آمازون توضيح مي‌دهد: الكسا چگونه مكالمات يك خانواده را براي شخص ديگري ارسال كرد

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اتفاقي غيرقابل پيش‌بيني، بلندگوي هوشمند اكوي آمازون اقدام به ارسال مكالمات يك خانواده براي شخص ديگري كرده بود. اكنون آمازون توضيحي براي اين اتفاق پيدا كرده است.
تبليغات

محبوبيت بلندگوهاي هوشمند هر روز در حال افزايش است؛ اما هنوز هم افرادي هستند كه معتقدند كه اين ابزارهاي نوين به‌طور مداوم تك تك حرف‌ها و كلمات‌شان را ضبط كرده و برروي سرورهاي اينترنتي ذخيره مي‌كنند. شايد شما هم اخبار مربوط به ضبط و ارسال مكالمات شخصي يك خانواده توسط بلندگوي هوشمند اكو را شنيده باشيد؛ اين مكالمه‌ به طور تصادفي براي يكي از افرادي كه نام وي در ليست مخاطبين بلندگوي اكو بوده ارسال شده است. چنين موردي ممكن است بدبيني افراد را نسبت به بلندگوهاي هوشمند بيشتر كند؛ اما آمازون توضيحاتي منتشر كرده كه مشخص مي‌كند چگونه اين واقعه رخ داده است.

در ابتدا، بهتر است با جزئيات اتفاقي كه رخ داده بيشتر آشنا شويم. خانواده‌اي اهل شهر پورتلند در ايالت اورگون مشغول صحبت درباره‌ي كف‌پوش چوبي براي خانه‌شان بودند. اما يكي از بلندگوهاي اكوي موجود در خانه، مكالمه‌ي آن‌ها را ضبط كرده و براي يكي از آشنايان آن‌ها ارسال مي‌كند. اين شخص پس از دريافت پيام ارسال شده توسط اكو، آن را مجددا براي پدر خانواده ارسال مي‌كند. خانواده كه از ارسال ناخواسته‌ي‌ گفتگوهاي‌شان توسط اكو شوكه شده بودند، بلافاصله تمام بلندگوهاي هوشمند موجود در خانه‌شان را از برق جدا مي‌كنند.

آمازون به سرعت به اين مسئله واكنش نشان مي‌دهد و ضمن عذرخواهي فراوان، مهندساني را مامور مي‌كند تا به مطالعه فايل‌هاي ذخيره كننده‌ي رويدادها (Log Files) بپردازند تا مشخص شود اين اتفاق چگونه رخ داده است. در مقابل، اين خانواده خواستار پس گرفتن بلندگوهاي اكو توسط آمازون و عودت هزينه‌ي پرداختي شده است؛ اما تنها پيشنهاد آمازون به اين خانواده، قطع دسترسي الكسا به مكالمات آن‌ها است.

مرجع متخصصين ايران الكسا آمازون

حال كه از چند و چون اين ماجرا آگاه شديم، بهتر است نگاهي به توضيحات آمازون در رابطه با چگونگي رخ دادن اين اتفاق بيندازيم.

بلندگوي اكو به اين دليل فعال شده كه يكي از كلمات بيان شده در مكالمات [اين خانواده] شبيه به كلمه‌ي «الكسا» بوده است. سپس، بخشي ديگر از كلمات گفته شده در مكالمه به عنوان عبارت «پيام را ارسال كن» تشخيص داده شده. پس از آن، اكو مي‌پرسد «به چه كسي؟» و پس از آن نيز يكي از كلمات گفته شده در مكالمه به عنوان نام يكي از افراد حاضر در ليست مخاطبان تشخيص داده مي‌شود. سپس الكسا نام شخص را بيان مي‌كند و مي‌پرسد «اين نام، درست است؟» و پس از آن نيز يكي ديگر از كلمات گفته شده در مكالمه را به‌عنوان كلمه‌ي «درست است» قلمداد مي‌كند. هرچند احتمال رخ دادن چنين زنجيره‌اي از وقايع بسيار نادر است؛ اما ما (آمازون) در حال مطالعه گزينه‌هايي هستيم تا چنين احتمالي را بيش از پيش كاهش دهيم.

اگرچه احتمال وقوع چنين زنجيره‌اي از وقايع زياد نيست؛ اما توضيح ارائه شده منطقي به انديشه متخصصين مي‌رسد. چنين اتفاقاتي هرچند رايج نيستند؛ ليكن آمازون در تلاش است تا احتمال رخ‌دادن آن‌ها را كاهش دهد. خوشبختانه مكالمه‌ي اين خانواده نيز در رابطه با موضوعي حياتي نبوده و صرفا در مورد پوشش چوبي براي كف خانه صحبت مي‌كرده‌اند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات