آيا ۲۰۱۶ سال هدست هاي واقعيت مجازي خواهد بود؟

پنج‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پس از انتشار اخبار و حواشي مختلف درباره‌ي سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزارهاي مرتبط با تكنولوژي واقعيت مجازي، حال به انديشه متخصصين مي‌رسد روياي علاقه‌مندان به اين فناوري در حال محقق شدن است و ۲۰۱۶، سال هدست‌هاي واقعيت مجازي خواهد بود.
تبليغات

پس از گذر از نمايشگاه‌ها و رويدادهاي مختلف، حالا تكنولوژي واقعيت مجازي در حال شكل گرفتن است. اين شكل‌گيري در نهايت به سالي ختم خواهد شد كه به انديشه متخصصين مي‌رسد سال هدست‌هاي واقعيت مجازي خواهد بود. با عرضه‌ي نسخه‌ي نهايي هدست‌هاي واقعيت مجازي از طرف شركت‌هايي مانند آكيولوس، سوني و اچ‌تي‌سي و حتي ساير شركت‌ها، روياي طرفداران به اين فناوري محقق خواهد شد و در نهايت خواهند توانست تا هدست مورد علاقه خود را روي سر گذاشته و به دنيايي جديد و ناشناخته سفر كنند. 

شايد آكيولوس ريفت جريان هدست‌هاي واقعيت مجازي را به راه انداخت و سبب شد تا به اين حوزه به عنوان يك تكنولوژي مستقل و البته غيرقابل چشم‌پوشي نگاه شود اما پس از گذشت سه سال از معرفي اين هدست و البته تغيير مالكيت آن (فيسبوك با پرداخت دو ميليارد دلار، آكيولوس را از آنِ خود كرد)، حالا ريفت تنها دونده در مسير مسابقه بين هدست‌هاي واقعيت مجازي نيست. فيسبوك به عنوان مالك آكيولوس اعلام كرد كه هدست واقعيت مجازي ريفت سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ روانه بازار خواهد شد اما آيا اين تاريخ كمي دير نيست؟ گفته شده كه هدست واقعيت مجازي وايو كه با همكاري وَلو و اِچ‌تي‌سي در حال ساخت و توسعه است تا پايان سال جاري ميلادي عرضه خواهد شد. البته ريفت تنها هدستي نيست كه عرضه آن به سال آينده ميلادي موكول شده است. 

مرجع متخصصين ايران هدست واقعيت مجازي

هدست واقعيت مجازي سوني كه همچنان با نام پروژه مورفيوس شناخته مي‌شود نيز نيمه‌ اول سال ۲۰۱۶ ميلادي روانه بازار خواهد شد و به انديشه متخصصين مي‌رسد مانند تاريخ عرضه، از نقطه انديشه متخصصين ارزش و مشخصات متخصص شبيه به هدست ريفت باشد. به انديشه متخصصين مي‌رسد اصلي‌ترين نكته‌اي كه مي‌تواند وجه تمايز بين اين دو هدست باشد، زيبايي شناسي و مباحثه سليقه در انتخاب باشد. شايد شما هم با ما هم عقيده باشيد كه هدست واقعيت مجازي سوني از انديشه متخصصين زيبايي بر رقيب خود يعني ريفت برتري دارد. البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه زيبايي يك قابليت زودگذر است و براي يك انتخاب بهتر و منطقي‌تر، بايد به زير پوست اين هدست‌ها نفوذ كرد و وراي زيبايي را ديد و سنجيد. 

از ديگر هدست‌هايي كه پتانسيل رقابت در بازار نوظهور هدست‌هاي واقعيت مجازي را دارند،‌ هدست Gear VR سامسونگ است كه از همان تكنولوژي استفاده شده در آكيولوس ريفت بهره مي‌برد. هدست واقعيت افزوده مايكروسافت يعني هولولنز نيز اگرچه از مسيري ديگر در حال وارد شدن به اين حوزه است اما رقيبي جدي براي هدست‌هاي نامبرده، محسوب مي‌شود. البته نمي‌توان قدم اول هر كسي در واقعيت مجازي يعني گوگل كاردبورد را فراموش كرد. 

اما وقتي ابزار و متخصصدي براي استفاده از اين هدست‌ها نباشد، چگونه مي‌توان از اين همه تكنولوژي بهره برد؟ جدا از استوديوها و بازي‌سازان مستقل كه سعي دارند تا بازي‌هاي خود را براي هدست‌هاي واقعيت مجازي عرضه كنند، هنوز استوديو‌هاي بزرگ تمايل خود را به صورت جدي براي ساخت بازي در حوزه هدست‌هاي واقعيت مجازي اعلام نكرده و بليطي براي سوار شدن به قطار واقعيت مجازي تهيه نكرده‌اند. تا اينجا، كورسوي اميد مخاطبان بازي‌هاي ويديويي و علاقه‌مندان به تكنولوژي واقعيت مجازي، سخنان ايو گيمور، مديرعامل شركت يوبي‌سافت بوده است. او چند روز پيش اعلام كرد كه شركت مطبوعش در حال ساخت و توسعه چند بازي براي هدست‌هاي واقعيت مجازي است. بازي‌هايي كه از سال ۲۰۱۶ وارد بازار خواهند شد. 

مرجع متخصصين ايران Virtual-Reality

با اين اوصاف، قدم‌هاي يوبي‌سافت مي‌تواند جاي پاي ساير استوديو‌هاي بزرگ و مطرح حوزه بازي شود تا آن‌ها نيز كم كم و البته با احتياط وارد اين حوزه شوند و مزه اين تكنولوژي را بچشند. البته اين در حالي مي‌تواند اثربخش و تاثيرگذار باشد كه به بدنه اصلي تجربه بازي‌ها لطمه نزند. البته در اين بين نبايد حرف‌هاي تيم سوييني، مدير عامل شركت اِپيك را فراموش كرد. او چندي پيش در مصاحبه‌‌اي كه با نشريه گيم‌اينفورمر داشت ابراز كرد كه واقعيت مجازي به سرنوشت تلويزيون‌هاي سه‌بعدي دچار نخواهد شد. 

اگرچه بازي‌هاي ويديويي به عنوان يكي از بزرگ‌ترين سرگرمي‌هاي افراد شناخته مي‌شوند اما نمي‌توان نقش سينما را در پيشبرد تكنولوژي واقعيت مجازي ناديده گرفت و بايد صبر كرد و ديد كدام استوديو‌هاي فيلم‌سازي و كدام نيروي سادهدان‌ها، به سمت اين تكنولوژي روي خواهند آورد. 

انديشه متخصصين شما در اين‌باره چيست؟ آيا ۲۰۱۶ سال هدست‌هاي واقعيت مجازي است؟ انديشه متخصصينات‌هاي خود را با اخبار تخصصيجي در ميان بگذاريد. 

اگر به رويدادهاي مرتبط با بازي و سرگرمي علاقمند هستيد به اخبار تخصصيجي سر بزنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات