫۲ كيلومتر) را با سرعت ۲٫۱ ماخ (۲۵۹۲٫۶ كيلومتر بر ساعت) طي كند. اين يعني از لحاظ تئوري پهپاد رزمي Arrow مي‌تواند با اين سرعت سرسام‌آور در مدت اندكي بيش از سه ساعت از لس آنجلس به توكيو برسد و ديوار صوتي را بشكند. طراحي ظاهري پهپاد Arrow تا حد زيادي ما را ياد بشقاب‌پرنده (UFO) مي‌اندازد.

با وجود يدك كشيدن برچسب ارزش ۹ تا ۱۶ ميليون دلار، Arrow از همين حالا توجه خريداران را جلب كرده است. Kelley Aerospace از ثبت ۱۰۰ پيش‌خريد براي Arrow خبر مي‌دهد. مشتريان احتمالا قصد دارند از پتانسيل‌هاي اين پهپاد  براي توانمندتر كردن ناوگان جنگي استفاده كنند.

Arrow پهپادي ترسناك و سريع است كه به ‌لطف استفاده از بدنه‌ي فيبر كربن، وزن كمي دارد و قطعا در نبردهاي هوايي بسيار مؤثر ظاهر مي‌شود. Kelley Aerospace مي‌گويد Arrow طراحي شده است تا در نقش مكملي براي هواپيماهاي سرنشين‌دار ظاهر شود و نيروي جنگي را در نبردهاي هوايي تقويت كند. 

مرجع متخصصين ايران ناوگان پهپاد رزمي Arrow درحال پرواز نماي جلو

همچون بسياري از پهپادهاي امروزي، Arrow را مي‌توان توسط يك اپراتور كنترل كرد. اين پهپاد مي‌تواند به‌صورت خودكار تيكاف كند؛ موضوعي كه اگر فيلم‌هاي سري ترميناتور را ديده باشيد، ترسناك به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد. پهپاد رزمي Arrow را مي‌توان به‌عنوان بخشي از مأموريتي بزرگ‌تر، در ناوگاني از هواپيماها به ‌پرواز درآورد.

به ادعاي Flight Global، دو مورد از UAV-هاي ديگر Kelley Aerospace كه در مرحله‌ي پروتوتايپ هستند، ‌اكنون در ايالات متحده‌ي آمريكا و سوئد مراحل آزمايش را مي‌گذرانند. ايالات متحده به‌صورت گسترده از پهپاد در عمليات‌ نظامي استفاده مي‌كند. 

در سه‌ دهه‌ي گذشته، تعداد UAV-ها در نبردهاي هوايي به ‌شكلي در خور توجه افزايش پيدا كرده است. در دوران تهاجم سال ۲۰۰۳ به عراق، ايالات متحده‌ تعداد بسيار كمي پهپاد داشت؛ اما براساس آمار PBS International، اكنون داراي بيش از ۷۰۰۰ فروند UAV براي اهداف نظامي است.

Arrow پهپاد مافوق ‌صوت بسيار پيشرفته‌اي محسوب مي‌شود، اما نبايد هدف اصلي توليد اين دستگاه رده‌بالا را فراموش كنيم. Arrow قرار است سلاحي جنگي و مرگبار باشد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات