كلاه خودهاي نظامي به زودي به فناوري رسانش استخواني صدا مجهز خواهند شد

جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
حتما با فناوري رسانش استخواني صدا كه در عينك‌هاي هوشمند گوگل هم به كار رفته بود آشنايي داريد، هر چند گوگل در نهايت استفاده از اين فناوري در عينك‌هاي خود را كنار گذاشت اما ظاهرا اين فناوري راه خود را همچنان ادامه مي‌‌‌دهد و به زودي شاهد به كارگيري آن در صنايع و تجهيزات نظامي خواهيم بود.
تبليغات

سامانه‌هاي رسانش استخواني اكنون دوره‌ي تكامل و توسعه‌ي خود را سپري مي‌‌‌كنند و شركت BAE Systems مي‌‌‌خواهد اين فناوري را براي سربازان حاضر در ميدان‌هاي نبرد به كار ببرد. كلاهي كه آن‌ها مي‌‌‌خواهند بر پايه‌ي فناوري مشابه در هدفون‌هاي رسانش استخواني صدا بسازند اين قابليت را دارد كه در پر سروصداترين شرايط ميدان‌هاي نبرد دستورات و فرمان‌هاي لازم را به گوش آن‌ها برساند البته بدون اينكه به دليل صداي بلند، به گوش سربازان آسيبي وارد شود!

در حقيقت با بهره گيري از فناوري رسانش صدا با استخوان امواج صوتي به لرزش‌هايي تبديل مي‌‌‌شوند كه از طريق استخوان جمجمه‌اي فرد به حلزون گوش فرد مي‌‌‌رسد و در واقع پرده‌ي صماخ را به اين روش دور مي‌‌‌زند. احتمالا از زيست شناسي دوره‌ي دبيرستان به خاطر داريد كه كار پرده‌ي صماخ به لرزش درآوردن حلزوني است كه با اين فناوري مستقيما خود حلزوني تحريك شده و اعصاب شنوايي مي‌‌‌توانند پيام را از اين طريق به مغز برسانند تا فرايند شنيدن رخ دهد.

فناوري نظامي اين كلاه‌ها نيز با بهره گيري از فناوري توسعه‌ي يافته‌ي تجاري و به صورتي بالاي گوش فرد قرار بگيرد ساخته خواهد شد و به گفته‌ي شركت BAE كل اين سامانه ابعادي در حد يك سكه خواهد داشت و اشكالي در وزن يا حجم كلاه نظامي ايجاد نخواهد كرد.

ميدان جنگ يكي از پرسروصدا ترين محيط‌هايي است كه انسان مي‌‌‌تواند تجربه كند و قرار گرفتن در اين محيط بدون دسترسي به دستورات و اطلاعات دقيق از وضعيت، بسيار خطرناك خواهد بود. با بهره گيري از اين سامانه مي‌‌‌توان گوش‌هاي خود را با محافظ‌هاي صوتي بپوشانند تا سروصداي محيط مانع تمركز يا مايه‌ي آسيب به گوش آن‌ها نشود.

نمونه‌ي اوليه‌ي اين ابزار نظامي به زودي در نمايشگاه تجهيزات امنيتي و دفاعي لندن سال در جاري ميلادي به نمايش در خواهد آمد. آينده‌ي اين فناوري را چگونه پيش بيني مي‌‌‌كنيد؟ اگر تجربه‌ي استفاده از اين فناوري را داريد آن را با ديگر دوستان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايراني در ميان بگذاريد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات